Vijenac 391

Kulturni globus

Kazališni globus

Hrvatska

Postoji li cenzura?

New York – Desetominutna drama koja bi trebala biti izvedena samo kao stage reading, scensko čitanje, izaziva kontroverze prije nego što je uopće i odlučeno da li će biti izvedena u New York Theatre Workshopu. Postoji li cenzura u američkom kazalištu i u čijim su rukama škare možda odgovori uskoro sudbina kratke drame poznate engleske spisateljice Caryl Churchill naslovljene Sedmoro židovske djece: drama za Gazu. Churchillova je nedavno bila glasan prosvjednik protiv izraelske ofenzive na Gazu, a sad je napisala i komad koji su židovske organizacije, kad je prošloga tjedna praizveden u londonskom Royal Courtu, odmah prozvali anti-semitskim, glasno ga osuđujući. Hoće li biti njujorške premijere? Sudeći po sudbini poznate dokumentarne drame My Name Is Rachel Corrie, temeljene na pismima humanitarke poginule pod izraelskim tenkom, koja ja 2006. najavljena, ali nikad izvedena baš u New York Theatre Workshopu – skeptičan sam da će premijere biti.

Kazalište s velikim K

Moskva – Premda se Dmitrij Krimov prvom režijom na ruskim pozornicama pojavio prije svega nekoliko godina, taj je slikar i dizajner vrlo brzo postao jedan od najzanimljivijih ruskih redatelja, a da prethodne produkcije nisu bile slučajan uspjeh dokazuje njegova nova premijera, Katarinini snovi. Temeljena na karakteru Katarine iz Oluje Ostrovskoga, predstava je igra između Krimovljevih studenata druge godine dizajna – koji ovdje i glume – i sama redatelja. Poznati kritičar John Freedman svoje je oduševljenje zaključio riječima: »Netko bi mogao sugerirati da ovo nije kazalište. Ali, što je onda? Krimov dovodi ljude, ideje, emocije i slike na pozornicu i oživljava ih na načine za koje nisam mislio da su uopće mogući. To ja zovem kazalištem s velikim K!«

Marxov Kapital na japanskoj pozornici

Tokio – Rimini Protokoll Company, poznata berlinska alternativna grupa originalnog scenskog izraza opet je obradovala publiku na tokijskom međunarodnom festivalu. Za razliku od prošlogodišnjega festivala, kad su prikazali predstavu Mnemopark, priču četvorice ljudi očaranih modelima vlakova, sad su otišli u drugu krajnost produkcijom Karl Marx, Kapital, prvi dio za koju su nedavno nagrađeni u Njemačkoj. I ovaj put osnivači kazališta Helgard Haug, Stefan Kaegi i Daniel Wetzel ne koriste se glumcima nego ekspertima, što je samo njihov naziv za amatere, a kao i svaka prethodna produkcija njihova kazališta koje promovira trend realnosti i dokumentarizam i ova je odlično prošla posvuda gdje je gostovala, pa ni Japan nije bio iznimka.

Shakespeareom na incest

London – Na engleskim pozornicama uzbudljiva dva tjedna čak tri Shakespeareove premijere borile su se s dvjema praizvedbama novih komada, a u srazu je, ako je suditi po kritici, bard izišao kao pobjednik. Dvije nove drame koje se bave incestom Neil LaButeova Wrecks u Bushu i This isn’t Romance Koreanke In-Sook Chappell u kazalištu Soho nisu osobito uznemirile, a još su se manje dojmile kritike, dok su produkcije po Shakespeareu ocijenjene bolje. U West Yorkshire House iznenadila je glumačka podjela u Othellu u kojoj je ljubomornoga Maura igrao poznati komičar Lenny Henry, ali je predstava dobro prošla. Oluja kazališta Baxter iz Cape Towna u režiji Janice Honeyman izazvala je ugodno iznenađenje u Stratfordu, gdje je gostovala. Paradoksalno, sa Shakespeareom se najslabije snašla kuća zadužena upravo za njegovo djelo, Royal Shakespeare Company. Kroćenje goropadnice u režiji Conalla Morrisona, s Michelle Gomez u ulozi goropadne Kate, prošlo je najlošije od tri interpretacije bardovih drama, ali ipak bolje od novih komada LaButea i Chappellove.

Jasen Boko

Vijenac 391

391 - 26. veljače 2009. | Arhiva

Klikni za povratak