Vijenac 392

Tema

Zvonimir Vanjak, prof. na FER-u

Grandiozne deklaracije katastrofalne realizacije

Zvonimir Vanjak, prof. na FER-u

Grandiozne deklaracije katastrofalne realizacije

slika Zvonimir Vanjac

Što je Bolonja donijela hrvatskom visokom obrazovanju?

U najkraćim crtama rečeno, dva su osnovna cilja Bolonjske reforme: povećavanje mobilnosti studenata unutar Europske Unije uvođenjem tzv. ECTS-bodova te reorganizacija nastavnoga procesa s naglaskom na individualiziranje nastave i uvođenje stalne provjere znanja. I jedno i drugo hvale su vrijedni ciljevi i u osnovi dobre ideje, ali grandiozno zacrtane deklaracije su jedno, a provedba nešto sasvim drugo.

Kako je Bolonjski proces implementiran/proveden na FER-u?

Mislim da bez okolišanja mogu reći da je FER jedan od rijetkih fakulteta koji je ideju Bolonjskog procesa proveo u potpunosti, o čemu svjedoči i činjenica da je jedini fakultet u zemlji koji se mogao pohvaliti ASIN-akreditacijom. Brucoši nastavu slušaju u skupinama po 70–80 ljudi, i to je u odnosu na predavanja ex cathedra pred tristo ljudi svakako kvalitativan pomak. Uvedena je i stalna provjera znanja pa je studentima sad semestar ispresijecan trima ispitnim rokovima (dva međuispita i završni ispit), uz određeni broj domaćih zadaka i blic-provjera znanja. Nažalost, moram priznati da se situacija nakon entuzijastičnoga početka u ove tri i pol godine znatno pogoršala, jer sada imamo već četiri generacije bolonjskih studenata i (pre)naprezanje nastavničkog osoblja neizbježno će rezultirati pomakom unatrag u kvaliteti, što je proces koji se već vidi, a punim zahuktavanjem diplomskog studija, koji smo dosad prema Bolonji odradili tek jedan semestar, postat će bolno evidentan.

Što je Bolonja donijela studentima, a što nastavnicima?

I jednima i drugima mnoštvo organizacijskih problema. Koliko je god reforma na FER-u provedena smišljeno i planski, mnogo je stvari ipak ostalo nedefinirano (ovdje se npr. može spomenuti zbrka oko plaćanja diplomskog studija) pa su se morale rješavati u hodu, a što u tako dugoročnim projektima kao što je završetak fakulteta uvijek stvara određene probleme i napetosti.

Ipak, po mom mišljenju i iskustvu, najgora stvar za studente upravo je ta stalna provjera znanja, odnosno pisanje tri ispita tijekom semestra, što se svodi na tri puta po dva tjedna frenetična polaganja ispita u ritmu svaki drugi dan ispit.

Perspektiva hrvatskoga visokog obrazovanja s Bolonjom?

Nažalost, nije svijetla.

B. MADUNIĆ

Vijenac 392

392 - 12. ožujka 2009. | Arhiva

Klikni za povratak