Bolonja je „glupa” sa stajališta naše tradicije
Žarko Puhovski
Je li Bolonja „glupa”?
Bolonja je „glupa“ sa stajališta onih vrijednosti zbog kojih naša tradicija uspostavlja i potrebuje sveučilište kao ustanovno poprište slobodnog istraživanja i poučavanja. Ona je, naprotiv, posve „pametna“ sa stajališta koje teži izvanjskome discipliniranju univerzitetskoga pogona (i njegova, doslovnoga, svođenja na sve-učilište). Bolonja teži reduciranju univerziteta na (bitno nekritički postavljenu) školicu (koju najveći mogući broj studentica/studenata treba završiti u najkraćem mogućem roku, neovisno o kvaliteti), s danonoćnim prozivkama i ispitivanjem učenik(c)a (negdašnjih studenata/studentica), s administrativno neinteligentnim onemogućavanjem suvisle strategije poučavanja obvezatno uglavljenim kurikulom (koji, određen godinu dana unaprijed, načelno onemogućuje prenošenje rezultata recentnih istraživanja u nastavu), sa zadanom redukcijom ispitne literature i sl.
Kako je hrvatska politika provodila Bolonju?
Hrvatska je država – fundamentalno u skladu s formativnim vrijednostima Bolonje – na podražaje iz inozemstva reagirala tipično štreberski, htijući se ulizivati eurokratima, neovisno o realnoj situaciji u društvu. Zato i »nije bilo vremena i prostora« za ozbiljnije rasprave (osim za one pedagoge koji su – u svim vremenima – nekritički prihvaćali invektive vlastodržaca).
Kamo onda ide hrvatsko visoko školstvo?
Ono nezaustavljivo klizi ka sveučilištu, dakle vašaru učenja o svemu (još valjda jedino frizeri nemaju svoj studij, zasad). To, možda, može biti i „društvo znanja“ (na elementarnoj, pučkoškolskoj razini), no nikako i društvo kritičkih potencijala.
Mnogi već govore o potrebi reformi reforme?
Reforma reforme sada – kao mnogošto drugo – ovisi o Bruxellesu. Bez njihove odluke nikakvih ozbiljnijih promjena očito neće biti – u staroj Europi raste nezadovoljstvo Bolonjom, no pitanje je koliko će vremena trebati da se ono probije kroz koloplet eurokracije.
Posljednja reforma školstva koju pamtimo je Šuvarova. Možete li je usporediti s Primorčevom?
Šuvarova je reforma bila ideologiziran pokušaj da se socijalni problemi riješe tamo gdje se tek iskazuju (naime u naobrazbi), no bila je barem „domaća“ (i nestala je s nestankom ideo-političkoga konteksta koji ju je omogućavao). Ministar Primorac zastupa pak neprijeporno uvezenu pomodnu robu, ono što se danas nosi (i) u Parizu; zato će s tim nesuvislostima hrvatsko društvo, nažalost, još godinama morati živjeti.
B. MADUNIĆ
Klikni za povratak