Vijenac 386

Likovne umjetnosti

Izložba Hame Čavrka Carta incognita, Galerija AGM – Art Point Centar, Zagreb, prosinac 2008 – siječanj 2009.

Linije bez kraja i konca

Izložba Hame Čavrka Carta incognita, Galerija AGM – Art Point Centar, Zagreb, prosinac 2008 – siječanj 2009.

Linije bez kraja i konca


slika


Serija grafičkih listova u tehnici akvatinte pod naslovom Carta incognita u maniri geometrijske i lirske apstrakcije nastavlja višegodišnji interes Hame Čavrka za duboki tisak i istraživanja usmjerena na liniju i njezine različite likovne mogućnosti, koje postiže specifičnim svojstvima pojedinih tehnika dubokoga tiska (bakropisa, suhe igle i akvatinte). U Art Point Centru umjetnik se predstavio višebojnim i crno-bijelim grafičkim listovima na kojima prepoznatljivim rukopisom tematizira liniju u prostoru slike, čijim varijacijama postiže bogatstvo vrlo različitih likovnih efekata.

Linije koje teku horizontalama i vertikalama i križaju se pod pravim kutom poput meridijana i paralela na zemljopisima nepoznatih prostora. Ili druge, posve drukčijega karaktera, koje se poput svjetlosnih zraka križaju u imaginarnim prostorima nalik krajolicima svemirskih prostranstava. Otiskivanjem više ploča i uporabom nekoliko boja te svojstvima akvatinte – koja liniji daje mekoću i proizvodi dojam magličaste svjetlosti te time pridonosi specifičnoj atmosferi tih apstraktnih prostora, pružajući mogućnost gradiranja tonova sličnih nijansi – Hamo Čavrk gradi prostorne odnose koji iluzioniraju treću dimenziju. Debljina linija varira od vrlo tankih do zadebljalih zrnaste strukture, ili pak onih koje su se oslobodile u mrlje i plohe. Efekti koji su u slikarstvu lirske apstrakcije rezultat spontanosti i gestualnosti, u grafici se postižu kontroliranim procesom, postupcima koji traže projektiranje i vrsno poznavanje medija.

Iako po vokaciji kipar, Hamo Čavrk već je dulje vrijeme nezaobilazan autor na hrvatskoj grafičkoj sceni. Osim na Hrvatskom trijenalu grafike, naći ćemo ga i na Bijenalu slovenske grafike. Njegova će eksperimentiranja i propitivanja granica grafičkoga medija ostati u sferi tradicionalnih grafičkih tehnika – što za nekoga tko dolazi iz druge likovne branše zasigurno znači izazov jer traži zanatsku izvrsnost i ne nudi brza i efektna rješenja suvremenih likovnih interesa i problema.

Kvaliteta otisaka potvrđuje zanatsku potkovanost Hame Čavrka, a u grafici se tek pošto se ovlada tehničkim umijećem može upustiti u likovna istraživanja, što je nekad vrijedilo i za druge likovne vrste, no danas su u doba sveopćega nedostatka vremena te strpljenja i u samih umjetnika popularnija raznolika instant-rješenja. Osim toga, bogata likovnost i umjetnička imaginacija, očita u varijacijama iste teme unutar jedne ili različitih grafičkih tehnika, ponajviše su razlog zbog kojega Čavrkove grafike žive u oku promatrača i po čemu tradicionalna grafika zauzima ravnopravan status s ostalim likovnim vrstama, tvoreći pretpostavku njezina opstanka u suvremenoj umjetnosti.


Anita Zlomislić

Vijenac 386

386 - 18. prosinca 2008. | Arhiva

Klikni za povratak