Vijenac 398

Osvrt

Branimir Bošnjak, Svrhe malih stvari, (SMS poruke), V. B. Z., Zagreb, 2009.

Nestajanje svjetova ili tegobno iskupljenje poezijom

Branimir Bošnjak, Svrhe malih stvari, (SMS poruke), V. B. Z., Zagreb, 2009.

Nestajanje svjetova ili tegobno iskupljenje poezijom

Čitajući zanimljivu studiju Branka Maleša Ohlađeno sabiranje rasutoga i ljubav za Malo kao pogovor novoj knjizi pjesama Branimira Bošnjaka Svrhe malih stvari, ne mogu se oteti dojmu da poezija, kad to jest, nije samo »kombinacija egzistencijalističkog naslijeđa i dekonstrukcijsko ljuštenje naslaga svekoliko petrificirana, tuđeg i neosjetljivog svijeta« (Branko Maleš), nego da je ona, poezija, osebujni govor duhovnosti što je definitivno načeta Svijetom koji svojim kontrapunktom netransparentnosti i nekomunikativnosti otuđuje osobnost, pojedinca – čovjeka, uvlačeći ga u korozivnost globalističke svakodnevice koja, mogli bismo reći, licemjerno nudi svekolike nadomjeske i potrošne ekvivalente za mladost i dugovječnost.

U svemu tom neopromidžbenom i neokonzumističkom, pomalo divljem srljanju za tzv. glamuroznim feštama i red carpetima, mora li pjesnik podleći rezignaciji i apatiji? To je pitanje koje se neopozivo postavlja u svim apsurdnim preobrazbama Svijeta. Možda odgovor nije samo u poetsko-humanom definiranju svekolikih manifestacija ružnog i zlog, banalnog i lažnog, neetičnog i animalnog:

»Htio sam zavoditi svijet kako bih i sam / zaveden i neranjiv stigao do samih granica / s kojih oko vidi i smrt i kruh / i osjeća glad koju ne utažuju…« (Među očima koje su sve vidjele).

Odgovor bismo možda mogli potražiti u tzv. ironijskom odmaku, koji je u ovoj poeziji na granici buntovništva i optužbe. Ironija se ovdje isprepleće sa sarkazmom, koji se uzdiže do apsurda. A onda i apatija rezignira i povlači se pred moralnim dvojbama:

»Bogata trpeza i za njom sito mnoštvo / Glad i nije stvarna / Nije dio sudbine / Prije sramotna bolest / Koje se svi stide / Toliki jednostavno umiru / Dok se za gladne traži lijeka« (Toliko bogatstva).

Čini se čitatelju da Bošnjakova poezija suočena s izopačenostima svijeta koje su svojevrstan circulus vitiosus, troši svoj oduhovljeni entuzijazam u uzaludnoj žudnji za himeričkom Arkadijom. Nešto je nepovratno nestalo iz poetskog i ljudskog vidokruga, nešto ustrajno nestaje. Neki su svjetovi dio prošlosti u sadašnjosti koja im se žestoko opire:

»Ponor nad kojim se nagnulo lice / toliki je da u njega ne stane moje srce / bezbroj sitnih svjetova na čekanju je / oko ih ne može ni pogledati…« (Oko nas pouzdana varka).

Možda bi upravo ti sitni svjetovi mogli opstati u suzdržanosti svojih jednostavnih želja u koje pjesnik nastoji uklopiti i – ljubav, ali i ona je podložna trošenju i preobražava zanos u »vrijeme strpano u naprstak« (Sve vrijeme), u pamćenje sna, u odljuštenu Ljubav s tijela »koje / golo stoji i hoće progovoriti / grlom koje još nikoga nije dozvalo«. (Rastava povijesti).

Kritičar Branko Maleš, i sam pjesnik, s pravom naslućuje da će kraci globalističke hobotnice jednoga dana »napasti i skromno polje pojedinčeve oaze Maloga«.

Zbog takvih poetskih referencija Bošnjakova je poezija trpka i nepomireno kritična, na rubu grotesknih slika koje ukazuju na destruktivne besmislenosti Svijeta što se bez zazora i mučnih dvojbi definitivno klanja moći:

»…Gotovo čitav svijet na dlanu / Nudi ti svoju neuništivu snagu / A dlan nepogrešivo osjeća i vidi / Vidi sve do dvora i diktatora / Do zla i dobra i njihova ljubavna hropca / Do onih koji će vladati / Tvojom tek stečenom slobodom / Kriv si za smrt i za život i moraš se iskupiti…« (Slobodan za pisanje)

Tako se i pjesnik Branimir Bošnjak u svojoj osebujnoj knjizi Svrhe malih stvari tegobno iskupljuje – poezijom.

Ljerka Car Matutinović

Vijenac 398

398 - 4. lipnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak