Vijenac 384

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Mračna vizija novog svijeta

KAZALIŠNI GLOBUS

Mračna vizija novog svijeta

slika


Berlin Izvanredno stanje, nova drama suvremenoga njemačkog dramatičara Falka Richtera, jednog od najizvođenijih njemačkih pisaca, praizvedena je prošloga tjedna u Berlinu, u njegovoj matičnoj kući Schaubühne am Lehniner Platz, u režiji sama autora. Obiteljska drama – koja je gotovo istovremeno praizvedena i u Londonu – govori o nesigurnosti suvremenoga razvijenog svijeta, o bračnom paru koji živi u bogatom dijelu grada, ali ih sustiže neizvjesnost ekonomske krize i mogućnost gubitka posla, a time i prijetnja rušenja njihova savršenog svijeta. Javlja se paranoja, nesigurnost i obiteljska drama eskalira u triler u kojem nitko nikom ne vjeruje pa na kraju dom postaje zatvor, a cijela drama metafora suvremenoga potrošačkog društva opterećena strahom od gubitka statusa i materijalne sigurnosti. Još jedan vrijedan Richterov prinos suvremenoj dramatici, riječ je kritike.

Cvetajeva kao dramatičarka

Moskva Marinu Cvetajevu svi dobro poznajemo kao genijalnu poetesu. No, samo oni bolje informirani znaju da je napisala i osam drama, koje, za razliku od njezinih pjesama, znatno rjeđe izlaze u javnost. U Školi dramske umjetnosti koju vodi Anatolij Vasiljev nemaju međutim predrasuda, tamo na scenu može sve što se čini zanimljivim scenskim materijalom, a drama Cvetajeve Kameni anđel nadahnula je jednog od učenika Vasiljeva Igora Jatska, sada u funkciji glavnog redatelja Škole, da je postavi na scenu. Neoklasicistički, stilizirani komad, priča o mladoj ženi čiju sposobnost ljubavi testira život, ima vrlo malo akcije, jer je temeljen na pjesničkom izrazu Cvetajeve. No, verbalizam je eliminiran čudesnom sposobnošću vizualnih, nimalo vanjskih, atrakcija za koje je sposoban Jatsko pa predstava postaje nevjerojatan spoj riječi i vizualnosti koja funkcionira kao mnogo više od puke ilustracije poezije. Na sceni koja izgledom podsjeća na Shakespeareov Globe taj poetski teatar, kombinacija slika i riječi intrigira estetsku i intelektualnu radoznalost publike i rezultira još jednom odličnom produkcijom na moskovskim scenama.

Neuroze, seksualne i socijalne

slika


New York Seksualne neuroze naših roditelja švicarskoga pisca Lukasa Bärfussa doživjele su i njujoršku premijeru u kazalištu Electric Pear i režiji Kristjana Thora. Dora, glavna junakinja ove drame, boluje od nepoznate duševne bolesti. No kad nije na tabletama ona postaje seksualna zvijer u potrazi za partnerom. Temelj drame je u frojdovskim proučavanjima, ali izrasta u više od puke priče o seksu, postaje socijalna kritika licemjerna društva. Ono što toj off-broadwayskoj produkciji daje posebnu zanimljivost jest činjenica da u predstavi glavnu žensku ulogu igra Grace Gummer, kćer Meryl Streep, kojoj je to prvi kazališni nastup u New Yorku i koja, sudeći po ovoj ulozi, ide majčinim uspješnim glumačkim stopama.

Sezona Havela

slika


London Londonsko kazalište Orange Tree posvetilo je godinu Vaclavu Havelu, češkom dramatičaru koji je posljednjih desetljeća mnogo poznatiji kao političar. Kao zaključak ove godine – započete praizvedbom njegove nove drama Na odlasku – izvedene su dvije jednočinke Protest i Privatni pogled, obje iz sedamdesetih, kad je Čehoslovačka bila pod čvrstom kontrolom Moskve. U objema dramama glavni je junak Vanek, Havelov alter ego, intelektualac i pisac frustriran političkom situacijom. Istovremeno zabavne i pune bijesa zbog nemoći u kontroliranom svijetu, te drame i danas funkcioniraju, a produkcija u režiji Sama Waltersa duhovita je i puna dobrih dramskih momenata koji Havela i danas dokazuju kao atraktivna dramskog pisca, kojemu povijesne promjene nisu oduzele ništa od dramatičarske snage.


Jasen Boko

Vijenac 384

384 - 20. studenoga 2008. | Arhiva

Klikni za povratak