Vijenac 384

Kritika

Ivan Antolčić, Triput guraj, jednom furaj. Moje djetinjstvo, AURA d.o.o., Sisak, 2008.

Sretan za jedno postojanje

Ivan Antolčić, Triput guraj, jednom furaj. Moje djetinjstvo, AURA d.o.o., Sisak, 2008.

Sretan za jedno postojanje


slika


Ivan Antolčić, znani meštar od ilustracija, okušao se i u prozi. U majstorski opremljenoj knjizi pod duhovitim naslovom Triput guraj, jednom furaj i s nadahnutim predgovorom Ludwiga Bauera, jednostavnim i neposrednim kazivanjem, kojemu ne nedostaje humornoga kolorita, Antolčić je progovorio o svome djetinjstvu. Četrdeset i tri živahne i autentične zgode popraćene su maštovitim, skladno uprizorenim ilustracijama. Listajući knjigu, koja je sretan spoj kolorističkih čarolija i dječačke zaigranosti, doživljavamo osebujnu preobrazbu umjetnika Antolčića u dječaka razigrane mašte i tople, radosne duše koja se veseli životu, sretna za jedno postojanje. To je skladan spoj vedrine i pravih, izvornih doživljaja nad kojima lebde Ivičine plave i dobrostive oči koje znaju za ljubav.

Ljubav okrunjenu nepatvorenim smiješkom koji pozivlje na prijateljstvo i drugovanje ponio je naš Ivica iz zavičaja, rodnoga Komareva. Već u prvoj prozi Rodno Komarevo otkrio nam je svoju dječačku, bajkovitu dušu:

»Od davnine do današnjih dana moje slikovito Komarevo kao da leži na leđima neke gorostasne, čudesne ptice koja je, bez najave i tko zna odakle, doletjela u našu šumu Piškornjač i tu zauvijek ostala. Sve što moraš znati o tome kako valja živjeti, što činiti i kakav biti, naučio sam u svom rodnom Komarevu.«

Upravo preobrazba umjetnika u dječaka, osebujna sposobnost prenošenja sebe u svijet djetinjstva, oplemenjena skladom likovnoga i proznog izričaja, ostvaruje neprolazne vrijednosti. Ivan Antolčić znao je čarobirati svoju Posavinu. Zaokružene prozne crtice poput Igra s ovnom, Dosegnuti vrh, Gazda dvorišta, General u kokošinjcu, Najslađe je tuđe voće, Dječji vitez, Komarevačko posvetilo, Moj vrt, Prvi posjet Zagrebu, govore o bogomdanom senzibilitetu što zna prepoznati vedru stranu bivstvovanja kojoj je suzdržani humor – začin.

U završnim recima autobiografskoga kazivanja iskusna ruka umjetnika pripovjedača znala je pronaći prave riječi: »Tada sam naučio da ne možeš imati baš sve što poželiš« (Komarevačko posvetilo) ili: »Sudar s ovnovom tvrdom glavom bilo je i moje prvo suočavanje s tvrdnjom kako je i pad – let!«

Ivičino ufuravanje u proživljenu poetiku djetinjstva približava knjigu i mladim čitateljima. Nema u tim autobiografskim zapisima mržnje ni tuge, ali ima pritajena želja za pustolovinama djetinjstva. To je vedra žudnja za malim svakodnevnim stvarima i doživljajima koje bivstvovanje čine lijepim i zanimljivim. I završnu ratnu priču Sisačke ratne zgode (»Ratne 1941. godine…«) karakterizira taj pustolovni duh rane mladosti i svega onog nepredvidivog što to razdoblje nosi. Zato nam se čini da su se zapisi o djetinjstvu u knjizi Triput guraj, jednom furaj još mogli nastaviti…

Ipak, kao da se te ratne 1941. simbolički prekinula bezbrižna i vedra nit Ivanova djetinjstva. I mnogih drugih Ivana.

Na kraju prepuštam riječ našem meštru od ilustracija, dragom i vječno nasmijanu Ivici Antolčiću:

»Sva djetinjstva imaju radosne i tužne trenutke, ali ostaju nam mali putokazi ljepote koji nas kasnije vode kroz život.«

(Komarevačko posvetilo)


Ljerka Car Matutinović

Vijenac 384

384 - 20. studenoga 2008. | Arhiva

Klikni za povratak