Vijenac 378

Glazba

12. internacionalni festival gitare Triglav

Različiti stilovi i osobnosti gitare

12. internacionalni festival gitare Triglav

Različiti stilovi i osobnosti gitare


slika


Osebujna prirodna pozornica prekrasne i mistične kastavske Crekvine u Kastvu koju čine ruševine velebne jezuitske crkve iz 17 st. bila je fantastičan okvir za raznovrsne gitarističke programe koji su predstavljeni u sklopu ovogodišnjeg, 12. Triglav međunarodnog festivala gitare, koji je trajao od 9. do 14. srpnja. Svi su koncerti održani na otvorenom. Izuzetak je bio posljednji koncert pod nazivom Velikani klasične glazbe koji je namijenjen solistima na akustičnoj gitari pa je prikladno smješten u crkvi Sv. Jelene Križarice u Kastvu. Za razliku od prve koncertne večeri koja je uz nastup pjevačice i skladateljice Céline Rudolph festival otvorila nježno i damski, pretposljednji koncert festivala bio je gromoglasan i sa snažnim mačo predznakom. Naime, kao kontrast otvaranju festivala, taj je koncert uz nastup flamenko-trupe Miguel Sotelo y Grupo umjesto uobičajenih vatrenih i atraktivnih plesačica u Kastvu predstavio Jorgea San Telma, plesača čija su snaga, eksplozivnost i orkestar pod stopalima tijekom polusatnih točaka osvajali publiku. Virtuozni muški kvartet iz Andaluzije kastavskoj je publici pokazao atrakciju flamenka, ali sa strašću koja je lišena gracilnosti ženskih pokreta i nabijena sirovom snagom i maskulinom ekspresijom.

Tomu nasuprot, u intimnoj atmosferi prve večeri festivala nastupila je Céline Rudolph uz Rüdigera Krausea na gitari, Martina Gjakonovskog na kontrabasu i Alana Jonesa na bubnjevima. Pjevačica francusko-brazilskoga podrijetla kastavskoj je publici predstavila svoj glazbeni svijet u kojem caruje dječje razigran vokalni stil, nesputan u izričaju i vrlo slobodan u interpretaciji. Osim tradicionalnih brazilskih skladbi, poput Samba de mi Tierra ili Samba em prelúdiom, pjevajući na portugalskom, engleskom i francuskom i poigravajući se ritmičkim kvalitetama jezika i različitih stilova, Céline je predstavila dopadljivu glazbu sa svoga posljednjeg albuma Brazaventure.

Antipod intimnoj atmosferi prvoga dijela večeri, drugi koncert večeri otvaranja Festivala Triglav bio je u znaku živahna nastupa gitarista Torstena Goodsa, mladića dojmljive biografije, koji je sa svojih 26 godina snimio tri nosača zvuka, a u Kastvu je nastupio uz Olafa Polziehna na klaviru, Martina Gjakonovskog na kontrabasu i Alana Jonesa na bubnjevima. U svom repertoaru glazbe u stilu soul jazza iz šezdesetih i sedamdesetih, Goods je pokazao izvođačku zrelost i opravdao zašto ga često opisuju kao čudo od djeteta. Lakoćom kojom pjeva i svira, ali i komunicira s publikom, nadolazeća zvijezda u svijetu jazza uz čvrstu je i uigranu instrumentalnu pratnju pružila odličnu zabavu brojnim gledateljima. Pijanist Olaf Polziehn posebno se isticao virtuoznošću pa je u vratolomnim eskapadama maštovitih improvizacija na trenutke oduzimao dah. Uz nekoliko jazz-klasika, poput I’ve Never Been in Love, Avalon i Equinox, koje je interpretativno osvježio, Goods je publici predstavio i vlastite skladbe poput Steppin’ s istoimenog albuma ili Sweet North, koja se odnosi na njegovu domovinu sjevernu Irsku. U izvedbi Van Morrisonove balade Have I told you lately that I love you ostavio se gitare i koncentrirao na vokal te pokazao zavidan pjevački potencijal.

Posljednji koncert festivala gitare bio je u znaku klasične gitare. U okviru programa Velikani klasične gitare nastupio je Alvaro Pierri, jedan od najvažnijih gitarista današnjice, kojeg uspoređuju s gitarističkim divovima kao što su Andrés Segovia, John Williams ili Julian Bream. S obzirom da je nastup u crkvi sv. Jelene Križarice Pierrijev drugi nastup u Kastvu u posljednje četiri godine, ugodna je činjenica da je grad Kastav uvršten na listu koncertnih lokacija gitarističkoga velikana.

Osobitost koncerta bilo je nepostojanje unaprijed određena programa, a rezultat spontana koncertna večer, koju je prema svom raspoloženju i nadahnuću na licu mjesta vodio i odredio sâm solist. S obzirom na njegovo široko glazbeno znanje i studij na Nacionalnom institutu za muzikologiju u Urugvaju, bilo je zanimljivo slušati uvodna mini predavanja u najavama svake točke na programu. Od prve odsvirane note Alvaro Pierri je postigao vrhunsku koncentraciju publike, koja je u apsolutnoj tišini pratila izvedbu fantastičnoga glazbenika. U repertoaru od renesansnih ricercara do suvremenih skladbi Ginastere i Poncea, Alvaro Pierri pokazao je da je velik umjetnik jer istinski razumije ono što svira pa su njegove interpretacije ne samo stilski i zanatski uvjerljive nego posjeduju umjetničku razinu koja je odraz njegova bogata glazbenog iskustva i odnosa prema glazbi. Svaki je ton izvrsno balansiran, a svaka fraza smislena. Iako vrlo dubok i ekspresivan u izrazu, Pierri nikada nije pretjeran, ni u gesti, ni u zvuku. Znalačko poniranje u glazbenu strukturu i analitičko iščitavanje partiture rezultira osebujnom energijom koja struji po svim dionicama.

Kao i prethodnih godina, programski koncept festivala i ove je godine predstavio različite stilove i osobnosti gitare u izvedbi istaknutih gitarističkih imena. Možda više nego prije, ovogodišnji je program bio ponešto lakših nota i zabavnoga karaktera. To pak nije umanjilo zanimanje publike, niti je poremetilo ravnotežu kvalitete, koja je poprilično trajna u dvanaest godina festivala. S povjerenjem u izbor selektora, ostaje nam čekati kakav ćemo gitaristički paket otvoriti sljedeće, trinaeste festivalske godine.

Kastavko kulturno ljeto još je jednom predstavio raznovrsan program kojei su nosila odabrana imena iz svijeta gitare.


Maša Bogojeva Magzan

Vijenac 378

378 - 11. rujna 2008. | Arhiva

Klikni za povratak