Vijenac 378

Kazalište

54. SPLITSKO LJETO: MAKSIM GORKI, NA LJETOVANJU, RED. JANUSZ KICA

Socijalni eksperiment

54. SPLITSKO LJETO: MAKSIM GORKI, NA LJETOVANJU, RED. JANUSZ KICA

Socijalni eksperiment


slika


Hvalevrijedan je pothvat, pogotovo za ljetni festival, posegnuti za dramom koja – iako napisana još 1904. – nikada prije nije u nas izvedena. Kad je u pitanju Maksim Gorki (1868–1936), ta tvrdnja pomalo čudi. Rodonačelnik socrealizma ipak je u nas oduvijek (i s pravom, valja reći) bio u prvom redu priznat kao romanopisac jaka ideološkog naboja, premda je njegov realizam stalno bio ugrožen, ako tako možemo reći, dobrom dozom urođena, tipično ruskoga, sentimentalizma. Ipak, kao i mnogim piscima prije njega (Dickensu, Twainu, Hugou, Zoli, Vergi), i Gorkome (nomen est omen, u slučaju toga pseudonima) sigurno možemo priznati snažnu socijalnu osjetljivost i iskreno zalaganje za prava obespravljenih i poniženih, kakvih je u autokratskoj i plutokratskoj carskoj Rusiji bilo doista mnogo. Prijateljujući s revolucionarima (osobito onim građanskima, iz 1905), potom doduše i s Lenjinom i Staljinom, Gorki ipak nije mogao biti vidovit, pa precizno predvidjeti kakve će patnje i nesreće veliki društveni eksperiment Oktobarske revolucije donijeti.

No, Gorki se, na tragu Čehova, kojemu se divio i kojega je osporavao, okušao i kao dramatičar. Čehovljeva komediografska kritika apatične i dekadentne ruske buržoazije učinila mu se odveć blagom i, vjerojatno, nedostatno ozbiljnom, pa je 1904. napisao Dačnike (u teško prevedivu značenju osoba koje ljetovanje provode u dačama, ljetnikovcima), uzevši kao predložak malo Višnjik, a malo i (Čehovljeva) Galeba. Samo talijanski posjeduje riječ koja semantički odgovara ruskoj (I villeggianti, oni koji se odmaraju na selu, u vili), dok se mi (kao i drugi) utječemo perifrazi – Na ljetovanju. Sadržaj je otprilike isti kao u omiljenoj čehovljanskoj temi »skupine dobrostojećih građana koji ljetuju u svojim ili unajmljenim vilama, te usput iznose svoje svjetonazore, debatiraju ili konkretiziraju svoje odnose«, izostaje izraženija dramska radnja, sve je fragmentarno i podređeno tezi. Količina je teksta dojmljiva, sukobi su nedostatno motivirani, ali žestoki, a osim ideološkoga, tu je i načelo društvenog presjeka: svako poznatije stajalište mora imati svoga zastupnika, glasnogovornika. Kulturološki je kuriozitet, možda, slabije poznat podatak da se fenomenom ljetovanja i njegovih sudionika stoljeće i pol ranije intenzivno i teatarski znatno razrađenije pozabavio (u barem pet komedija) nitko drugi nego – Carlo Goldoni (umro 1793). Ta je činjenica svakako bliska redatelju Januszu Kici, koji je prije nekoliko godina u zagrebačkom HNK realizirao Goldonijevu Trilogiju o ljetovanju, jednu od većih uspješnica toga teatra.

Splitska izvedba Ljetovanja Maksima Gorkog odvija se u (pre)velikome parku Vile Dalmacija, nekadašnjega reprezentativnog i protokolarnog objekta, a danas sjedišta znanstvenoga instituta o kojemu se govori. Predstava započinje (zbog buke u okolnim ulicama) u 22 sata, a traje puna tri sata, tako da se može pretpostaviti da je redatelj poštovanje teksta pretpostavio sažimanju i kraćenju koje je prethodno primijenio na Goldoniju (pretvorivši trilogiju u jednu cjelovečernju predstavu). Dinka Jeričević, vrsna scenografkinja, koja je minimalnim intervencijama učinila prostor primjerenijim ambijentu gospodske dače, nikako nije kriva za notornu činjenicu golemosti i razvedenosti toga (inače lijepa) prostora, koji je jednostavno ‘progutao’ svoje nevoljne stanovnike. Likova je petnaest, neprestano dolaze i odlaze, nakratko se susrećući i raspravljajući, da bi potom nestali izvan osvijetljenoga kruga (i reflektora naše pozornosti): na taj je način vrlo teško održati pozornost gledatelja i postići da oni predstavu uspješno prate u kontinuitetu.

Rusko građanstvo s prijelaza stoljeća s promjenljivim je ishodom glumila uglavnom splitska glumačka postava, uz nekolicinu gostiju. Nije postignuta homogenost ansambla, a ni duh kolektivne igre: većina je osrednja, te možemo istaknuti tek bolje kreacije karizmatičnoga velikana hrvatskog teatra Ivice Vidovića, potom zanimljive mlade Marije Tadić, uvijek solidne, a nerijetko zapostavljene, Snježane Sinovčić-Šiškov te izražajnih Ksenije Prohaska, Brune Bebić-Tudor i Alme Prica. Na suprotnoj strani, nažalost, ne možemo zaobići promašenost kreacije Dragana Jovičića, koji je simboličan i ključan lik književnika Salimova (nota bene, sjetimo se amblematična lika književnika u Galebu), učinio bezbojnim i dramski posve neuvjerljivim, patetičnim i umjetnim.

Sve u svemu, dobro je što smo vidjeli Gorkoga, s distance od stotinjak godina, u vremenu koje je socijalni eksperiment koji je on zagovarao iskusilo i ostavilo iza sebe. Vidjeli smo patetične deklamacije i žestoke sukobe koji su nas ostavili hladnima (jer su današnji građani i njihova razina i tematika posve drukčiji), u predstavi koja je autora legitimirala kao Čehovljeva drugorazredna epigona, a redatelja kao solidna i inteligentna rutinera, koji ipak od rasutih dijelova nije uspio stvoriti dojmljiviju cjelinu. Nagrada Judita, koja mu je pripala, više govori o konkurenciji (i nekim drugim okolnostima) na ovogodišnjem Splitskom ljetu, a znatno manje o kvaliteti same predstave, koja se već na repriznim izvedbama suočavala sa slabim zanimanjem publike, te se doista ne može predvidjeti njezin duži život na (festivalskom) repertoaru.


Boris B. Hrovat

Vijenac 378

378 - 11. rujna 2008. | Arhiva

Klikni za povratak