Vijenac 396

Likovna umjetnost

Dioklecijanovi podrumi, Loara Blažević, Nepostojano ja, travanj 2009.

Reinterpretacija povijesnog slikarstva

Vanja Škrobica

Dioklecijanovi podrumi, Loara Blažević, Nepostojano ja, travanj 2009.

Reinterpretacija povijesnog slikarstva

Parafrazirat ću jednog autora pa ću postaviti pitanje: uči li umjetnost od filozofije ili filozofija od umjetnosti? I konačno, uči li filozofija i umjetnost od života ili obratno? Ako se na ishodu onoga što danas zovemo modernom može, između ostalog, govoriti o nekakvoj nužnoj simbiozi, dijalogu umjetnosti i filozofije, onda »proces učenja kao prisvajanja nekog stanovitog znanja otjelovljenog u tradiciji ima smisla samo pod pretpostavkom volje za preoblikovanjem unutarnje svrhe umjetnosti i filozofije.«

Učenje nam, dakle, uvijek nalaže dijalog, pa makar strane u dijalogu nisu uvijek u ravnopravnu odnosu. Tako sam, otprilike kao dijalog, doživjela izložbu Nepostojano ja Loare Blažević, koja u svom slikarskom nagnuću stvara drukčiji realitet, nove likovne odnose rabeći citate, poruke i materijalizirajući vlastite doživljaje i spoznaje. Služeći se tekstom i fotografijom, kolažom i montažom, autorica riječ ne pretpostavlja slici i obratno, ona se ne pita što je jače, dojmljivije i važnije? Napokon, ovdje i nije riječ o sukobu starog i novog, o kontrastu, o isključivanju i negiranju. Riječ je o intermedijalnosti i međusobnu prožimanju likovnih tema i postupaka u prošlosti i sadašnjosti, o nadopunjavanju riječi i slike.

Slikarstvo je Loare Blažević oblikovno-konstruktivno, u umjetnosti već poznato po tehnici i stilu, ali je ipak ispričano na osoban način. U Nepostojanom ja nije teško prepoznati svojevrsne metafore i simbole (broj četiri – temeljni oblik prostora i pojavnoga svijeta, krug – trajanje, kretanje, Kozmos...) koji nas vode labirintom ne-postojanja, stanja pričina i izvjesnosti složenog svijeta i života. Arhitektura njezinih radova vraća početku svih pitanja: odnos logosa, ethosa i estetike. No umjetnica nije obeshrabrena potencijalnim bezizlazjem, nego, naglašavajući pitanje sada i ovdje, kroz mrežu likovnih fragmenata i znakova nekad i negdje, korača usporedno virtualnim, ali i stvarnim svijetom.

slika

slika Slikarstvo Loare Blažević

Uostalom zašto uopće smje-rati nekom spasonosnom ulicom i smislenom rješenju?

Umjetnica je iskreno okrenuta osobnim duhovnim prijeporima i mentalnim težnjama. Bez obzira odakle preuzima motiv, nju zanima susret starih tema (svetost tradicije) i suvremenih likovnih postupaka pa kreće u drukčije estetske relacije i poziva publiku na nova čitanja umjetničkih djela.

Ona prihvaća sakralnost stare umjetnosti, ali ne kao zacementiranu statičnost i ortodoksnost, nego kao dinamički izazov. Vođena željom za analizom, rekonstrukcijom i dekonstrukcijom postojećeg (i umjetnosti) ona, razbijajući problematična komunikacijska čvorišta suodnosa sebe i svijeta, starog i novog, istodobno hrabro dekodira svoje ja. Premda je traganje uvijek neizvjesno jer postoji strah od emocionalnoga loma, od moguće disfunkcionalnosti u smirivanju impresija koje ostavlja svijet, Blaževićeva je vješto izbjegla nered i kaotičnost. Njezin je nutarnji, intimistički svijet ostao neokaljan.

Činjenica da je Zapad upao u shizofreniju robnog i potrošačkog umjetnicu tjera da bolje istraži identitet svoga ja i stavi ga u kontekst zadaće umjetnika i smisla koje daje umjetnost. U likovnom propitkivanju, nepokornosti globalnim i globalističkim zahtjevima, u konstrukciji svog individualno-likovnog okolišnog prostora, vidljivo je njezino energično intermedijalno i ekspresivno traganje za identitetom, ta personificirana borba sa svijetom, ali i samom sobom.

Autorica ima kritički odnos spram standardnih rješenja, neopterećena je diktatom ionako relativnih pravila te nastoji ne skliznuti u potroš(e)nu utopiju. Ona je odlučno asertorna, ali spremna za stvaralački i konstruktivni dijalog otvarajući vrata alternativnim izričajima. Braneći osobno viđenje umjetnosti i težnju prirodnom, progresivnom profesionalnom rastu, njezin joj vlastiti rakurs pomaže da ustraje u razumijevanju sebe kao osobe (i kao umjetnice) u svijetu prepunu lakih komada i kompleksnih multimedijskih poruka.

Vanja Škrobica

Vijenac 396

396 - 7. svibnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak