Vijenac 394

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Jazz-balade Ladislava Fidrija

Mladen Mazur

JAZZ AD LIBITUM

Jazz-balade Ladislava Fidrija

Već nam je dobro poznata činjenica da je diskografija hrvatskih jazz-umjetnika dosta oskudna, pomalo stihijska i nažalost nekomercijalna. Ovisi ponajviše o osobnoj vještini i financijskim mogućnostima pojedinaca da se predstave nekim novim diskom, a tu je i očiti hendikep u usporedbi našeg jazza s nekim drugim komercijalnijim glazbenim sferama.

slika Ladislav Fidri – Laci

Iz tih nas razloga uvijek veseli svako novo diskografsko izdanje koje potpisuje domaće ime jazza, pa tako i pojava najnovijeg CD-a našeg istaknutog trubača, krilničara, skladatelja, aranžera, dirigenta i veterana hrvatske jazz-scene Ladislava Lacija Fidrija. Fidri (Osijek, 1940), poznat nekad davno pod nadimkom U Nu, i kao glazbenik za kojeg se u krugovima struke govorilo da je »u džezistički vlak uskočio na stanici koja se zove Hard-bop Fatsa Navarra i Clifforda Browna«, prometnut će se poslije, djelujući ponajprije godinama u trubačkoj sekciji i kao solist Plesnog orkestra Radiotelevizije Zagreb, poznatoga danas kao Big band HRT-a, ali i malih sastava, u zapažena melodičara i liričara. Jedan od razloga za takvu programsku promjenu datira još iz vremena narudžbi tadašnjega Muzičkog programa radija za takvim, baladnim tipom domaćih skladbi primjerenim noćnim programima, a koincidira i s vremenom repertoarnih razilaženja Plesnog orkestra sa stranim, prvenstveno, američkim repertoarom, što je dijelom bio i rezultat tadašnjih težnji orkestra za domaćim skladbama uvjetovanim ponajprije potrebama nastupa na festivalima jazza na Bledu i poslije u Ljubljani. Kao inventivan melodičar koji se ponekad nije libio ni eksperimentiranja s pentatonikom, Fidri je godinama uz ostalo gradio svoj baladni opus, sublimiran dijelom i na najnovijem disku, ne bez razloga nazvanim Memories. Jedanaest je njegovih na tom disku predstavljenih solističkih i aranžerskih produkcija ostvareno s Big bandom i Gudačkim orkestrom Hrvatske radiotelevizije u kombinaciji autorskih izvornih melodija, aranžmanom jedne skladbe Silvija Glojnarića te pet baladnih brojeva poznatih iz mape američke popularne pjesme. Kao autor i trubač koji u pojedinim izvedbama rabi metalnu sordinu i krilničar, Fidri potpisuje skladbe: Balada za nju, uvodnu rilu diska, Zauvijek, Loža Shadows, jednu od njegovih kastavskih impresija objavljenu s malim sastavom na disku Kastav Blues, zatim Nocturno i Uspomene. Šef dirigent Big banda HRT-a Silvije Glojnarić predstavljen je originalnim aranžmanom melodije Dream, dok su američki autori: Cootsm Lewis, Wolf, Herron, J. Dorsey, Carmichael i -Mandell predstavljeni aranžmanima skladbi: For All We Know, I’m A Fool To Want You, Stardust i A Time For Love. Zanimljivo je da je Fidri u izboru posegnuo i za jednom starijom temom Jimmyja Dorseya, I’m Glad There Is You. Fidri je provevši gotovo čitav radni vijek u Big bandu HRT-a, a pri njegovu je angažmanu za taj posao određene zasluge imao i pisac ovih redaka, stekao brojne kontakte i svoje zanimanje širio na male sastave, međunarodne nastupe i suradnje s većim korpusima te je tako pisao aranžmane i za gudačke korpuse, što je također razvidno na snimkama CD-a Memories. Riječ je svakako o vrlo profiliranu materijalu primjerenu slušanju u kasnim satima, za razliku od drugih diskografskih ostvarenja s malim jazz-sastavima. Taj je uravnotežen program snimljen još 2005. i u ovom je slučaju demonstracija tek dijela Fidrijeva rada, a kako su izvedbe balada jedna od najboljih osobnih iskaznica svakoga džezista, to je u ovom slučaju još jedna potvrda vrlina jednog od naših najdugovječnijih jazz-glazbenika, koji je u velikoj mjeri zadužio hrvatsku pozornicu jazza. Uza sve džezističke kvalitete, CD Memories može vrlo dobro poslužiti kao nepretenciozna glazba za neobvezno slušanje, kao uvod u dobar san, ali i kao građa za stručnu analizu. Riječ je dakle svakako o dobrodošlu obogaćenju hrvatske jazz-diskografije.

Mladen Mazur

Vijenac 394

394 - 9. travnja 2009. | Arhiva

Klikni za povratak