Vijenac 381

Glazba

33. samoborska glazbena jesen

Koncertni trolist

33. samoborska glazbena jesen

Koncertni trolist


slika


Jesen u Zagrebu uvijek je mrtva točka koncertnoga zamašnjaka, nakon dvomjesečne zaokupljenosti ljetnim festivalima, prije početka redovitih ciklusa i sezona. Ljubitelji glazbe apetite nadoknađuju Varaždinskim baroknim večerima, koje već tradicionalno barem u sjevernom dijelu Hrvatske obilježavaju početak nove koncertne godine. Posljednjih su godina Večeri dobile i skladan kontrapunkt u sve boljoj ponudi Samoborske glazbene jeseni, pod umjetničkim ravnateljem, jednim od četvorice iz Zagrebačkog kvarteta saksofona, Goranom Merčepom i izvršnom direktoricom Renatom Glojnarić. Tako je jedan barokni grad za jesenske koncertne izlete iz Zagreba zamijenio drugi. Ljupki Samobor koji osim kremšnitama svoje posjetitelje nudi i klasičnim glazbenim poslasticama uz nezaobilazno zagrijavanje na ležernijem after hour-programu u jazz-klubu Havana.

Između 20. rujna i 5. listopada u prostorima crkve Marijina Uznesenja, Galerije Prica i Hrvatskog doma održalo se sveukupno osamnaest programa, dvije glazbene radionice (za saksofoniste i marimbiste), jedna kazališna predstava (I drvo je bilo sretno) i otvaranje izložbe slika jednog glazbenika (Zov plemena Borne Šercara). Iz mnoštva glazbenih događaja u koje su uključeni i kandidati koncertnoga tipa Natjecanja Ferdo Livadić, za detaljniji prikaz izabiremo koncertni trolist baroka, komorne glazbe i suvremenoga domaćeg stvaralaštva.

Festival je otvoren ekskluzivnim koncertom dostojnim svjetskih pozornica. Na poticaj Gorana Merčepa slavna je operna diva Inva Mula održala večer barokne glazbe, uz Varaždinski komorni orkestar i mladoga dirigenta Ivana Repušića. To je bio njezin službeni debi u tom repertoaru, budući da se ona uglavnom bavi operom 19. stoljeća. No, kako smo mogli zapaziti i prigodom njezina posljednjega nastupa u Zagrebu prošle godine, kada je u dvorani Lisinski uz izbor opernih arija izvodila i splet narodnih pjesama svoje rodne Albanije uz pratnju gudačkog kvarteta, primadona spremno prihvaća nove izazove. Njezin se kristalno čist glas prirodna timbra suzio i prilagodio baroknoj glazbenoj retorici, dodajući joj anđeosku bezvremensku auru. Nekima od najljepših pjesama starih majstora, kao što su Caro mio ben Giuseppea Giordanija, te Amarilli mia bella Giulia Caccinija ta je pjevačica, čiji je glas osvojio i redatelja Luca Bessona, zbog čega ju je angažirao kao Plavu Lagunu u filmu Peti element, pridodala i arije kasnijega baroka iz Händelovih i Vivaldijevih opera. Večer za koju se tražila karta više uveličali su i uigrani Varaždinski komorni orkestar, maestro sigurne geste Ivan Repušić, kao i sjajne fanfare trojice trubača (Vedran Kocelj, Dario Teskera i Marin Zokić).

Tjedan nakon toga, u subotu 27. rujna, Samoborsku glazbenu jesen posjetio je i njezin tradicionalni sudionik, izraelski pijanist Itamar Golan, koji osobito voli grad Samobor i cijeni gostoljubivost i kreativnost festivalskog vodstva. Iz međusobne je naklonosti proizišla i njegova suradnja sa Zagrebačkim kvartetom saksofona u izvedbi obrade komornih remek-djela za gudački kvartet i klavir. Glazbenici su u tom sastavu u posve novoj dimenziji izveli Šostakovičev klavirski kvintet na netom proteklu Rachlinovu festivalu u Dubrovniku. A ove je glazbene jeseni Golan u Samobor doveo novu kolegicu, mladu japansku violinisticu Sayaku Shoji, s kojom u posljednje vrijeme sve češće nastupa u duu. Svoj iznimni talent, zvukovnu maštovitost i sposobnost prilagodbe raznim stilovima violinistica je otkrila najprije u salonskoj opuštenosti Schubertove 3. sonatine, u tamnoj dramatičnosti rijetko izvođene Blochove 1. sonate i na kraju u gustoj sonornosti Beethovenove 7. sonate. Dugotrajne ovacije publike izmamile su i dva dodatka: britke Bartokove Rumunjske plesove i uspavljujući Šostakovičev Preludij.

S posebnim se nestrpljenjem iščekivao svečani koncert u četvrtak, 2. listopada, ne samo jer su na njemu proglašeni pobjednici Natjecanja Livadić nego i jer je prema uhodanu načelu da za svakoga pobjednika organizatori naruče novo djelo koje se izvede i objavi u godini nakon, večer obogaćena i praizvedbom. Za prošlogodišnje dobitnike, violončelisticu Petru Kušan i pijanista Danijela Detonija, svoj je Koncert za violončelo, klavir i gudače napisao mladi skladatelj Krešimir Seletković. Djelo koje otvara sasvim nove stranice njegova stvaralaštva i ne sliči njegovu dosadašnjem autorskom izričaju otkriva utjecaje minimalizma i repetitivne glazbe američkoga nasljeđa. Ritamski aspekt kao imanentan glazbenom protoku pretvara žičana glazbala u udaraljke šarenih zvukova, u međusobnu pretapanju boja između solista smještenih na lijevo i gudača skupljenih na desnu stranu oltara. Djelo je bilo vrhunac večeri koja je u prvom dijelu donijela neatraktivni Notturno Stanka Horvata i krutu izvedbu Haydnove 43. simfonije Merkur, u kojoj je teško bilo obuzdati prodorne rogove. Publici su u završnici proglašene i pobjednice ovogodišnjeg natjecanja: violinistica Dunja Bontek dobila je nagradu Ferdo Livadić za sveukupno najbolji nastup i za nju je od splitske skladateljice Olje Jelaska za iduću godinu naručen novi Koncert za violinu, dok je posebnu nagradu Grada Samobora za najbolju izvedbu hrvatskog djela osvojila pijanistica Jelena Pavić.


Jana Haluza

Vijenac 381

381 - 9. listopada 2008. | Arhiva

Klikni za povratak