Vijenac 397

Likovna kultura, Naslovnica

Tomislav Buntak, JESU FONS AMORIS AETERNI ET VERITAS, Galerija Kranjčar, svibAnj 2009.

Posvećena umjetnost

Željko Marciuš

Tomislav Buntak, JESU FONS AMORIS AETERNI ET VERITAS, Galerija Kranjčar, svibAnj 2009.

Posvećena umjetnost

»Sunašce moje sjene, svjetlosti moje noći…« piše brodolomac Roberto dela Grive u pismu svojoj imaginarnoj Dami u Ecovu Otoku prethodnog dana. Taj iskreni, sentimentalni iskaz voljenoj možemo tumačiti kao kozmičku / božansku energiju svjetlosti projiciranu na osobu, objekt ljubavi koja smrtniku u prirodnom i predmetnom svijetu za dana pridaje sjenu, a za vedrih noći poput odsjaja mjeseca i prosijavanja zvijezda osvjetljava put. Prisjetimo li se početnih riječi Ivanova Evanđelja: »i život bijaše ljudima svjetlo; i svjetlo u tami svijetli, i tama ga ne obuze«, možemo povući jasnu analogiju s novim site-specific-ciklusom: Isuse izvore vječne ljubavi i istine, nepomirljivog, snazi slike odanog i posvećenog umjetnika Tomislava Buntaka, koji je izložen u već nezaobilaznoj Galeriji Kranjčar tijekom travnja i svibnja 2009. Buntak je vjernik, on vjeruje u Boga, u umjetnost, u život poslije smrti, u vrijeme nakon ljudskog poimanja vremena: sati, dana, mjeseci, godina… u bezvremeno i onostrano te to nerijetko svjedoči svojim vizualizacijama, bez obzira o kojoj je tehnologiji i vrsti izričaja riječ.

slika Tomislav Buntak, Uskrsnuće, 2009. (detalj)

Usuprot kriznoj, sivoj svakodnevici jedne male zemlje u tranziciji Buntak s Božje distance, suptilno, blago i nenametljivo sugerira temeljene kršćanske vrline: Dobrota / Benignitas, Pravednost / Iustitia, Milosrđe / Misericordia i Ljudskost / Humanitas. Verbalne poruke urezane u medijapan-ploče inverznoga reljefa u negativu tek su detalji koji tekstualno dopunjuju na isti način promišljen crtež kojim meko, lagano i bezbolno, zapravo mirno, suvereno i sigurno – poput starih majstora – slobodno interpretira temu Uskrsnuća na čeonom, kao i teme Priprema za posljednji pohod i Odmor u vrtu novog Jeruzalema na bočnim zidovima galerije. Očarava nas dosljednost i istovremena inovacija u stvaranju jedinstvenoga ciklusa nakon prošlogodišnjeg ultraljubičastoga – vitrajnoga vrhunca u Umjetničkom paviljonu.

Zato na novi izričaj gledamo kao na mirno uplovljavanje u luku, polagano i postupno autorovo zrenje koje je ujedno i anakrono i suvremeno, što širi raspon očekivanja kritike, publike i poklonika. Promatrača, gornjogradskog putnika namjernika bez obzira na vjeroispovijed: bio on vjernik, agnostik, ateist, anarhist, pripadnik subkulture, egzistencijalist ili pozitivist… bogat ili siromašan, neuk ili znalac, mlad ili star, prožima osjećanje neopipljive i nedokučive religioznosti, duhovne emanacije bez posrednika i institucije – prenesenog doživljaja – autorova iskustva vjere. To je analogno tumačenju C. G. Junga u Snovima i sjećanjima… u kojima opisuje u snu objavljenu božansku viziju, osobno iskustvo Boga naspram vjerske malaksalosti svog oca – pastora.

U Buntakovu svjedočenju slika je više od riječi. Ionako je u početku – parafrazirajmo Radovana Ivančevića – bila slika, ako asociramo povratak u prethistoriju, a već su neandertalci prilagali vijence od cvijeća svojim mrtvima. Iskonski odnos prema smrti koji je u genezi svake religije, odnosno vjera u vječni život u ovom ciklusu dojmljivo su predočeni. Promatrača u Buntaka oduševljavaju raznoliki izvori, poticaji i kombinacije unutar vizualnog polja slike. U rasponu od egipatskih zagrobnih slikarija, zaigrana ugođaja i ambijentalnosti zidnih oslika kretsko-minojskih palača, vječnoga smiješka arhajskoga Kurosa, izduženih proporcija srednjovjekovnog Krista, likova atletske građe, kao i istovremene uporabe renesansne perspektive i načela jedinstva u mnoštvu unutar kompozicije. Potom, uočljivi su naglašeni utjecaji filma i stripa kao medija koji bilježe tijek vremena: od Princa Valianta i Tarzana do Corta Maltesea, jer svaki autorov kadar bremenit je značenjem te usporednim i uzastopnim sadržajem. Sve to postignuto je u nas jedinstvenim i naizgled jednostavnim crtežom na paus-papiru, koji je potom tehnologijom pretočen u kontinuiranu urezanu liniju, vrsnoćom idealne stilizacije motiva. Trodijelni rad nedoslovni je site-specific-projekt jer konkretno prisvaja zatečenu situaciju i začudnu, gotovo ladanjsku atmosferu prostora galerije, koja je iz stropne staklene stijene za vedra vremena obasjana različitom količinom svjetlosti ovisno o dobu dana u kojem promatrate rad. I dok je u impresionista vrijedila formula: svjetlost = boja, u novom Buntakovu ciklusu to možemo preimenovati u prirodno svjetlo koje je ekvivalent svjetlosti što dopire iz slika – impozantnih horizontalnih formata, jer specifičnom tehnikom oslikavanja – akromatskog bijelog na urezanom bijelom – svaki trag linije, svaki sićušni detalj cjelovite kompozicije sagledan iz totala vibrira i isijava okom gotovo nevidljivu nutarnju emanaciju božanske prisutnosti. Tek kad se približimo panoima, budimo se iz sna i postajemo svjesni profinjene delikatnosti svakoga dijela cjeline.

Ne ulazeći u ikonografske inačice prizora, zaključimo: Buntak je posvećeni umjetnik koji uravnotežuje osobni svjetonazor sa svojim likovnim izrazom, a poruka koju odašilje poruka je ljubavi, mira i kontemplacije poput okrepe na svakodnevnom putu. Stoga je i njegova umjetnost posvećena.

Željko Marciuš

Vijenac 397

397 - 21. svibnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak