Vijenac 401

Likovna umjetnost

ISTARSKA LIKOVNA SEZONA – PRVO POLUGODIŠTE

Apsolutno suvremeno

Jedan od najvažnijih događaja u Istri svakako je usvajanje strategije kulturnog razvoja

ISTARSKA LIKOVNA SEZONA – PRVO POLUGODIŠTE

Apsolutno suvremeno

Jedan od najvažnijih događaja u Istri svakako je usvajanje strategije kulturnog razvoja

Za kulturnu scenu Istre u razdoblju od siječnja do srpnja važno je spomenuti nekoliko događaja. Jedan od najvažnijih, koji nije neposredno vezan uz izlagačku djelatnost istarskih muzeja i galerija, svakako je Drugi sabor kulture u Istri. Na njemu je usvojen nacrt tzv. IKS-a, Istarske kulturne strategije, odnosno strategije kulturnog razvoja istarskog poluotoka, županije koja želi biti vodeća regija u umjetničkom stvaralaštvu i zaštiti baštine, radu ustanova te suvremenoj umjetnosti uopće. Grad Pula, iako spletom okolnosti formalno nije županijsko administrativno središte, sadržajno i djelatno najveće je središte, s najživljom, najčešće i najkvalitetnijom kulturnom ponudom, osobito što se tiče razdoblja izvan ljetne sezone.

slika Rizik čekanja

S obzirom na to, najvažnija događanja vezana za vizualne umjetnosti dolaze upravo iz Pule. Tako je u pulskoj galeriji Aneks Multimedijalnog centra Luka potkraj ožujka i početkom travnja postavljena izložba Corpus mladoga porečko-zagrebačkog umjetnika Gorana Škofića. Škofićeve umjetničke strategije su angažiranje vlastitoga tijela u različitim situacijama, ponavljanje i autoironija. On je učio i usvajao iz svijeta videoumjetnosti, glazbenih videospotova, reklama i filma; njegovi su radovi susretište videoradova Alena Floričića i vizija Michaela Gondryja. Središnja preokupacija u Corpusu upravo je akumulacija spektakla svakodnevice, brojnih društvenih imperativa i medijski posredovane zbilje. Humor i nepreuzetnost te visoka tehnološka i produkcijska razina izvedbe, kao i razumijevanje mogućnosti suvremenih digitalnih medija u Goranovim su radovima naišli na široko odobravanje.

Odabrani radovi iz serije Corpus bili su prezentirani tijekom svibnja i na dvije skupne izložbe u Puli– izložbi Kriza, realiziranoj kao suradnja HDLU Istre i novoosnovanoga Muzeja suvremene umjetnosti Istre te izložbi Turistički grad, kao dijelu festivala Polis Jadran Europa. Obje izložbe zaposjele su napušteni prostor Stare tiskare u Puli. Dok se festival Polis odvija na ruševnom drugom katu, obnovljeni prostor prvoga kata, koji je otvoren izložbom Kriza, novi je prostor za suvremenu umjetnost u Puli.

Kriza je ambiciozno zamišljena, u njoj je svojim radovima sudjelovalo 55 hrvatskih umjetnika različitih generacija od Igora Grubića i Antuna Božičevića, Vlaste Delimar, Mladena Stilinovića, Vlade Marteka, Željka Jermana, Nikole Ražova, do sjajnog Karla Paliske, te Julija Knifera. Oni su pokušali odgovoriti kako na recesijsku stvarnost, tako i na hipokriziju ljudskoga duga, ali usprkos ambicioznosti projekta dojam je kako je Kriza na kraju možda bila odveć salonska i pomalo reciklirana. Festival Polis i izložba Turistički grad – radovima desetak umjetnika iz Hrvatske od SofijeSilvije, Nike Radić, Gorana Škofića, Slavena Tolja i Marka Tadića, do internacionalnih umjetnika Ganija Llalloshija, Paule Muhr ili Ferhata Ozgura – ponudili su platformu za raspravu i promišljanje kulture putovanja i njezinih socijalnih, kulturnih, ekonomskih i prostornih posljedica

Djelatnost Zbirke umjetnina Grada Pule aktivirala se izložbom nedavno otkupljenih radova u Galeriji Vincent iz Kastva. Izložba nažalost nije imala kritički karakter, nego je stihijski na okupu predstavila niz radova malog formata brojnih lokalnih umjetnika iz razdoblja otkupa 2005 – 2008. To je jasno ukazivalo na nedostatak strategije i koncepta otkupa. Jedini iskorak u suvremenijem promišljanju Zbirke, kako otkupa, tako i njegove interpretacije, bio je video Alena Floričića (otkup iz 2008). On je, dislociran od ostatka prigodne izložbe i izložen u Gradskoj galeriji Antuna Motike, ondje stupio u dijalog s postavljenom Motikinom izložbom Izbor iz donacije IV – linije, vrpce i crteži.

Zbirka Antuna Motike nastala je 2006. godine donacijom umjetnina obitelji Motika, a od 2007. u galerijskom prostoru ciklički se izmjenjuju izložbe naslovljene Izbor iz donacije. Peta izložba u spomenutom ciklusu otvorena je u svibnju i predstavlja fotokolaže Antuna Motike, kao relativno neistraženo područje široka autorovog stvaralaštva. Četrdesetak prekrasnih novorestauriranih fotokolaža Antuna Motike donosi panoramu transfiguriranih prikaza, distorzija ljudskih lica i tijela, detalja životinja, elemente strojeva i ikonografiju tehnološkog svijeta, fragmente prizora iz svemira, baštineći omekšane dadaističke i nadrealističke strategije i modele.

Od likovnih događanja u ostalim istarskim gradovima ovdje valja izdvojiti izložbu Do posljednjeg crteža, koja je kao skraćena verzija ovogodišnje koncepcije 17. međunarodne izložbe crteža riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti gostovala u Rovinju. U Rovinju je također početkom svibnja otvoren i drugi sajam umjetnina Artexchange. Sajam je ove godine zabilježio veći broj izlagača, ali on svoju svrhu afirmacije tržišta umjetnina u postojećoj socioekonomskoj perspektivi teško može opravdati. U gradskoj galeriji u Labinu gostovala je zanimljiva internacionalna izložba Rizici čekanja / Risque d’attente, a Muzej Lapidarium u Novigradu otvorio je vrata izložbi posvećenoj Zagrebačkoj školi crtanoga filma.

Važan događaj za istarsku umjetničku scenu dogodio se u Zagrebu. Riječ je o izložbi koja je obilježila završnicu nagrade Radoslav Putar, a na kojoj je među četvero finalista sudjelovalo i dvoje istarskih umjetnika mlađe generacije – fotografkinja SofijaSilvija (Silvija Potočki Smiljanić) i Goran Škofić. Upravo je mladom porečkom umjetniku, Goranu Škofiću, dodijeljena nagrada Radoslav Putar te je tako uspjeh istarske umjetničke scene dodatno podcrtan. Goran je nagradu osvojio predstavljajući se izborom videa iz serije Corpus, dok je SofijaSilvija izložila fotografije iz serije u nastajanju, radnoga naslova Otok snova, s prizorima Brijunskog otočja kao idiličnih krajolika romantičarskog duha.

Ljetna sezona na Poluotoku donijet će veću živost, raznolikost i dinamiku izložbene ponude. Između ljetnih najava možemo izdvojiti – pulski Cinemaniac, izložbu videa, eksperimentalnog filma i multimedijalnih instalacija, koja se već osam godina realizira kao popratni program Festivala igranog filma u Puli. Slijede, porečki Annale, gostovanje Zlatka Kopljara u HDLU Istre u Puli, Grisia i ljetni program u desakraliziranoj crkvici Sv. Tome u Rovinju, te zanimljiv program u Rovinjskom Selu koji u vlastitom prostoru vodi umjetnik Tomislav Brajnović.

Branka Benčić

Vijenac 401

401 - 16. srpnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak