Vijenac 375

Likovne umjetnosti

Izložba slika Ivice Šimića, mimara, zagreb, lipanj–srpanj 2008.

Šimićeve nove (ljetne) slike

Izložba slika Ivice Šimića, Mimara, Zagreb, lipanj–srpanj 2008.

Šimićeve nove (ljetne) slike


slika


Ljeto počinje kad Ivica Šimić priredi izložbu. Prisjećam se ranijih izložbi otvaranih u isto doba godine i jedne lijepe situacije od prije trideset i više godina: ljetna večer u brčanskom književnom klubu Pablo Neruda, raspoloženje je sve bolje, Šimić donosi i pokazuje nekoliko obojenih studija neke Manetove dame. Ista se faca pojavljuje i na ovoj izložbi na Autoportretu slikara u mladosti, a posuđena je s prethodne slikarove izložbe Disney i ja, Galerija Matice hrvatske, 2005.

Diljem miteleuropskog zavičaja gase se makovi uz pruge, a na provincijskim kolodvorima cvjeta lipa. U predvorju Mimare Ivica Šimić izložio je petnaest slika, uglavnom ulja i akrilika na platnu, plus jedan jednako dobar crtež u pastelnoj tehnici. Već nakon prvoga prolaska izložbenim prostorom vidljivo je da nije promijenio temeljna stajališta ni uvjerenja. Ostao je podjednako zaokupljen reinterpretacijama prepoznatljiva svijeta, bilo da je riječ o njegovim već uvedenim temama ili intrigantnim slikarskim citatima. Uvijek se vraćao – odležale teme njemu su poput dobrih iznošenih košulja, čuvaju sjećanja i mirise i uzvraćaju prisnošću ambijenta i poznatog puta. Riječ je zapravo o vidljivim i nevidljivim artefaktima slikareve unutarnje zavičajnosti, stare fascinacije sada su prevrednovane ili svedene gotovo na šifre, kojima on obilježava zaležale stvari i nestale sitnice dvorišne memorije. Čuveni bic, koji je prvi put izložio na velikom formatu prije dvadeset godina, davno je preletio noćnu rijeku, a i rat je prošao, pa je krajnje vrijeme da se i formalno zbrine u primjerenim dionicama hrvatske recentne umjetnosti. Slične apele iznosi i kustos izložbe Slaven Perović u katalogu novih slika, on, istina, govori o drugim odbijenim slikama nekoga zaboravljenog zagrebačkog salona »kojima je Šimić dosegnuo visine rijetke u hrvatskoj povijesti umjetnosti. Radilo se o slikarstvu bez straha. Te su slike prenosile pozitivnu energiju, bile su pune svjetla i boje, retroelementi su samo podizali ozračje disanja punim plućima. Bio je sasvim iznad svih in i off službenih i priznatih struja.« I ostao!

Motiv bicikla jedna je od njegovih odležalih tema, sentimentalni objekt njegove slikarske pažnje. U Mimari je ovaj put izložen veliki crni bicikl na crnoj pozadini. Drškom kista sugerirana je kiša. Linija je bicikla sigurna, ali neujednačenom debljinom uvaljana u plakatno crvenu. Prednji kotač fotografski je uvećan, a zadnji se gubi u arabesknom, gotovo signiranom potezu. U svijetu nepovratno zagađenu suvišnim i lažnim znakovima dobro bi bilo ovaj postojani i dobroćudni bicikl upamtiti kao mogući logo Šimićeva slikarskog stila.

Sličnu poetiku zadržao je Šimić i pri realizaciji neprepoznatljivih, samo intuitivno sagledivih kompozicija i planova. Takve slike u njega su malokad samo apstraktne, samo ekspresionistički ili lirski apstraktne. Gotovo redovito intervenira na takvim slikama pridodanim aplikacijama koje će pomno i ritualno ugrađivati sve dok ne dovrši sliku – ako je dovrši. Najčešće su aplikacije razglednice, fotografije, poklopci kutija, suhe grančice. Ti kolažni elementi, zalijepljeni ili utisnuti na pravim mjestima, kao da su elementi višeg, kontemplativnog reda, posvećeni i ostavljeni iz Šimićeve velike i osobite potrebe. Sam slikar objašnjavajući poetiku novih slika, citiram iz kataloga, kaže: »Dodajem dio neke dimenzije. Slobodan raditi što hoću. Bez ikakva odnosa i potrebe.«

Iako neredovit u smislu urednog odrađivanja slikarskog posla i sklon poduljim autorskim stankama, Šimić, kad slika, slika brzo i grozničavo: kako drukčije dovršiti posao kojem je zadaća ukinuti nevidljivi kaos i uspostaviti novi, koji ga svejedno zatječe i tjera, kako na potez i boju (i sprej), tako i na odustajanje, na gestualno i samoprokazano, najuočljivije na čistoj i nježnoj apstrakciji pri Rađanju plave. Šimić osim što voli odležale teme, jednako su mu dobrodošle i stare odložene ili nedovršene slike. Pravi je gušt raditi ih iznova. Preslikavati i doslikavati. Brisati i ostavljati. Kao Stvoritelj. Oduševljava ga izvučena različitost. Nastajanje iz nestajanja. Subverzivno će to prvi put potpisati i sprejem izazivajući smisao slikanja na slojevima pokopanih nadahnuća i pri svjetlu Kratkih rezova.


Slavko Butković

Vijenac 375

375 - 17. srpnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak