Vijenac 398

Likovna umjetnost

Aukcije

Meštrović u Londonu

Flora Turner-Vučetić

Meštrović u Londonu

Bližimo se stogodišnjici velike samostalne izložbe Iva-na Meštrovića održane 1915. u Muzeju Viktorije i Alberta u Londonu. Danas se taj muzej po-nosi programom predstavljanja suvremenih umjetnika i dizajnera, ali Meštrovićeva je izložba bila prekretnica i zabilježena je u povijesti muzeja kao prva izložba koju su posvetili živućem umjetniku. Veliki uspjeh koji je tada doživio Meštrović znatno je utjecao na njegov umjetnički i društveni život te se radovi iz tog i kasnijih razdoblja nalaze u javnim i privatnim zbirkama u Velikoj Britaniji. Sudeći po umjetninama koje se povremeno pojave na dražbama, Meštrovićeva djela još su na visokoj cijeni. Kolekcionar iz Sjedinjenih Država koji želi ostati anoniman kupio je prošle godine drveni reljef Polaganje u grob iz 1913. na dražbi u Sotheby’su za više od dvije stotine tisuća funti.

slika

Ista dražbovaonica prodala je na dražbi 2. lipnja u Londonu brončanu skulpturu Majka uči dijete mo-liti (63 x 48 cm). Potpisani primjerak, vjerojatno jedini odljev koji je napravljen za života autora, procijenjen je na četrdeset do šezdeset tisuća funti, a prodan je za 99. 650 funti. Na istoj dražbi Rodenova bročana Glava žene prodana je za samo 6.875 funta.

Kako nije riječ o unikatu (postoje dva kasnija odljeva u hrvatskim zbir-kama), interes nije tako velik kao u slučaju drvenoga reljefa.

Skulptura zrači toplinom i nježnošću u odnosu majke i djeteta. Kompozicijski, vertikala njihovih tijela koja su gotovo monolitno srasla i uzdignuti, sklopljeni dlanovi s izduženim prstima, majčine ruke koje poput školjke zatvaraju biser dječjih ručica, naglašavaju duhovnu komponentu obraćanja Svevišnjem. Očito je da su model bili supruga Olga i mali Tvrtko, koje u nježnom zagrljaju vidimo na fotografiji iz 1926.

Za povjesničare umjetnosti zanimljivo je podrijetlo te skulpture, koja je nastala najvjerojatnije 1925/26. u New Yorku. Skulpturu Majka uči dijete moliti kupila je Lady Cowdrey 1930. ili 1931. izravno od Meštrovića, kojega je vjerojatno upoznala u Londonu, i dosad je bila u istoj obitelji. Autorica Sotheby’sovog kataloga, Johanna Ward, podrobno je istražila povijest skulpture, pa između ostalog navodi zanimljiv citat iz časopisa Vogue iz 1939, u kojemu unuka Lady Cowdrey, Joan Acton, koja bi u današnje vrijeme bila predstavljena kao celebrity, na pitanje što najviše voli, odgovorila: »Arhitekturu iz razdoblja kraljice Ane, putovanja po Italiji, crne bisere, rubine i skulpturu, posebice Meštrovićeve kipove.« Među tim skulpturama očito je bila i Majka uči dijete moliti, koju je odnijela sa sobom kada se iz Londona preselila na Krf, a sada se za dražbu ponovno vratila u London.

Flora Turner-Vučetić

Vijenac 398

398 - 4. lipnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak