Vijenac 375

Glazba

Pregled koncertne sezone popularne glazbe 2007/08.

Mršavije, ali raznoliko

Protekla sezona nije obilovala velikim imenima svjetske scene, ali se barem moglo čuti raznolike glazbe. Vrhunce, poput nastupa Juliette Gréco i jubileja Arsena Dedića, nadopunili su kvalitetni izvođači izvan glavne struje

Pregled koncertne sezone popularne glazbe 2007/08.

Mršavije, ali raznoliko


slika


Protekla sezona nije obilovala velikim imenima svjetske scene, ali se barem moglo čuti raznolike glazbe. Vrhunce, poput nastupa Juliette Gréco i jubileja Arsena Dedića, nadopunili su kvalitetni izvođači izvan glavne struje


Ako je raznolikost majka užitka, kako je davno ustvrdio britanski državnik i pisac Benjamin Disraeli, onda možemo zaključiti da smo se u protekloj koncertnoj sezoni nauživali popularne glazbe. No, ukoliko se povedemo kriterijem kvalitete, stvar je već posve drukčija. Za nama je, naime, jedna od mršavijih sezona, u kojoj su domaće pozornice ugostile iznimno malo stranih megazvijezda (Mark Knopfler, Bob Dylan...), pa je teret povezanosti sa svjetskim popularnoglazbenim vodama morala iznijeti šačica visokokvalitetnih izvođača koji djeluju izvan glavne struje, nekoliko domaćih izvođača afirmiranih i izvan granica Hrvatske te pokoji hvalevrijedni projekt i pokretanje jedne nove zagrebačke scene. Na koncu, sve ipak zaslužuje prolaznu ocjenu.

Sezona je započela zanimljivim ZGetnofestivalom, a nastavljena u listopadu nastupom Davida Sylviana, utemeljitelja nekad kultne skupine Japan (1974–82), čija solo-karijera traje već četvrt stoljeća. Repertoar nadahnut stilovima u rasponu od progresivnoga rocka i jazza do minimalizma, improvizacije i ambijentalne glazbe, pokazao je da se danas dobar ukus i sofisticiranost iz osamdesetih, bez obzira u što se umotaju, doimaju prilično izvještačeni i potrošeni.

Kraj istoga mjeseca počastio nas je izvrsnom koncertnom promocijom albuma Samo jednom se ljubi, zbirke pjesama Ive Robića u izvedbama niza vodećih domaćih izvođača, dok su studeni obilježile tradicionalne zagrebačke festivalske priredbe – Chansonfest i Zagrebfest. Nažalost, i jedna i druga, kao i proteklih godina, patile su od kronična nedostatka kvalitetnih autora i izvođača.


Kraj godine pripao je gostovanju azarbajdžanske pijanistice i skladateljice Azize Mustafe Zadeh, koja se predstavila začudnom fuzijom jazza i mugama (tradicionalni improvizacijski stila Azarbajdžana).

Koncertno zatišje nakon božićno-novogodišnjih praznika popunio je Međunarodni udaraljkaški tjedan, nadasve pohvalno, decentralistički izmješten u mali Bjelovar. Na kraju tjedna Zagrepčanima je, na završnom koncertu priredbe, ponuđen slastan djelić programa s jednim od najizvornijih udaraljkaških sastava današnjice, Percussions Claviers de Lyon. Na udaraljkaše nadovezao se Big Band HRT-a, koji uporno i vrlo uspješno veliki jazz-format spaja s najrazličitijim glazbenim vrstama, stilovima i gostima. Ovom prigodom radilo se o večeri posvećenoj djelima Alfija Kabilja, kralja hrvatskoga mjuzikla.

Stranim gostovanjima vratili smo se u veljači, posredovanjem projekta pod naslovom Live From Buena Vista – The Havana Lounge (uključivao je i dva člana originalne postave projekta BVSC te trojku iz sastava Afro-Cuban All Stars), nastupa koji nas je prisjetio (donedavna trendovske) tradicionalne kubanske glazbe.

Jedan od vrhunaca sezone bio je nastup slavne Juliette Gréco. Drugo zagrebačko pojavljivanje muze Saint-Germainea ponudilo je paradu chanson favorita (Avec le temps, Mathilde, La Javanaise...). Čak i uz određenu dozu patetike i manire, 82-godišnja diva uspjela je publici decentnom, ali izražajnom gestom prenijeti svu dramatiku i jake emocije legendarnih pjesama.

U ožujku Matija Dedić koncertno je predstavio svoj novi album Život cvijeća. Glazbenik koji se jednako uspješno snalazi u jazzu i popu ponovno je pokazao sav eklekticizam u svom poimanju glazbe. Uz dijelove kojima je prevladavao prepoznatljivi hermetički jazz-izraz, Matija je nanizao seriju crossover-skladbi izvedenih s biranim gostima (Massimo, Oliver, Arsen...) u kojima je posebno do izražaja došao njegov smisao za ženski vokal (Ivana Husar i Lea Dekleva).

Drugi dio sezone obilježila je pojava novoga ciklusa koncerata nazvan Gola glazba, koji je pripremio zagrebački Centar za kulturu Trešnjevka. Sasvim u skladu s onim što je ciklus i najavio –»predstavljanje nekih od najzanimljivijih grupa kreativne glazbene scene u savršenom prostoru koji nudi potpun doživljaj i mogućnost prisne komunikacije umjetnika i publike«, imali smo prilike uživati u pet koncerata, za koje se nadamo da se nastavljaju najesen.

Jedan od najvažnijih trenutaka sezone pripao je velikom slavljeničkom koncertu Arsena Dedića, kojim je umjetnik obilježio sedamdeset godina života i pedeset godina umjetničkog djelovanja. Tom prigodom, zahvaljujući Zagrebačkoj filharmoniji, imali smo prilike čuti izbor iz Dedićeva monumentalna opusa glazbe za film i televiziju te, u drugome dijelu programa, intimniji repertoar posvećen umjetnikovoj kantautorskoj pjesmarici.

Na kraju, Tamara Obrovac, glazbenica koja sjajno spaja istarsku i pan-mediteransku glazbu s jazzom, ponovno je oduševila zagrebačku publiku, ovaj put u novome izdanju. Uz njezin uobičajeni Transhistria Ensemble, pratio ju je i češki gudački ansambl Epoque String Quartet. Istodobno ozbiljna i opuštena, glazba puna estetike i izvrsnih detalja, pružila je jedinstven doživljaj koji će nam, uz ljetne koncerte najrazličitijih glazbenika širom Hrvatske, morati potrajati do nove koncertne sezone.


Velimir Cindrić

Vijenac 375

375 - 17. srpnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak