Vijenac 398

Likovna umjetnost

Izložba Slikorezbarine, Split, Salon Galić, svibanj 2009.

Narativna figurativnost

Vanja Škrobica

Izložba Slikorezbarine, Split, Salon Galić, svibanj 2009.

Narativna figurativnost

Izložba Slikorezbarine Nene Mikulića nastavak je već poznata likovnog scenarija. Razlika je jedino što, iako po obrazovanju akademski slikar, ovaj put Mikulić predstavlja rukom izvedene i obojene skulpture.

I to kakve skulpture!

slika Odvest ću te na vjenčanje

Rekli bismo da su one nastale procesom materijalizacije svijeta ranijeg umjetnikova iskustva. Taj novi trodimenzionalni svijet čista je i logična posljedica crtanja karikatura i ilustracija. Mikulićeve živopisne, individualizirane figure portreti su prostodušnih stanovnika dalmatinskih sela i gradova, kako onih uz more, tako i onih iza brda: brkati mornari, turisti, težaci, žene. Oni nam izgledom, odjećom i postavljeni u određeni kontekst otkrivaju umjetnikovo podrijetlo, kako ono osobno, tako i profesionalno. Iako taj svijet možda više pripada prošlosti nego sadašnjosti, čini se da mu se umjetnik podsmjehuje, da ga ironizira i da to uspješno prikriva dosjetkom. Dubljim promatranjem prepoznat ćemo ipak Mikulićevu iskrenu simpatiju za te likove, osjetit ćemo neku diskretnu, emocionalnu toplinu skrivenu pod maskom kritike i grubosti.

Mikulićevi su oblici pročišćeni, stilski reducirani, jasni i jednostavni, jer je i samo nadahnuće izraslo iz svakodnevice koja se katkad čini poput snoviđenja: nevjerojatna, nadrealna. Ipak pristajemo biti sugovornici Mikulićevim ljudima i uživamo u komunikaciji s tim gotovo nestvarnim svijetom.

Neki će kritičari u Mikulićevomu radu dijagnosticirati neposlušnost u prihvaćanju konvencionalnog, odstupanje i nedosljednost u praćenju umjetničkih trendova. Možda će mu pripisati pripadnost pravcu art bruta. Iako su sljedbenici ovoga pravca, za razliku od Mikulića, bili društveni autsajderi i bez obrazovanja, sličnost im je u osobnom i posve neprilagođenu likovnom jeziku (smijem li reći primitivnom?). I Mikulić, kao i oni, izbjegava uobičajene standarde lijepoga, pa i pristojnog i dopuštenog. U prikazu ljudskoga tijela ne zanimaju ga arhetipovi (ženstvenost, senzualnost, muževnost), autor samouvjereno i hrabro prikazuje ljudsko tijelo realno, odnosno nesavršeno i nezgrapno. Pritom i sam uživa u likovnoj intrigi i provokaciji.

U kiparstvu Mikulić teži narativnosti, likove obogaćuje psihologijom, gradi im karaktere. Njegove vitalne figurativne kompozicije nastale su metodama istraživanja, traganja i analitičkog promatranja i zato su umjetniku podjednako važni oblici i njihova dinamika, koliko i interpretacija sadržaja.

Takav smo nekonvencionalni pristup (i stilski i tematski) već otkrili u Vaska Lipovca i Voje Radoičića, primjerice. No svestrana, lucidna produkcija začudnih Mikulićevih slika i skulptura uvijek nas iznova iznenađuje strasnom silinom, svojim intenzitetom i zaigranošću, osvaja nas vedrim, infantilnim pozitivizmom.

Vanja Škrobica

Vijenac 398

398 - 4. lipnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak