Vijenac 378

Likovne umjetnosti

Izložba Münchenska Secesija 1892–1914, München, Villa Stuck, svibanj–rujan 2008.

Secesijski pogled na svijet

Izložba Münchenska Secesija 1892–1914, München, Villa Stuck, svibanj–rujan 2008.

Secesijski pogled na svijet


slika


U sjeni poznatije i razvikanije bečke, predvođene Gustavom Klimtom, münchenska je Secesija prvo europsko secesijsko umjetničko udruženje koje u dvjestotoj godini Münchenske akademije obilježava 115. obljetnicu. Osnovana s nastojanjem pružanja otpora akademskoj doktrini i oslobađanja umjetničke slobode na samu prijelazu 19. u 20. stoljeće, označila je početak moderne kako u likovnom, tako i u širem društvenom pogledu, postavši, prema Maxu Liebermannu, pogledom na svijet. A taj je svjetonazor trebao pridonijeti umjetničkoj slobodi, ali i visokoj estetizaciji umjetnosti.

Ponajbolje mjesto izlaganja pronađeno je u Gesamtkunstwerku secesijskoga Münchena, znamenitoj Vili Stuck. Obiteljska vila s atelijerom poznatoga profesora na Akademiji i slikarskog vojvode Franza von Stucka, izgrađena 1897–98. prema njegovim planovima, bila je kultno mjesto okupljanja onodobne umjetničke elite. Primjerno konzervirana, pretvorena je u memorijalni muzej i galeriju.

Manje je poznato da je duhovni pokretač münchenske Secesije stanoviti Georg Hirth, liberalni publicist i novinar koji se zanimao za nova umjetnička kretanja. Istupanje 96 umjetnika iz tradicionalnog Umjetničkog udruženja obznanjeno je 21. lipnja 1892. memorandumom, statutom i popisom pristupnika u Hirthovim novinama »Münchner Neusten Nachrichten«. Nova je umjetnička grupacija s Hirthovom potporom uskoro počela objavljivati svoje glasilo, znameniti književno-likovni časopis »Jugend«, a slijedio je političko-satirički »Simplicissimus«. Sljedeće, 1893. godine, održana je prva izložba na kojoj su, između ostalih, izlagali slikari koje nasumce povezujemo s münchenskom Secesijom, Hugo von Habermann, Franz von Stuck, Max Liebermann, Max Slevogt, Lovis Corinth i Fritz von Uhde, na čijim je slikama bilo prepoznato odvajanje od akademske škole i otvaranje prema novoj umjetničkoj slobodi.

Na izložbi je prikazan stilski pluralizam münchenske Secesije na način da su obuhvaćena djela od tzv. prijelaznoga razdoblja kojim je označen odmak od akademizma i slikarskog realizma münchenske škole prema novim umjetničkim strujanjima, a to su poglavito impresionizam, simbolizam i Jugendstil. Impresionističke tendencije u münchenskom slikarstvu nastupaju pod izrazitim utjecajem francuskoga plenerističkog slikarstva. Bilo vremena ponajbolje je pogodio Franz von Stuck, koji se među prvima odmiče od akademskoga stila i priklanja impresionističkom načinu slikanja te stvara djela izrazita simbolističkog naboja, secesijske stil izacije i dekorativnosti. Stuck je po mnogočemu münchenski pandan Klimtu i tvorac jugendstilske femme fatale olikovljene u božici Ateni, koju obojica slikara uzimaju kao patronu nove umjetnosti. Uz spomenute slikare, tipičan predstavnik münchenske umjetničke scene na prijelomu stoljeća bio je i Leo Putz, nadareni slikar i ilustrator te organizator brojnih izložbenih događanja na relaciji München – Berlin – Beč. Jugendstil je tipična njemačka inačica secesije, nazvana po časopisu »Jugend« i poglavito se odnosi na dekorativnu i grafičku umjetnost. Münchensko umjetničko udruženje Secesija objedinjavalo je umjetnike svih triju struja, koje se ponajčešće međusobno prožimaju. Ovu dosad najpotpuniju izložbu münchenske Secesije, na kojoj je pokazano stotinu i trideset djela koja su prije stotinjak godina bila izlagana u okviru udruženja, koncipirao je kustos Horst G. Ludwig, a popraćena je monografskom publikacijom koja je ujedno i katalog izložbe.

Secesijska udruženja umjetnika nastala su u opoziciji prema tradicionalnim umjetničkim društvima s nastojanjem reformiranja izlagačke politike i otvorenosti prema novim likovnim pojavama. Nakon Münchena secesioniraju se bečki (1897) i berlinski umjetnici (1898), a pojava postaje internacionalna. Unatoč popularnosti u svom vremenu, pravu euforiju secesija doživljava tek prema kraju 20. stoljeća, kada se obilježavaju stogodišnjice osnutka secesijskih umjetničkih udruženja, a nizom preglednih izložaba i kataloga dokumentira njezino značenje. Velikom izložbom münchenske Secesije u Vili Stuck objedinjene su likovne pojavnosti koje su obilježile prijelaz 19. u 20. stoljeće u tom umjetnički bogatu i zanimljivu gradu, koji obilježava dvije stotine godina Akademije likovnih umjetnosti. Izdvajanjem secesionista iz obljetničke izložbe održane ljetos u Haus der Kunst pridata im je dodatna važnost, koju svakako zavređuju.


Irena Kraševac

Vijenac 378

378 - 11. rujna 2008. | Arhiva

Klikni za povratak