Vijenac 374

Kolumne, Kritika

Prijevoji pjesništva

Kronika čudâ

Gordana Benić, Svijet bez predmeta, Književni krug, Split, 2007.

Prijevoji pjesništva

Kronika čudâ


slika


Gordana Benić, Svijet bez predmeta, Književni krug, Split, 2007.


Još prije četiri godine Gordana Benić započela je svoju prevratnu zbirku Balada o neizrecivom rečenicom: »Počinje kaos«... I doista, umjesto dnevnika opetovanih dijakronih povrataka rodnom Splitu iz prijašnjih zbirki i umjesto davanja maha svom sanjarskom subjektu, događa se inscenacija globalnog kozmosa/kaosa s mnoštvom osamljenih sanjara koji doživljavaju kozmička otkrivenja zemlje bacane između prirodnog i natprirodnog. Dakako, kaos je istodobno potvrdio i relativizirao sve znanstvene spoznaje o svijetu i nametnuo kriterij pravilnosti nepravilnog, pravilo iznimke, a svjetovno čudo kao jedini podnošljivi doživljaj svijeta.

Nova zbirka, Svijet bez predmeta, govori tragom naslova o nemogućnosti da se u takvu svijetu utvrdi postojanje definiranih, opipljivih predmeta: stvari hlape, ustanovljuje Gordana Benić, a od njih preostaje još samo korozivno ozračje i sile opće razgradnje. Ako je uzdrmana vjera u čvrstoću predmeta, nesigurno je i određenje vremena u kojemu je smješten govornik. Tako u prvoj prozi, Kartografske zamke (Rubovi novih kontinenata), govornik pronalazi Split koji se uhvatio u kartografsku zamku i zaglavio se u nekoj slijepoj ulici vremena:

»Grad Spalatro crni se na rubu zaljeva. Iz mračna pristaništa isparavaju opori mirisi sumpora i razmočenih trupaca. Rastvaraju se pukotine u crnini i mulju pod dokovima. Na vlažnim konopima ljepljive sjene i guste kaplje soli.

Znakovi pustoši potajice nagrizaju temelje grada; sivi pijesak zasuo ulice i hramove, prekrio prozore i zidine; uvukao se u biljke, tamom prekrio kamen.«

Poezija Gordane Benić u svojoj konačnoj formi izražava svijest o usudnim apokaliptičnim mijenama što svojim najavama premašuju drastičnošću najcrnje vizije nepopravljivih sanjara. Ponajprije to je spoznaja o nestanku svijeta, ma što to značilo: »Osjetio sam tako snažno, kao i bilo što u životu, da moj svijet više ne postoji / Zadivljen sjećanjem mogao sam odabrati jednostavan i brz način ukinuća stvarnosti: Tamnu komoru!« Svijet se, prestavši biti realno poprište sukobljenih tendencija, pretvara u zamućenu kristalnu kuglu gonetača kobnih znamenja. Stoga i ezoterični pogled na stvari biva sve više uvučen u onaj iskustveni. I najfantastičnija umjetnost postaje realnost, nema umjetničke sanjarije koja se ne bi otjelovila: »Velik je svjetlosni krug kroz koji propadaju Boschovi anđeli iz Brabanta; u padu se pretvaraju u demonska bića / Ni Arhanđel Mihael, ni njegovi pomagači, ne mogu zaustaviti progon iz Raja. Preostat će samo pitanja, duboka i nezasitna čežnja!« Gordana Benić tumači umjetničke pojave kao zlokobno zgušnjavanje sudbine svijeta, njezino povijesnoumjetničko zvanje baca je u pustolovinu dešifriranja poruka umjetničkih oblika i onih neumjetničkih.

Pišući svoju fantastičnu kroniku pjesnikinja se drži gotovo neutralna tona izvješća kojemu je dosta opisati svoj predmet bez dodatnoga metaforskog uloga. Opisivač izvješćuje o tome što vidi i što zna. To je i gotovo sve što može:

»Jesi li znao kako je duša prazan dom, moj anđele! Plavi kosac, iza kojega iznikne nešto nepoznato, otkrio teleskop koji bilježi bestjelesni svemir / Mogu li, dakle, prividi razgraničiti maštu i znanje o nevidljivom«...(Anđeo za mojim stolom).

Paraznanstveni iluzionizam filozofija je i zajednički nazivnik svih postupaka Gordane Benić u kojima se višestrukim uokvirivanjem i zrcaljenjem inscenacija gubi svaka posljednja konkretna osnova. Upravo su neograničene mogućnosti karnevalizacije paraznanstvenih fenomena i paraznanstvenih mitova, koja sve pojavno svodi na naznaku, ali nikada konačnu. Najtipičnija je forma toga gubljenja osipanje svih krutih oblika u pijesak i rastakanje u vodi koja nadire kao nipošto futuristička posljedica globalnog zatopljenja.

Svijet bez predmeta korak je dalje – ako je on moguć – u onom doista utopističkom pjesničkom projektu koji Gordana Benić naziva svojim work in progress, štivom upućenim prema nekoj cjelini koja ne prestaje rasti. U poetskom smislu taj je u pravom smislu riječi mitotvorni i mitomanski projekt suvremen i mimo odnošenja prema nekom lokalnom vremenu kao što je bio u svoje doba i Lautréamontov. On ne proizvodi ponovljivi predložak pisanja, ali zastupa tvrdnju kako treba jedino pisati jer sve je drugo – realnost.


Zvonimir Mrkonjić

Vijenac 374

374 - 3. srpnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak