Vijenac 397

Glazba

11. festival sv. Marka u Zagrebu, travanj–svibanj 2009.

Kvaliteta i raznovrsnost

Jana Haluza

11. festival sv. Marka u Zagrebu, travAnj–svibAnj 2009.

Kvaliteta i raznovrsnost

U mnoštvu kulturnih zbivanja, kojih je u našoj sredini svake godine sve više, pri čemu se uvijek osnivaju novi, dok se stari gotovo nikad ne gase, kvaliteta i raznovrsnost odličja su koja se uočavaju. Tako se ekskluzivnim programom i vrhunskim muziciranjem i u najgušćim rasporedima ističu i pamte pojedini događaji. Već jedanaestu godinu za redom za istaknuto mjesto u kulturnoj motivaciji grada i dinamiziranju raznih domaćih i inozemnih snaga uspješno se izborio Festival svetog Marka, čiji je početak uvijek vezan za Blagdan sv. Marka 25. travnja. Nezgodna je okolnost što svake druge godine u to proljetno vrijeme već tradicionalno traje Muzički biennale Zagreb, čiji gusti ritam po pet događaja dnevno ne daje prostora zagrebačkoj koncertnoj publici da čuje i vidi bilo što drugo. No ovogodišnjim je programom festival profilirao dvije od početaka već natuknute tematske okosnice: oratorijska glazba duhovnoga karaktera s rijetko izvođenim djelima i često uz dobrotvornu prigodu te ciklus vrhunskih izvođačkih imena iz svijeta. Time se manifestacija nametnula kao sadržajno osebujan i izvedbeno kvalitetan događaj koji nas uvodi u ozračje nestrpljiva iščekivanja ljetnih međunarodnih priredbi. Prva su tri programa obilježena duhovnim prigodama: uz Blagdan sv. Marka na svečanom otvaranju Oratorijski zbor Crkve sv. Marka pod vodstvom mladoga dirigenta Matije Fortune izveo je djela Josepha Haydna; nastup solista, zbora i orkestra katedrale u Salzburgu pod vodstvom kapelnika Jánosa Czifre na koncelebriranoj misi u zagrebačkoj katedrali i posvetu Za djecu siromašnih zagrebačkih obitelji donio je stilski ujednačen program duhovnih stavaka između baroka i pretklasike; festival se u trećem dijelu oratorijskog trolista vratio matičnoj Crkvi sv. Marka i predstavio festivalski ansambl nazvan Solisti Sv. Marka, koji su pod vodstvom dirigenta iz Poljske Paweła Przytockog izveli motete i mise poljskih i hrvatskih skladatelja na rubovima željeznog repertoara – renesanse i modernog doba.

slika Guy Braunstein, Ying Zhao i Gili Schwarzman

Novu stranicu programa Festival je okrenuo recitalom mladoga hrvatskog gitarista Krešimira Bedeka, koji je izveo zanimljiv program romanskih i latinoameričkih skladatelja, pokazavši što je sve naučio na netom završenu poslijediplomskom studiju kod uglednog gitarista i pedagoga Zorana Dukića na Kraljevskom konzervatoriju u Den Haagu.

Festival sv. Marka već se tradicionalno kiti poznatim imenima glazbenoga svijeta koja našu metropolu proteklih godina isključivo posjećuju na poziv svog umjetničkog voditelja Nevena Valenta. Prva je od njih svakako ugledna operna diva iz susjedne Slovenije Marjana Lipovšek, koja posljednjih godina na festivalu priređuje ekskluzivne koncertne večeri. Njezin zvonki mezzosopran, kakvim je osvojila publiku najvećih koncertnih kuća Europe i Amerike, okušao se uz ansambl Zagrebačkih solista u kantati Johanna Sebastiana Bacha (Wiederstehe doch der Sünde, BWV 54) u prvom dijelu večeri te u zanimljivu ciklusu od pet pjesama za alt i orkestar Na poti k svetlobi svojega prošle godine preminula sunarodnjaka, slovenskoga skladatelja Uroša Kreka. Koncert smješten u osobito akustičnu crkvu sv. Katarine 8. svibnja održan je u povodu desete obljetnice smrti profesora Mladena Raukara, poznatoga zagrebačkog elegantnog erudita, pijanista, radijskog voditelja i općenito zaljubljenika u glazbu, koji je svoju ljubav širio na mlađe naraštaje studenata glazbe. Dojmljiv glas Marjane Lipovšek do punog je izražaja došao u Krekovim pjesmama, dok su Zagrebački solisti uz neke nove članove predstavili i novi način muziciranja, stojeći na način solista, što je pomalo ubrzalo interpretaciju Ivančićeve 8. simfonije i Mozartova Divertimenta u D-duru, ali zato posve otkrilo punu predanost zvuku u Suiti za gudače Leoša Janačeka u drugom dijelu večeri.

Na neke prethodne recitale Marjane Lipovšek na istom festivalu podsjetio je solistički recital njezina vjerna pratitelja u programima solo pjesama, Anthonyja Spirija, održan 10. svibnja u Muzeju za umjetnost i obrt. Na tvrdom i još nerasviranom klaviru Spiri je pokušao razotkriti poveznice između baroknoga francuskog i njemačkog repertoara, naslijeđenih sklonosti prema talijansko-francuskom nadahnuću u Bachova sina, sve do romantično-impresionističkih klavirskih maštarija francuskih skladatelja s prijelaza iz 19. u 20. stoljeća (Fauré i Debussy). Dok je klavir bolje reagirao na Bacha nego na galantni stil njegova sina (C.P.E.-a), koncert je završio, prema pijanistovim riječima, karikom koja nedostaje u vezi između Bacha i Debussyja, Preludijima i Etidom u f-molu Frédérica Chopina izvedenima u dodatku.

Osim prostora u središtu grada, Festival sv. Marka često zauzima i nove koncertne pozornice; ovom je to prigodom bio radijski studio Bajsić na zagrebačkom Prisavlju, gdje su svoje snage u Haydnovu čast odmjerila dva gudačka kvarteta: Kvartet Haydn iz Beča uz turskoga gitarista Serkana Agira i Zagrebački kvartet. Blistava završnica festivala osigurana je s već provjerenim solistima Berlinske filharmonije. Dok je prethodnih godina iz tog najvažnijega svjetskog orkestra dolazilo više glazbenika, ovaj je put to bio samo koncertni majstor Guy Braunstein, dok je njegova kolegu Wilfrieda Strehlea u posljednji trenutak zamijenila ruska violistica Tatjana Masurenko, inače ugledna profesorica Visoke glazbene škole u Leipzigu. Komorno-oratorijske okvire festival je 14. svibnja proširio na orkestralne dimenzije sjajnim koncertom na kojemu je Braunstein solistički vladao uz Simfonijski orkestar HRT-a pod vodstvom Vladimira Kranjčevića. Nakon pomalo otegnute izvedbe predigre Gluckovoj operi Ifigenija u Aulidi prva je berlinska violina zasjala uz blagi ton Tatjane Masurenko u Mozartovoj Sinfoniji concertante za violinu, violu i orkestar, a zatim je jednako spremno i uvjerljivo zvučala u Beethovenovu Trostrukom koncertu, gdje su mu ravnopravne partnerice bile kineska violončelistica Ying Zhao i francuska pijanistica Kim Barbier. Rijetko dobar koncert nažalost nije dovoljno promoviran u javnosti, zbog čega ga je čulo premalo ljudi. I za kraj, troje od četvero glazbenika s tog pretposljednjeg festivalskog koncerta svoje je snage udružilo u završnom komornom programu, pri čemu je pijanisticu zamijenila flauta već poznate zagrebačke gošće Gili Schwarzman, inače solistice poznatoga Barenboimova orkestra The West-Eastern Divan. Crkva sv. Marka ovdje se pokazala kao akustički idealan prostor za komorno muziciranje glazbenika koji se međusobno osluškuju i funkcioniraju kao čvrsto izvođačko tijelo, pri čemu se flauta skladno uključuje u zvuk gudača. Uz dva djela bečke klasike (Mozartov 1. kvartet za flautu i gudače u D-duru i Haydnov 1. trio za flautu, violinu i violončelo u C-duru) programski su najviše oduševili zanimljivom mediteranskom Serenadom izraelskoga skladatelja 20. stoljeća Paula Ben-Haima i izvedbom novoobrađenog Američkog gudačkog kvarteta Antonina Dvořáka s flautom na mjestu druge violine, koju su izradili Guy Braunstein i Gili Schwarzman te praizveli samo nekoliko dana prije u Berlinu.

Nadamo se da će sve dobre kontakte i programsku koncepciju Festival sv. Marka zadržati i u idućim godinama i svoju publiku u ovo proljetno doba nastaviti oduševljavati vrhunskim koncertima na svjetskoj razini.

Jana Haluza

Vijenac 397

397 - 21. svibnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak