Vijenac 400

Likovne umjetnosti

Tonko Maroević, Biserka Rauter Plančić, MUNIR, Art Magazin Kontura, Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 2009.

Umjetnička svestranost

Milan Bešlić

Tonko Maroević, Biserka Rauter Plančić, MUNIR, Art Magazin Kontura, Galerija Klovićevi dvori, Zagreb, 2009.

Umjetnička svestranost

Nazočan na suvremenoj hrvatskoj likovnoj sceni od sredine sedamdesetih godina prošloga stoljeća, Munir Vejzović potvrdio se kao vrstan i svestran umjetnik. U tom relativno dugu razdoblju realizirao je opus nedvojbenih autorskih vrijednosti koje je kritika zarana zapazila i visoko vrednovala. Apostrofirano je Vejzovićevo slikarsko umijeće već na njegovim prvima samostalnim izložbama, koje je i široka publika prihvatila, a to je dodatno osnažilo i širilo krila mladom slikaru na dugu i visoku letu na koji se uputio. Iznimnoj recepciji Vejzovićeva slikarstva u našoj sredini pridonijela je, osim pozitivnih kritičkih komentara i teorijskih interpretacija, već prihvaćena vještina u slikarskim, crtačkim i grafičkim tehnikama (a to je činjenica koja također traži adekvatno uvažavanje), kao i njegovi tadašnji motivi: gradske vedute (najčešće Zagreba), tijelo žene, mitološki prizori, te, nadasve, jasne naznake u prepoznatljivim elementima autorske osobnosti.

slika

Kad kažem svestran, ipak treba precizirati da pod tim govorim o likovnom stvaraocu koji nije prekoračivao izvan odrednica klasičnih likovnih tehnika i postupaka, i da je umjetničku svestranost razvijao upravo unutar njih. Dakle, svoj stvaralački princip, kao i svoju slikarsku metodu, Vejzović nije izgrađivao, kako bi naglasio tu dosljednost slikareva stajališta i njegovu duboku i čvrstu ukorijenjenost u tradiciju i njezine vrijednosti – izvan slikarskih postulata što su ih postavili veliki majstori kista stvarajući tijekom povijesti, kao Vejzović danas, klasičnim slikarskim sredstvima, kistom i bojom.

Štoviše, svaki razgovor o Munirovu slikarstvu valja započeti u tom kontekstu, dakle u njegovu stalnu izgrađivanju autorskog izraza koncipiranu na odnosu prema tradiciji i njezinim vrijednostima. Svoju poziciju formulirao je riječima: »Usprkos ustaljenim mišljenjima gledao sam unatrag, tradiciju, baštinu, koju nikako nisam mogao zaobići.«

Stoga je u prosuđivanju njegova djela, kao svakoga autentičnog slikara, ponajprije potrebno poznavanje te tradicije kao ishodišnoga mjesta, jer je to i temeljna pretpostavka na kojoj možemo otvoriti dijalog u Vejzovićevu stvaralaštvu. A riječ je o autoru koji je upravo na tim vrijednostima više od četiri desetljeća potvrđivao njihovu aktualnost u inventivnim varijacijama stvorivši respektabilno djelo. Na tim odrednicama Tonko Maroević koncipira iscrpnu studiju poznatom analitičkom preciznošću kontekstuirajući Vejzovićevo djelo u monografskoj knjizi, koju supotpisuje s Biserkom Rauter Plančić, autoricom slikareva ljetopisa i cjelokupne dokumentacije o njegovu stvaralaštvu.

Kad naglašavam da je Vejzović autor respektabilna opusa, tada nastojim nanovo aktualizirati tezu o slikaru koji je golemom stvaralačkom energijom stvarao na premisama koje je postavila moderna, a možda najsažetije izrazio Eliot u sada već klasičnom eseju o tradiciji i o individualnom talentu. Kada pak minucioznim kritičkim instrumentarijem Maroević zasijeca u esencijalnost Vejzovićeva likovnoga izraza, on će, u više navrata istaknuti upravo tu Munirovu duboku povezanost s tradicijom »shvaćajući kako je slikarski jezik višestruko kodiran, te kako treba iznutra upoznati tradicionalne postupke kako bi se potom steklo sigurnost u opuštenosti, pravo prekoračivanja tradicije«. To će prožimanje slikara s tradicijskim zasadama i biti glavno obilježje njegova likovnog jezika koji Maroević analitičkim postupkom istražuje u opsežnoj studiji u osam tematskih poglavlja.

A jedno od osnovnih obilježja toga stvaralaštva on je ovako precizirao: »Ustanovili smo već kako kronologija nema odlučnu ulogu u Vejzovićevu djelovanju«, postavljajući tezu o umjetniku čije djelo nastaje na postmodernističkim premisama koje su tako snažno odredile duhovno stanje koje poznajemo kao nomadizam. Nimalo slučajno svoje razmatranje i počinje analizom dvaju djela datiranih u 2006. godinu, istoga motiva a u različitim tehnikama, zorno prikazujući da je njegova tvrdnja čvrsto utemeljena i relativizirajući kronologijski pristup, rekao bih, jednim potezom. To pak ne dokida logiku izrastanja djela u vremenu, jer njegovo likovno bujanje crpe snagu u vlastitim preobrazbama koje pratimo tijekom vremena u slikarevim velikim tematskim ciklusima. Njihovo pak grananje ne iščitavamo kronologijski, nego u kreativnom bogatstvu likovne interpretacije i u maštovitim morfološkim varijacijama. Snagu nalazi i u dubokim izvorima djela klasika, u recikliranju njihovih stilskih elemenata i reinterpretiranjem morfoloških predložaka produbljujući spoznaju o tradiciji u izražajno sredstvo svojega likovnog jezika. Vejzovićevo prodiranje u povijest i uspostavljanje dijaloga s tradicijom temeljno je obilježje njegova stvaralaštva u iščitavanju paradigmatskih djela, što Biserka Rauter Plančić prepoznaje i kao autorsku specifičnost »dajući im (djelima) ne samo posve osobni pečat originalnog asimiliranja poticaja, nego slobodnim slikarskim govorom suvremenu ikonološku i strukturalnu reinterpretaciju«.

Analitičkim je tekstovima, dvoje ponajboljih poznavatelja Vejzovićeva stvaralaštva aktualiziralo njegovu poziciju u suvremenom kontekstu, ali, i sondiralo kroz višeslojni slikarev dijalog s tradicijom njegove likovne vrijednosti u čvrsto ukoričenu tezu ove intrigantne monografske knjige.

Milan Bešlić

Vijenac 400

400 - 2. srpnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak