Vijenac 392

Likovne umjetnosti

Retrospektiva Davorina Radića, Galerija Prsten, Dom HDLU, Zagreb, siječanj–ožujak 2009.

Nužnost kritičke selekcije!

Retrospektiva Davorina Radića, Galerija Prsten, Dom HDLU, Zagreb, siječanj–ožujak 2009.

Nužnost kritičke selekcije!

Neprijeporno, umjetničko dje-lo-vanje Davorina Radića (Hrvatska Kostajnica, 1957) određeno je izrazitom posvećenošću slikarskom mediju. Tu dosljednost ponajbolje možemo prispodobiti strasti te je prikladno već na početku osvrta na veliku izložbu Davorin Radić: pregled stvaralaštva, svojevrsnu retrospektivu postavljenu u Galeriji Prsten Doma Hrvatskoga društva likovnih umjetnika, citirati Sanju Cvetnić, iz predgovora kataloga Radićeve samostalne izložbe u Galeriji likovnih umjetnosti u Osijeku 1993: »upravo iskrena slikarska strast poništava sve sumnje oko toga što i kako slikati, ostavljajući samo jednu mogućnost – biti slikar, Slikar, SLIKAR«.

slika Davorin Radić, Autoportret, akril na platnu, 50x40 cm, 2007.

Autori su stručne koncepcije izložbe Radić i Nikola Albaneže, koji je također osmislio prostornu koncepciju i likovni postav te je napisao tekst u katalogu. Drugi je tekst napisao Darko Schneider. I dok Albaneže u svojem tekstu ocrtava problematske cjeline koje uočava unutar Radićeva opusa, nudeći mogućnost načimanja i raspravljanja nekih pitanja, tekst drugog autora pripada u poetske okušaje koji su sami sebi svrha.

Većim je dijelom izložba predstavila Radićevu noviju produkciju (posljednjih šest, sedam godina), a manjim se segmentom osvrće na dosadašnje stvaralaštvo. Iscrpni izbor slika u tehnikama akrila i ulja, akvarela, crteža te male plastike pokazuje osciliranje kvalitete. Kvaliteta oscilira na razini slikarskoga rukopisa te na razini izbora tematsko-motivskoga sadržaja.

slika Davorin Radić, Kavrlja, ulje na platnu, 45x61 cm, 1993.

Krenimo od posljednjega. Nikola Albaneže ustvrđuje kako u tematsko-motivskom smislu, na prvi pogled, Radić ne donosi ništa nova. Žanrovi portreta, krajolika, mrtvih priroda – klasični repertoar. Osim zbiljskoj stvarnosti i onoj izmaštanoj, Radić se obraća i vlastitom imaginarnom muzeju, tumači Albaneže. Upravo se u posezanju u motivsku riznicu prethodnika (Velázquez, Rembrandt, Lovis Corinth, Max Slevogt, Oskar Kokoschka) pokazuje slabost neosviještena čitača. Doslovnost posuđivanja poništava suptilnu igru prepoznavanja izvora te ne pridonosi novoj kontekstualizaciji referencija. Napose u recentnim radovima na kojima se zapaža posebna hipertrofija rukopisnih i kolorističkih značajki, oblik i sadržaj nalaze se u disonanci.

Ne razumijemo zašto se citatnost i upiranje o različite stilove prepoznaju kao konceptualni iskaz?! Još manje zašto takvim shvatiti postupke dekonstrukcije autoportreta? U drugom je postupku riječ o istraživanju forme koji dakako pretendira i osvještavanju egzistencijalne razine, a drugi se ni za sebe, a posebno u kontekstu prije spomenute neuvjerljivosti, ne mogu odrediti kao konceptualni. Naime, idejnost kojom se Radić bavi ne upućuje na umjetnost koja postavlja pitanje o značenju same umjetnosti.

Ipak, autoportreti, portreti i pejzaži zavičaja kvalitetnija su Radićeva ostvarenja, u kojima tema dobiva pravu mjeru u likovnoj formi. Na tim se slikama ogledaju slikarska snaga i strast te sposobnost (kao i izražajni crtački nerv!) da iznjedri vlastitost vizije realnoga svijeta (sa ili bez fantastičnih detalja). Njegovi prikazi scena iz kafića i kavana zanimljivi su upravo kao autentične vrijednosti suvremene žanr-scene (u to ne uključujemo posvetu Manetu!).

Odluka neselektivnog pristupa izboru djela s jedne strane nudi mogućnost otvorena uvida u stvaralaštvo unutar kojega gledatelj ima pravo odabrati svoje favorite. Ipak, čini se da bi se veća usluga autoru učinila s kritički postroženom selekcijom koja bi valorizirala neke zanimljive dionice opusa Davorina Radića.

Barbara Vujanović

Vijenac 392

392 - 12. ožujka 2009. | Arhiva

Klikni za povratak