Vijenac 400

Glazba, Zadnja stranica

VIKTOR ŽMEGAČ, Majstori europske glazbe. Od baroka do sredine 20. stoljeća

Novo vrhunsko djelo

Luka Šeput

VIKTOR ŽMEGAČ, Majstori europske glazbe. Od baroka do sredine 20. stoljeća

Novo vrhunsko djelo

Nakon višestruko nagrađivana djela Od Bacha do Bauhausa, jedinstvene povijesti njemačke kulture, ovih je dana u nakladi Matice hrvatske objavljeno novo kapitalno djelo Viktora Žmegača, Majstori europske glazbe. Od baroka do sredine 20. stoljeća. U njemu se sustavno prikazuje razvoj novije europske glazbe, prateći njezine stilske odrednice u stvaralaštvu najvećih umjetnika, poput Bacha, Mozarta, Beethovena, Schuberta, Chopina, Wagnera, Verdija, Čajkovskog, Mahlera, Stravinskog i drugih majstora.

Žmegačevo opsežno djelo na više od 900 stranica osvjetljava specifične umjetničke postupke navedenih majstora, stavljajući njihova djela u kontekst općih estetskih i društvenih kretanja. Uz pomne analize, knjiga sadrži i prikaze mijena u razvoju glazbenoga života velikih europskih gradova.

Djelo je pisano na razini suvremenih znanstvenih istraživanja u svijetu, ali unatoč stručnom diskursu ponajprije teži pristupačnosti širem krugu čitatelja pa je s lakoćom mogu čitati svi ljubitelji glazbe.

Najbolja preporuka svakako su ulomci iz knjige o pojedinim autorima o kojima Žmegač piše.

slika


Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Stvaralaštvo Johanna Sebastiana Bacha najveći je događaj u povijesti europske glazbe. S obzirom na obilježja epohe u kojoj je majstor živio, nameću se razmišljanja o odnosu između opsega ukupnoga djela i njegova značenja. U usporedbi s mnogim skladateljima tog razdoblja, Bach je bio daleko od vrtoglave produktivnosti Vivaldijeve ili Telemannove. Iako je u svim fazama svoga života neumorno komponirao, stvorio je opus koji se – stavi li se uz djela spomenutih glazbenika – na nekim područjima doima upravo skromno. (…)

Stoga uopćene tvrdnje o beskrajnom izobilju Bachova djela, omiljenoj poštapalici mnogih publikacija, u neupućenih čitatelja stvaraju posve pogrešne predodžbe. Nešto drugo je, međutim, istina o Bachu: nijedan drugi skladatelj epohe nije stvorio toliki broj remek-djela. Najsažetije rečeno, Bach nije gigant po kvantiteti, nego po kvaliteti. A to je najveće priznanje koje se umjetniku može izreći.

Joseph Haydn (1732-1809)

Joseph Haydn bio je suvremenik Bachov, Mozarta je nadživio, a postao je i svjedok uspona svoga učenika Beethovena. Njegovo je povijesno mjesto na razmeđi društvenih razdoblja i stilova, predvodnička uloga apsolutnoga povijesnog protagonista. S današnjega gledišta pritiješnjen između golemih ličnosti poput Bacha i Mozarta, uvriježilo ga se u široj glazbenoj javnosti smatrati neprijepornim majstorom, ali ipak skladateljem nešto skromnijega formata. Činjenica je, međutim, da se upravo u sudovima o njemu razlikuju stručnjaci od ljubitelja. Laici se rado hvataju one banalne izreke o tatici Haydnu, dok se pravi poznavatelji još uvijek klanjaju pred genijalnim inovatorom, bez čijega je europskog ugleda i zračenja u kasnijem 18. stoljeću teško zamisliva afirmacija simfonijske i komorne glazbe.

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)

Posebnost je Mozartova stvaralaštva u tome što je već kao dječak bio paradigmatski skladatelj epohe. Primivši s nevjerojatnom lakoćom poticaje sa svih strana, on nije bio izložen opasnosti da se nađe u položaju epigona. Kategorija originalnosti, uglavnom tek tečevina romantizma, u njegovo doba još nije bila mjerilo prema kojem se stvaraju estetski sudovi. (…)

Mozartova je tajna savršenstvo unutar postignute konvencije. To je prvi korak, mladenačko stvaralaštvo. U zrelim godinama on je jedan od protagonista glazbene dinamike klasičnoga stila 18. stoljeća: ne zastajući, razvio je prepoznatljiv izraz, koji je obilježen, osobito u posljednjim djelima, sve jasnijom težnjom za umjetničkim individualizmom, dakle za načelom koje će postići prvi vrhunac u Beethovena.

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Uvriježila se glazbenopovijesna formula koja Haydna, Mozarta i Beethovena, bečke klasike, stavlja u spregu. Koliko god u njoj i ima opravdanja, ona zamagljuje bitnu preobrazbu europskoga kulturnog života na pragu 19. stoljeća, to jest u doba kad se Ludwig van Beethoven počeo potvrđivati u javnosti. Iako se on u stilskom pogledu samo djelomice može podvesti pod pojam glazbenog romantizma, važno je uočiti podudarnost koja pripada povijesti mentaliteta. Beethoven je suvremenik prvog naraštaja programatskog romantizma, koji se pojavio u Njemačkoj i Engleskoj. A krilatica te generacije, u kojoj odjekuje između ostalog i Rousseauova filozofija, bio je umjetnički individualizam. Umjetnik postaje, osobito u estetičkim manifestima njemačkih romantičara, zakonodavna instancija, tvorac mjerila i njihov izvršitelj u isti mah, ukratko ličnost koja se u svom stvaralaštvu više ne mora obazirati na norme takozvanoga društvenoga ukusa.

Richard Wagner (1813-1883)

Doista je nova kvaliteta Wagnerove umjetnosti sposobnost glazbenoga dočaravanja ozračja i određenog ambijenta: susret demonizma i priproste domaće sredine, osjećaj identiteta s jedne strane i lutalački gubitak istovjetnosti s druge. (…)

Završni recepcijski pogled na Wagnerovo stvaralaštvo uočava prije svega pojavu koja je malokad izražena toliko oštro. Kod većine drugih majstora postoji potpuna suglasnost o veličini i neprijepornosti njihove umjetnosti, bez obzira na povijesne promjene. Najbolji je primjer Bach. No Wagner je bio, a donekle i ostao, ličnost koja izaziva egzaltacije, dvojbe, sukobe – čak i kad je riječ o tome kakve će biti generacijske smjene u Bayreuthu među potomcima. Wagnerovo stvaralaštvo od početka nije pratio konsenzus nego fenomen polarizacije. U 19. stoljeću u cijeloj su Europi stvaraoci opreka bili mahom glazbeni kritičari i književnici, jedni neizmjerno zaneseni, drugi puni gnušanja.

Gustav Mahler (1860-1911)

Suočen s mnogim zlobnim kritičarskim napadima, Mahler je spokojno ustvrdio: »Moje će doba doći.« Nada se ispunila. Trebalo je proći samo pedeset godina od autorove smrti. Široka recepcija uslijedila bi možda i prije da sudbina majstorove glazbe nije neko vrijeme bila političko pitanje. Zalaganjem velikih dirigenata poput Otta Klemperera, Bruna Waltera i osobito Willema Mengelberga, ravnatelja glasovitog amsterdamskog orkestra Concertgebouw, Mahler nije bio dvadesetih godina nimalo zaboravljen; dapače, Mengelberg je priređivao festivale posvećene njegovu stvaralaštvu. Recepcijski slijed prekinulo je nacističko nasilje. Stoga je petnaestak godina poslije rata, oko 1960, u SAD-u i Europi, a poslije i na ostalim kontinentima, počela renesansa majstorove umjetnosti. Mahler je danas, uz Straussa, najviše izvođen autor svoje epohe – a razlozi naglog recepcijskog uspona potiču rasprave koje ni približno nisu završene.

Béla Bartók (1881-1945)

Bartók je jedini među velikim majstorima 20. stoljeća koji je trajno bio usmjeren prema folkloru. To je temelj definicije njegova posebnog položaja. A veličina umjetničkog izraza može se odrediti gotovo jedinstvenom sposobnošću da stopi regionalne vrijednosti s univerzalnim, to jest da u narodnom, pučkom i pokrajinskom glazbenom jeziku pronađe govor svijeta.

Igor Stravinski (1882-1971)

I o Stravinskom vrijedi tvrdnja da se stilska usmjerenja u raznim razdobljima njegova života toliko razlikuju da se čak i upućenijem slušatelju nameće zaključak da je posrijedi susret s dva, tri ili čak više skladatelja. Balet Petruška nema nimalo srodnosti s, recimo, Simfonijom psalama, a ona pak pripada posve drukčijem idiomu negoli Movements za klavir i orkestar. Bila bi zabluda zaključiti da su posrijedi samo razlike među posebnostima glazbenih vrsta ili razvojnih okolnosti u podužim vremenskim razmacima. (…) Riječ je o nečem drugom – o stvaralačkom mentalitetu koji svjesno niječe jedinstvo umjetničkog idioma i individualističkog shvaćanja ličnosti, poimanja koje je za Stravinskoga romantički hir. Preobrazbe su u njega tako virtuozne i esencijalne, nadindividualističke, da je maska postala oblik umjetničkog bitka.

To su tek mali dijelovi Žmegačeva iznimna djela.

Luka Šeput

Vijenac 400

400 - 2. srpnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak