Vijenac 398

Kazalište

33. DANI SATIRE, 5 – 19. LIPNJA 2009.

Smijeh posvećen Ostrovskom

Lidija Zozoli

33. DANI SATIRE, 5 – 19. LIPNJA 2009.

Smijeh posvećen Ostrovskom

Odmah po završetku Tjedna suvremenog plesa (2. lipnja) započet će Dani satire, koji bilježe 33. godinu održavanja, a ove godine posvećeni su ruskom književniku i satiričaru Aleksandru Nikolajeviču Ostrovskom (1823–1886). Izbor predstava i za ovogodišnje Dane satire napravio je Hrvoje Ivanković, koji je izabrao trinaest predstava iz dvanaest hrvatskih i inozemnih kazališta. U obrazloženju ovogodišnje selekcije, koju je – kako navodi – birao među tridesetak predstava, Ivanković se odlučio izabrati ono najbolje od »onoga čemu se hrvatska kazališna publika smijala u proteklih godinu dana«. Inozemstvo je, vjerojatno recesije radi, a i običaja uvedena još prije koju godinu, svedeno na dva gostovanja, i to predstavu Elling Simona Benta iz Beogradskog dramskog pozorišta u režiji Marka Manojlovića i slovensku predstavu Pornoskop ili što je vidio sobar Joea Ortona redateljice Mateje Koležnik u produkciji SNG Drame iz Maribora.

slika Prizor iz predstave Ne, prijatelj

Posveta Dana satire ruskom dramatičaru Ostrovskom prikladna je i zbog činjenice da se na repertoaru Satiričkog kazališta Kerempuh nalazi jedno dramsko djelo toga pisca i koje je – samo po sebi razumljivo – na programu Dana satire. Riječ je o predstavi Vuci i ovce u režiji Paola Magellija, kojom je, nakon vrlo duga razdoblja, dramski tekst Ostrovskog ponovno postavljen u hrvatskom kazalištu. Posljednji je put Ostrovski igran u HNK u Zagrebu u režiji Božidara Violića (Svoji smo, dogovorit ćemo se, 1995). Vuci i ovce nisu jedina Kerempuhova predstava na Danima satire jer je u konkurenciji i njihova produkcija Brechtova Švejka u Drugom svjetskom ratu u režiji Diega de Brea, dok će posljednja Kerempuhova premijera, Tomićevi Ljubav, struja, voda & telefon u režiji Vinka Brešana, biti izvedeni izvan natjecateljske konkurencije.

slika Prizor iz predstave Vuci i ovce

Osim triju navedenih predstava Hrvoje Ivanković odabrao je predstave splitskoga HNK, od kojih je jedna nastala u koprodukciji sa Šibenskim kazalištem (Metoda Jordija Galcerana u režiji Želimira Mesarića i Bog masakra Yasmine Reza u režiji Nenni Delmestre), HNK u Osijeku izvest će komediju Pidžama za šestero Marca Camolettija u režiji Roberta Raponje, a HNK Ivana pl. Zajca iz Rijeke na Dane satire dolazi kontroverznom predstavom Olivera Frljića i Boruta Šeparovića Turbofolk, koja će biti izvedena na sceni Zagrebačkoga kazališta mladih. Ostale predstave dolaze iz zagrebačkih kazališta te će tako Zagrebačko kazalište mladih na svojoj sceni izvesti predstavu Pentagram Vidića, Šovagovića, Rajkija, Karakaša i Nine Mitrović u režiji Paola Magellija, a Dramsko kazalište Gavella na svojoj sceni izvest će Šovagovićevu Ilijadu 2001. Zagrebačko gradsko kazalište Komedija u programu Dana satire sudjeluje predstavom Ive Brešana Svečana večera u pogrebnom poduzeću u režiji Zorana Mužića, Kazalište Trešnja izvest će sjajnu predstavu Renea Medvešeka Ne, prijatelj prema tekstu Nina D’Introne i Giacoma Ravicchia, a iz Zagreba dolazi i neovisna kazališna produkcija Moruzgva koja će izvesti predstavu Gola u kavezu Olje Runjić u režiji Ivana Lea Leme. Sve te predstave borit će se za nagrade Zlatni smijeh, o kojima će ove godine odlučivati ocjenjivački sud koji čine glumica i profesorica na Akademiji dramske umjetnosti Helena Buljan, kazališna redateljica i docentica na Akademiji dramske umjetnosti Aida Bukvić i kazališni kritičar Večernjeg lista Želimir Ciglar.

Ovogodišnji Dani satire, prema odluci izbornika Ivankovića, i nemaju zajednički nazivnik jer, kako sam navodi »gurati te predstave pod zajednički nazivnik bilo bi pretenciozno i nepotrebno«. Naime, osim što se raznim kazališnim sredstvima sve predstave koriste smijehom kao bijegom, smijeh publike je – u slučaju satiričkih i komičnih predstava – jedini kriterij njihove uspješnosti. Bez obzira kakva priroda toga smijeha bila. Ostaje samo vidjeti koliko je ovogodišnji izbor predstava na 33. danima satire dorastao tom kriteriju.

Lidija Zozoli

Vijenac 398

398 - 4. lipnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak