Vijenac 373

Glazba, Kolumne

JAZZ AD LIBITUM

Ljetni festivali

JAZZ AD LIBITUM
Ljetni festivali

slika

Stiže ljeto, a s njime i bogata sezona ljetnih festivala jazza. Premda se u Sjedinjenim Državama održava nekoliko važnih ljetnih i ranojesenskih festivala toga tipa, Europa po broju sigurno vodi. Ljetni se festivali u europskim zemljama održavaju mahom, što je i razumljivo, u poznatim ljetovalištima, potpomognuti snažnom turističkom logistikom, no ima u tome i iznimaka. Nica, Juan Les Pins, Cascais, nekad San Remo i Montreux, bili su u svijesti džezista pojmovi takvih susreta, jer su ugošćavali najpoznatija i najskuplja imena svjetskoga jazza, pozivajući tek tu i tamo dosta sramežljivo i neke lokalne sastave te eventualno i poneku europsku vodeću grupu. No posljednjih su godina u programima tih manifestacija zamjetne programske promjene. Primjerice festival jazza u švicarskom Montreuxu, nekad jedan od najpoznatijih i programski najvrednijih europskih pa možda i svjetskih festivala jazza, definitivno se od vremena Franka Zappe i svih posljedica tog nastupa prometnuo u rock-, funk- i pop-manifestaciju na račun jazza, pokazujući stalnu programsku transformaciju, otvorivši vrata sastavima koji s jazzom imaju ili uopće nemaju veze. Pogodovalo je to i nekim našim pojedincima i sastavima koji nekad ne bi mogli ni primirisati pozornice Montreuxa. Festivali jazza na Azurnoj obali nešto su manje, ali ipak jesu podložni takvim programskim ustupcima, izgovarajući se potrebama komercijalizma, što nerijetko ovisi o pojedincima iz organizacije. Bilo bi to u redu kad u svojim nazivima te manifestacije ne bi ustrajale na terminu jazz, jer ovako su na razini dezinformacije.
Među vodeće festivale u kalendaru europskih manifestacija ubrajamo JazzAsconu, koja se već godinama kao profilirani festival New Orleans i tradicionalnoga jazza, održava u poznatom ljetovalištu na jezeru Lago Maggiore, inače bogatu turističkom središtu Ticina. Festival traje od 26. lipnja do 6. srpnja, a ove je godine posvećen legendarnom vibrafonistu Lionelu Hamptonu. Programski će tako New Orleans & Classics u Asconi dio prostora morati ustupiti i swingu. Četrdeset ansambala, 250 glazbenika, četiristo sati živoga jazza s nizom popratnih manifestacija kao što su: originalni New Orleans Mardi Gras i mise s autentičnim crnačkim gospel-pjevačima te nekoliko drugih evenata, kako se danas voli reći, čine program te velike danonoćne manifestacije tradicionalnoga jazza. Nakon Ascone po obujmu također velik, ali programski posve drukčiji, bit će od 11. do 13. srpnja, u 33. izdanju, veliki festival jazza koji je iz Den Haaga preselio u Rotterdam. Poznata godinama kao North Sea Jazz toj manifestaciji ove je godine moto Vokal u jazzu, što jasno ne znači da će nastupiti samo pjevači, iako će ih biti u velikom broju: Bobby McFerrin, Chaka Kahn, Rita Reys, Diana Krall, Cassandra Wilson, Cleo Laine, Etta James, Mark Murphy. Uz njih velik broj instrumentalnih sastava predvođenih velikim imenima današnjega jazza: Herbie Hancock, Michel Camilo, Charlie Haden, Lou Donaldson, Christian McBride, Charles Lloyd, Wayne Shorter, James Carter, Brad Mehldau, Brandford Marsalis, Roy Hargrove, Alicia Keys… Programska križaljka zgusnuta trodnevnog programa ima zbog boljeg snalaženja u sedamnaest prostora i ove godine i svoje vizualno izdanje. Ljubitelji tradicije u tom će snalaženju imati manje problema jer taj dio povijesti jazza predstavlja u programu samo izvorni Preservation Hall Band iz New Orleansa. No za razliku od brojnih drugih europskih jazz-festivala, Nizozemci nisu zaboravili svoje snage.
Nekim našim ljubiteljima jazza ovi festivali s obzirom na dobre automobile i financijske mogućnosti danas nisu više kao nekad nedosežni. Ipak, valja pogledati cijene boravka i ulaznica, koje nisu baš male, ali se nude i povoljniji aranžmani i paketi. Pa tko može neka izvoli, programi su obaju festivala, svaki dakako na svoj način, vrlo raznoliki i bogati.

Mladen Mazur

Vijenac 373

373 - 19. lipnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak