Vijenac 390

Film

USUSRET ZAGREBDOXU

Studentski centar jači od Cinestara?!

USUSRET ZAGREBDOXU

Studentski centar jači od Cinestara?!


ZagrebDox se prometnuo u najvažniji međunarodni festival dokumentarnoga filma jugoistočne Europe. Tradicionalno se održava, već petu godinu zaredom, potkraj veljače, čime otvara novu bogatu sezonu filmskih festivala u Zagrebu. Ove godine održat će se od 23. veljače do 1. ožujka u Studentskom centru i sve brojnijoj publici ponuditi recentna djela međunarodnih autora, kao i antologijske dokumentarce iz nacionalnih filmskih riznica.

Osim što potiče mlade autore u proizvodnji dokumentaraca te prikazuje najbolje svjetske dokumentarce, posebice ističe one koji svojim temama promiču angažiranost i humanost unutar suvremenoga društva. Čini nam se kako bi bez toga sve popularnijeg festivala dokumentarci bili poput iskopanih relikata koji se povremeno prikazuju na nacionalnoj televiziji i pritom, nažalost, ostaju nezapaženima.

Ove će godine ZagrebDox, barem koliko možemo iščitati iz najavljena programa, biti najintrigantniji dosad. Osim 150 probranih naslova, očekuje nas jedna svjetska premijera, veliki bum, film o generalu Anti Gotovini – U potrazi za Olujom (Searching For a Storm). Redatelj je toga filma i gost festivala Jack Baric, Amerikanac i sin hrvatskih emigranata koji je Gotovinu u spomenutom filmu prikazao kao heroja i osloboditelja, kojega je Haag, da bi opravdao neuspjeh UN-a u nastojanju da zaustavi krvoproliće na ovim prostorima, pretvorio u zločinca. Nema dvojbe kako će film otvoriti brojne polemike u Hrvatskoj „sa svih strana“ i kako će se o samoj estetici filma, neizbježno, raspravljati s ideoloških pozicija. Film će biti prikazan u sklopu programa primjereno nazvana Kontroverzni Dox, a od ostalih programa na festivalu očekuju nas i Socijal-kapitalizam – o aktualnoj krizi kapitalizma, Happy Dox – filmovi sa sretnim završetkom, YouTube Dox – radovi amatera i anonimaca, te Glazbeni globus s glazbenim filmovima. Kvalitetan program ZagrebDox gradi s pobjednicima svjetskih festivala 2008. pa će tako u sklopu glavnoga programa prikazati film nagrađen na Sundanceu, Rough Aunties, o grupici žena odlučnih da pomognu zlostavljanoj i napuštenoj djeci u Južnoafričkoj Republici. Plemenitu notu posjeduje i Burma VJ o novinarima koji potajice šalju izvještaje o kritičnoj situaciji u Burmi, film koji je postao pobjednikom najvećega svjetskog festivala dokumentarnih filmova, IDFA-e. Redatelj hit-dokumentarca Superveliki ja o industriji brze hrane i njezinu učinku na zdravlje, Morgan Spurlock, na ZagrebDoxu će ove godine ostaviti traga s celuloidnom potragom za najtraženijom osobom na svijetu, Osamom bin Ladenom. Također, u sklopu Happy Doxa, prikazat će se Carmen Meets Borat, u kojem stanovnici romskoga sela u kojem je Sasha Baron Cohen snimio svoju politički nekorektnu i urnebesnu komediju Borat odluče tužiti glumca zbog nanesenih im duševnih boli. Osim međunarodne i regionalne, ZagrebDox promiče i nacionalnu kinematografiju, pa će se tako ove godine na rasporedu održati autorska večer dokumentarnih filmova hrvatskoga redatelja Bogdana Žižića. Umjetnički direktor i izbornik programa Nenad Puhovski pogodio je pravi politički trenutak s izborom suvremenih izraelskih dokumentarnih filmova, kao i najavom kratkih filmova tajanstvene hrvatske zvijezde, autora Bijesa Prvog, naciji bliska iz afere Jubito. O pobjednicima odlučuju kritika (nagrada žirija, nagrada mladog žirija i nagrada žirija Amnesty International), glavni sponzor (nagrada T-coma) i publika (nagrada publike), čime svaki gledatelj postaje angažiranim sudionikom i važnim promotorom dokumentaraca prikazanih na ZagrebDoxu. Očito je kako festival nastoji promicati svježinu i svojevrstan egalitarizam, pritom ipak ne narušavajući granicu između objektivne stručnosti unutar svakoga područja i subjektivnoga, masovnog ukusa. Prepoznavši YouTube – rubni medij ljubitelja glazbe, kratkih (amaterskih) filmova / skečeva / zapisa i TV-isječaka – kao novi prozor u svijet, ZagrebDox se dokazao kao festival koji ne bježi od trivijalnosti današnjice, nego hrli k njoj kako bi je dokumentirao. YouTube se vjerojatno učinio Puhovskom zanimljivim i zbog provokativnosti, jer je uz pomoć tog medija mali suvremeni čovjek uspio nadmudriti vlast, pa je ona u jednom svom obliku morala i odstupiti (bivši ministar Kirin) zbog zabilježenih i kolektivno ismijanih gafova. ZagrebDox, kao i Human Rights Festival, pliva u vodama društveno važnih tema, ali, kao uostalom i većina sve brojnijih filmskih festivala u nas, njeguje i hitmejkerstvo, koje privlači sve brojniju publiku u kina. Kontroverziju, čini se, smatra tek popratnom pojavom sociološko-političkih i drugih pitanja koja odvažno postavlja. Tako je ZagrebDox postao izvanredna i sve uspješnija kombinacija festivala umjetnosti i civilnoga društva koja, čini nam se, ima sve veći društveni utjecaj i sve humanije lice.


Ana Srzić

Vijenac 390

390 - 12. veljače 2009. | Arhiva

Klikni za povratak