Vijenac 393

Glazba

JAZZ AD LIBITUM

Nova generacija bluesa

Mladen Mazur

JAZZ AD LIBITUM

Nova generacija bluesa

Generacije izvođača autentičnoga primordijalnoga bluesa, koje najčešće percipiramo kao skupinu sredovječnih, mahom skromnijih glazbenika s gitarama ili usnim harmonikama, obveznim klobucima te ponekim zlatnim zubom i bottleneckom (bottleneck, otrgnuti grlić staklene boce kojim se postižu jednostavni akordi na gitari, op. p.) u džepu, neumoljivo odlaze sa svjetske blues-scene. Najstariji su to predstavnici harmonijski jednostavna delta ili country-bluesa, u kojem je forma bila nerijetko podvrgnuta dužini teksta. Vrijedan je to naraštaj koji se nerijetko referirao na robovsko podrijetlo svojih predaka i koji se smrću jednog od posljednjih, Philadelphije Jerryja Ricksa, pokopana na kastavskom groblju, svela zapravo još samo na 94-godišnjeg Honey Boya Edwardsa, koji nastupa vrlo rijetko. Njihovi stilski sljednici, predstavnici brojne skupine, nazovimo ga klasičnoga bluesa s imenima kao što su: Mississippi John Hurt, John Lee Hooker, Howlin’ Wolf i brojni drugi te čikaške škole na čelu s glasovitim B. B. Kingom, također su već desetkovani te im neki mediji već nagovješćuju sumrak pa čak i nestanak toga tipa izvođenja bluesa, koji ne bismo nikako smjeli miješati s jazz bluesom, ali da su imali i još imaju snažan utjecaj na neke europske rockere, izvan je svake dvojbe.

slika Keith Dunn

No je li sve baš tako? Po svemu sudeći i nije, jer u bluesu stasaju mlađe generacije blues-vokalista, gitarista i usnih harmonikaša, koje, što je zanimljivo, dolaze pretežito iz urbanih sredina, nastavljajući na najbolji mogući način crnačku blues-tradiciju. Pa smo tako u travnju 2005. u zagrebačkoj Tvornici upoznali mlađega sljednika spomenutih generacija, gitarista, vokalista i bendžoista Guya Davisa, a sredinom svibnja ove godine u Varaždin nam na 15. jubilarni festival tradicionalnoga jazza i bluesa stiže još jedan iz naraštaja mlađih, vokalist i usni harmonikaš iz najeuropskijeg američkog grada Bostona, Keith Dunn. Budući da je u Hrvatskoj prvi put i posve nepoznat, valja ga s nekoliko riječi predstaviti i upoznati.

Glazbena je karijera Keitha Dunna započela vrlo rano, s trinaest godina, i to za američke izvođače takva značaja na najklasičniji mogući način, u gospel-zboru baptističke crkve rodnoga mu Bostona. Prve će profesionalne nastupe ostvariti kao šesnaestogodišnjak s grupom Duke Robillard & Roomful of Blues. Ubrzo potom, 1975, Dunn s poznatim blueserom Lutherom Allisonom osniva sastav The Houndogs u kojem je gitaru svirao i Ronnie Earl. S glasovitom će Big Mamom Thornton organizirati nastupe čikaške blues-legende Jimmyja Rogersa, s pratećim sastavom kojega će 1976, 1977. i poslije stalno nastupati. U svojstvu usnog harmonikaša bluesa svira potom s legendama Jamesom Cottonom i Walterom Hortonom. Kasnih sedamdesetih godina prošloga stoljeća Dunn seli u Austin, upoznaje teksašku blues-scenu, a na turnejama po Texasu i Lousiani nastupa s nekim istaknutim imenima toga područja kao što su: Stevie Ray Vaughn, Hosea Hargrove i Hubert Sumlin. Godine 1980. vraća se u Boston, gdje postaje glavni vokalni solist u već spomenutom sastavu Roomful of Blues s pijanistom Alom Copleyem te se sve više orijentira na formaciju dua s glasovirom, uloge kojih tijekom turneja po američkoj zapadnoj obali preuzimaju Sonny Rhodes i Joe Louis Walker. Dunnu su sad već otvorena vrata vrhu američke blues-scene te ga kao suradnika pozivaju neka najpoznatija imena današnjega bluesa kao što su: Pinetop Perkins, Jimmy Burns, Lurrie Bell, Larry Garner, Carlos Johnson, Louisiana Red i Deitra Farr. S blues-grupom Big Jack Johnson’s on postiže uspjehe na festivalu u Clarkdaleu i na europskim turnejama.

Keith Dunn proslavio se i posljednjim diskom nazvanim Alone With The Blues, na kojem posve sam izvodi specifičan tradicionalni hallelu-način interpretacije. Tijekom ovogodišnje europske turneje ostaje privržen duu s glasovirom te će u Varaždinu nastupiti s istaknutim blues-pijanistom Christianom Rannenbergom. Dobra prigoda za ljubitelje autohtonog američkog bluesa da čuju i upoznaju vrlo nadarena i međunarodno priznata blues-interpreta američke mlađe generacije.

Mladen Mazur

Vijenac 393

393 - 26. ožujka 2009. | Arhiva

Klikni za povratak