Vijenac 391

Glazba

Händelov vikend u Zagrebu

Veličanstveniku u čast

HRBA, Hrvatski barokni ansambl, pod vodstvom Lawrencea Cummingsa, priredio je dva zapažena koncerta koji su još jednom svjedočili o Händelovu geniju

Händelov vikend u Zagrebu

Veličanstveniku u čast


HRBA, Hrvatski barokni ansambl, pod vodstvom Lawrencea Cummingsa, priredio je dva zapažena koncerta koji su još jednom svjedočili o Händelovu geniju

slika Hrvatski barokni ansambl

Godina 2009. u znaku je mnogobrojnih skladateljskih obljetnica. Prošlo je 250 godina od smrti Georga Friedricha Händela, ako ne najvećeg, onda sigurno najveličanstvenijega među njima, čije poletne teme, zveckavo zvukovlje kasnobaroknog instrumentarija i bezvremeni osjećaj za ljudske emocije podižu moral i oplemenjuju duše diljem svijeta i danas. U Händelovu godinu uveo nas je Hrvatski barokni ansambl, popularno zvan HRBA; jedini profesionalni sastav u Hrvatskoj specijaliziran za povijesno obaviještenu interpretaciju baroknoga razdoblja i bliskih epoha.

HRBA je na suradnju pozvala jednog od najvećih svjetskih stručnjaka za tu epohu, Lawrencea Cummingsa, jednako vrsna dirigenta i čembalista, koji prema običaju baroknoga doba spretno istodobno kombinira dvije vrste muziciranja, dirigirajući, a istodobno sjedeći za nekom originalnom klavijaturom iz 17. stoljeća. Taj je istaknuti britanski glazbenik jedan od voditelja londonskih zbivanja u Händelovoj godini i najveći autoritet za njegovu glazbu. Inače je umjetnički ravnatelj Händelova festivala u Londonu, pročelnik katedre za povijesnu interpretaciju na londonskoj Kraljevskoj akademiji za glazbu te jedan od kustosa muzeja u Händelovu londonskome stanu, gdje je veliki barokni majstor proveo gotovo četiri desetljeća života i u kojemu je na kraju i umro. Iako već godinama dolazi u Hrvatsku kao jedan od voditelja ljetne škole za baroknu glazbu Aestas Musica u Varaždinu, sredinom veljače prvi je put nastupio u jednom zagrebačkom ciklusu, vodeći izvedbu na dvama koncertima kao dirigent Hrvatskoga baroknog ansambla.

HRBA ima jedinstvenu priliku pri svakom projektu i programu pozvati na suradnju drugoga stručnjaka za povijesno informirano oživljavanje baroknog muziciranja i u vlastitom radu iskusiti razne pristupe i škole na toj šarolikoj glazbenoj sceni. Posve drukčiju frazu mogli smo čuti u radu ansambla s francuskim stručnjakom Hervéom Niquetom potkraj prošle i početkom ove sezone, od zvukovno i agogički znatno trezvenijega načina Britanca Cummingsa, koji je prednost davao mirnijoj i ujednačenijoj motoričnosti. U ciklusu Lisinski subotom Dan zaljubljenih prigodno je 14. veljače obilježen programom Duelli Amorosi (Uz 250. obljetnicu smrti Georga Friedricha Händela) u kojemu su se uz ulomke i duete iz opere Julije Cezar u Egiptu i kantate Amarilli vezzosa, smjestila i dva Concerta grossa u kojima je dominirala Hrbina umjetnička ravnateljica, violinistica Laura Vadjon, i sjajan duo baroknih oboa (Zoltán Hornyánszky i Petra Labazan). Cummings je predstavio i dvoje svojih londonskih studenata, mladih laureata Händelova pjevačkog natjecanja, australsku sopranisticu Jessicu Dean i južnoafričkog kontratenora Christophera Ainsliea. Iako je velika dvorana Lisinski djelovala odveć prostrano za povijesno osviješteno muziciranje glazbe izvorno namijenjene akustičnim prostorima manjih crkvi ili baroknih odaja, u prvi je plan izvirila prelijepa boja zvonkog soprana i ujednačena fraza kontratenora.

No, premda je Jessica Dean ostavila bolji dojam i obilježila osnovni ton koncerta, druge je večeri, 15. veljače, u Hrbinoj sezoni u HGZ-u na programu nazvanu Gentle Morpheus uz ansambl i Cumm-ingsa nastupio samo Christopher Ainslie, izvevši niz arija naslovnoga lika iz najpoznatije Händelove opere Julije Cezar u Egiptu te ubacivši poneku pjesmu Henryja Purcella u suitu iz njegove maskerate The Fairy Queen. Završnom je vatrenom arijom Furibondo iz Händelove opere Partenope Cumm-ings u dodatku večeri pozvao publiku HGZ-a na slavljenje umjetnosti tog, uz Johanna Sebastiana Bacha, najvećega majstora visokog baroka i upozorio na njegov golemi opus koji sadrži opere koje još nisu izvedene u novije doba. Tu nepravdu on svake godine ispravlja na svojem festivalu, koji je ove godine u posebno slavljeničkom izdanju počeo 23. veljače, točno na dan Händelova rođendana, i traje sve do 14. ožujka, točno na 250. obljetnicu njegove smrti, kada će se izvesti opera Alessandro te oratoriji Theodora i Jefta, uz mnoštvo instrumentalnih orkestralnih i čembalističkih večernjih koncerata i matineja. Nakon Händelova festivala Cummings produžuje prema Glyndebourneu, gdje dirigira možda i najpoznatiju Händelovu operu Julije Cezar u Egiptu.

Jana Haluza

Vijenac 391

391 - 26. veljače 2009. | Arhiva

Klikni za povratak