Vijenac 390

Glazba

MEĐUNARODNI TJEDAN UDARALJKAŠKIH ANSAMBALA U BJELOVARU, SIJEČANJ 2009.

Afirmacija udaraljkaške umjetnosti

MEĐUNARODNI TJEDAN UDARALJKAŠKIH ANSAMBALA U BJELOVARU, SIJEČANJ 2009.

Afirmacija udaraljkaške umjetnosti


Usprkos zimi i hladnoći, u gluhome dobu godine, osobito u unutrašnjosti Hrvatske, Bjelovar već šestu godinu za redom početkom siječnja postaje najživlji grad u Hrvatskoj. Riječ je o Međunarodnom tjednu udaraljkaških ansambala, jedinstvenu takvu festivalu u Hrvatskoj, koji jedini pokušava pružiti ravnotežu prepunjenim ljetnim festivalskim zbivanjima. Naime, Bjelovarski tjedan jedini je zimski festival u Hrvatskoj, jer od Zagrebačkoga međunarodnog festivala komorne glazbe u listopadu do Festivala Sv. Marka u travnju imamo vrlo neugodnu zimsku stanku glazbene festivalske ponude. Jedna je to od nekoliko njegovih prednosti. Bjelovarski tjedan usto pridonosi decentralizaciji kulturnih događanja izvan najvećih gradova, osobito Zagreba, te afirmaciji manjih sredina kao kulturno relevantnih organizatora. Na čelu mu je osnivač i umjetnički ravnatelj Igor Lešnik, koji je kao rođeni Bjelovarčanin preuzeo inicijativu i učinio taj grad nekoliko dana u godini središtem udaraljkaške umjetnosti na svjetskoj razini. Tomu svjedoči niz vrsnih svjetskih glazbenika i ansambala koji se odazivaju bjelovarskim pozivima, a neki među njima festivalu se i vraćaju.

Ovoga siječnja, na šestom izdanju Tjedna, od takvih je bio brazilski GRUPU, ansambl Sveučilišta u Săo Paulu, koji je od 1998. pod vodstvom Fernanda Hashimota, a u Bjelovaru su već gostovali 2004. Na festivalu su gostovala još dva profesionalna ansambla, MOL Percussion Orchestra iz Belgije, koji postoji još od 1972, i španjolska udaraljkaška grupa Per-Ku-Va, koja doista svira sve što je na udaraljkama moguće i čiji je nastup prava kazališna predstava u malom. U Bjelovaru su gostovala i dva solista, Artur Lipner, jedan od vodećih vibrafonista i marimbista današnjice, koji je obišao šest kontinenata održavajući koncerte i više od tristo radionica, te mladi slovenski vibrafonist Vid Jamnik, kojega je 2005. u Ljetnoj jazz-školi u Grožnjanu za jazz-glazbu i vibrafon zainteresirao Boško Petrović, a danas studira udaraljke na Odsjeku za jazz na Glazbenom konzervatoriju u Klagenfurtu. U program je već tradicionalno bio uključen i Mješoviti zbor Glazbene škole Vatroslava Lisinskoga u Bjelovaru. Artur Lipner održao je radionicu o improvizaciji, a taj edukativni segment Lešnik nastoji održati sva festivalska godišta. Naposljetku, glazbenici su odabrali najbolje s programa bjelovarskih triju večeri te festivalski ciklus zaokružili svečanim gala koncertom u Hrvatskome glazbenom zavodu u Zagrebu, što je također tradicija festivala.

Festival je i ove godine ostvario koprodukcijske programe s BUMfestom u slovenskom Žalecu i Night of Percussion u austrijskom Grazu, čime još više širi utjecaj i profesionalne veze. Upravo to umnogome privlači inozemne ansamble, koji tako dobivaju priliku nastupiti i na još dva susjedna istovrsna festivala. A unatrag dvije godine vidjeli smo kako sličan pristup, samo još mnogo razgranatiji, uspješno funkcionira na Varaždinskim baroknim večerima. Igor Lešnik reći će da je to za gostujuće umjetnike jedan od najstimulativnijih aspekata gostovanja na Bjelovarskom tjednu, koji izravno utječe na vrhunsku kvalitetu njihovih nastupa te, što je također iznimno važno, omogućuje povoljnije financijske uvjete, kako za umjetnike, tako i za organizatore. Financijska sigurnost ono je što muči svaki festival u Hrvatskoj, pa tako ni ovaj nije izuzet. No to, čini se, Lešnika ne sprečava da ustraje na izvornoj ideji i koncepciji te da u festivalski program dovodi najznačajnija imena udaraljkaškoga umijeća. Stoga će se ista partnerstva nastaviti i iduće godine, a festival, prema najavama organizatora, očekujemo u danima od 11. do 17. siječnja 2010. Festival će ponovno biti u svom opsežnijem obliku trajanja od tjedan dana, što organizatori ponavljaju svake druge godine kako bi uspjeli zadržati i kontinuitet i kvalitetu. Doći će gosti iz Francuske, Gvineje, Japana, Koreje, Letonije, Mađarske, Makedonije i Portorika, a jedini je kontinent s kojega dosad festival nije imao sudionika jest Australija.

Deset godina ansambla biNg bang, dvadeset godina studija udaraljki na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, trideset godina djelovanja na udaraljkaškoj sceni – tri su to obljetnice koje su obilježile ovogodišnji Bjelovarski tjedan, a sve ih je povezao Igor Lešnik, umjetnik koji se već trideset godina sustavno brine za razvoj udaraljkaške umjetnosti u Hrvatskoj te iz čije klase već godinama stasaju odlični mladi udaraljkaši koji nalaze svoje putove u glazbenom izričaju. Ono u čemu ih bjelovarski festival može poučiti jest to da je osjećaj uživanja u zajedničkom muziciranju i druženju od izrazite važnosti za svakoga glazbenika na sceni. Njegovo zadovoljstvo odsviranim prepoznat će i publika, a uspostavljenom pozitivnom komunikacijom zajedno će kreirati glazbeni trenutak, što pak festival i njegov program čini prihvatljivim i zanimljivim.

Specijalizirani festivali donose novost i potrebnu svježinu, pa koliko god bili složeni u pogledu organizacije, u ovom slučaju ponajprije zbog tehničkih preduvjeta za pojedine nastupe, interes publike već šest godina ne jenjava. Dapače, sve je više izražen i bjelovarski je festival izborio status jednoga od najnadahnutijih domaćih festivala. Iako je malen i skroman, njegovi su dosezi dalekosežni. Za to ponajprije treba zahvaliti vrhunskoj programskoj kvaliteti koju festival nudi, ali i upornosti umjetničkog ravnatelja Igora Lešnika, koji vrijedno ustrajava. A vidimo da se upornost višestruko isplati.


Mirta Špoljarić

Vijenac 390

390 - 12. veljače 2009. | Arhiva

Klikni za povratak