Vijenac 400

Književnost

Marijana Županić Benić, O lutkama i lutkarstvu, Laykam international, Zagreb, 2009.

Uronjeno u praksu

Marija Grgičević

Marijana Županić Benić, O lutkama i lutkarstvu, Laykam international, Zagreb, 2009.

Uronjeno u praksu

slika

Hrvatska izvorna i prevedena literatura o umjetnosti lutkarstva proširena je knjigom Marije Županić Benić O lutkama i lutkarstvu u izdanju Leykam international u Zagrebu.

Kada na posljednjoj 196. stranici knjige ne bismo pročitali da se autorica tek deset godina bavi lutkarstvom, i to njegovom specifičnom, pedagoškom granom namijenjenom djeci, njihovim odgajateljima i učiteljima (i sama je diplomirala na Učiteljskom fakultetu, danas je umjetnička pedagoginja u lutkarskom studiju Učilišta Zagrebačkoga kazališta mladih, voditeljica lutkarskih radionica za djecu, predavačica lutkarstva…) zadivila bi ne toliko njezina upućenost u bogatu literaturu o lutkarstvu na hrvatskom, slovenskom, srpskom, češkom, engleskom, njemačkom jeziku, nego iznad svega obilje osobnoga iskustva iz kreativnoga rada s lutkama, sposobnost prenošenja stečenoga znanja i vještina drugima na precizan, jasan, jednostavan, sustavan i široko obuhvatan način, jednako u riječi i slici. Knjiga je, naime, ilustrirana autoričinim edukativnim crtežima o anatomiji i pokretanju različitih vrsta scenskih i uličnih lutaka te fotografijama iz djelovanja dječjih radionica, i ta grafički uzorna, sadržajno funkcionalna likovna oprema čini nerazdvojan dio autoričina izlaganja. Dio zasluga za to nedvojbeno pripada i grafičko-likovnom uredniku Tvrtku Greguriću.

Nakon kratka, posve općenita uvoda, koji mnogo ne obećava, u toj se u nas iznimnoj knjizi pedagogija i lutkarstvo sretno prožimaju u pomno raspoređenoj građi koja iz poglavlja u poglavlje sustavno prikazuje različite vrste lutaka –ginjole, zijevalice, lutke sjene, javajke, marionete i ostale (bunraku, velike lutke, kazalište predmeta i kazalište materijal) i njihove moguće kombinacije; od sažeta povijesnog pregleda do detaljna opisa izvanjskoga izgleda i načina pokretanja na otvorenim i zatvorenim prostorima, na ulicama i pozornicama, najčešće iza paravana. Posebno vrijedan izvor podataka i praktičnih uputa čine poglavlja posvećena kreacijama lutaka, materijalu i procesima izrade pojedinih vrsta lutaka. Izlaganje je potkrijepljeno primjerima iz mnogih drevnih istočnjačkih izvora do velikih imena modernoga lutkarstva poput Lau-renta Mourgueta, Paula Kleea, pokreta Bauhaus, Sergeja Obrascova, Josefa Skupa, Jima Hensona, Petera Shumanna, Yvesa Yolija… Uvjerljivost ove knjige ne samo za odgajatelje, umjetničke pedagoge, profesionalne glumce-lutkare i amatere, kreatore lutaka, nego i sve kazalištarce s obzirom na prodiranje lutkarstva u sve grane prikazivačkih umjetnosti, kao i druge potencijalne čitatelje – bila bi još veća da se u njoj, uz temeljitost i sažetost izlaganja usredotočenoga na bitno, našao barem poneki primjer i iz hrvatskoga lutkarstva. Bez obzira na opravdanu strogost izbora i usredotočenost na univerzalna, u cijelom suvremenom svijetu poznata dostignuća s pojedinim vrstama lutaka, s obzirom na to da je knjiga namijenjena domaćem čitatelju, nedostaje nazočnost Zlatka Boureka, Kazališta Cocolemoco, Berislava Deželića, Mire Dulčić, Mojmira Mihatova, Branka Stojakovića i drugih među najvažnijima ili barem ponekog od njih. Je li se autorica namjerno odrekla odgovornosti za svoju temu uzgrednoga antologičarskoga izbora? Šteta, jer knjiga time gubi dio svoje najveće vrline, a to je potpuna uronjenost u suvremenu stvaralačku praksu u ovoj grani umjetnosti.

Marija Grgičević

Vijenac 400

400 - 2. srpnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak