Vijenac 371

Fotografija

U FOKUSU

Radovi s greškom

U FOKUSU

Radovi s greškom

slika

NOVIGRAD U Galeriji Rigo može se do 25. svibnja pogledati izložba fotografija Milivoja Mijošeka Fotografske refleksije. Dugogodišnji fotoreporter »Glasa Istre« iz Poreča (1967) na svojoj prvoj samostalnoj izložbi predstavlja se fotografijama namjerno snimljenima u neprimjerenim uvjetima: reducirano, nedostatno osvjetljenje čini pojave mutnima, rasplinutima i bez kontrasta, a između fotografirana motiva i fotografske kamere uvijek je neki drugi medij – staklo, kovina, zrcalo – u kojem se odabrana slika odražava i preobražava. Autor svoje radove naziva fotografskim pogreškama aludirajući na dokumentarnost i vjerodostojnost kao najčešće isticano svojstvo fotografskog medija, ovdje namjerno izigrano. Uz posebnost u izboru načina fotografiranja, osobitost je i tehnička izrada fotografija: svi su radovi c-printom ispisani na platnenu podlogu, čime se postiže posve različit efekt nego što je to slučaj s klasičnim ispisom na fotografski papir.

Fotografsko razotkrivanje

slika

ZAGREB U Galeriji Badrov može se do 25. svibnja pogledati izložba irskoga fotografa Jamesa Clancyja. Autor koji se uz fotografiju bavi i režijom, filmom i glazbom zagrebačkoj se publici predstavlja nizom stilski raznorodnih fotografija, ali s jedinstvenom težnjom: prodrijeti i razotkriti stvarnost, istinu o čovjeku. Njegova je fotografska pozornost i strast usmjerena na njegove ljubavi, mržnje, strahove, seksualnost, moć, osamljenost, onako kako se događaju i pokazuju mu se na ulicama, u gostionicama, restoranima, tržnicama, u palačama podjednako kao i u potleušicama. Autor svoje temeljno, kako ga je Branka Hlevnjak opisala, humanističko uvjerenje, razotkriva i raskrinkava fotografijama koje pokazuju našu krhkost i ranjivost iza maski koje ustrajno oblikujemo.

Novi prostori iluzije

slika

PARIZ U Galeriji RX može se do 24. svibnja pogledati izložba Georgesa Roussea Put oko svijeta 2000–07. Taj fotograf nomad (1947) već dvadeset godina bilježi i preobražava zaboravljene prostore i napuštene objekte diljem svijeta. Autor ih čini svojim privremenim utočištem i pretvara u radni prostor, tamnu komoru, udahnjujući im novi život prije udarca neumoljive sudbine, rušenja ili obnove. Preobražava ih crtežom, slikom, svjetlom, konstrukcijom ili destrukcijom njihovih dijelova, a onda tako nakupljene ostatke sabire u fotografskoj slici, kreirajući nove prostore učincima perspektive i optičke iluzije. Trodimenzionalni prostor prenesen u plošnost fotografije pokreće um promatrača na putovanje u nestvarno, a u smirenoj i kontemplativnoj atmosferi spokojnih, uzvišenih fotografija otkrivaju se složeni odnosi između arhitekture, fotografije i slikarstva.

Lažno, ali precizno

slika

AMSTERDAM U Galeriji Huis Marseile otvorena je velika retrospektiva poznatog nizozemskog fotografa Edwina Zwakmana (1969). Uz najnovije radove izložba uključuje i izbor njegovih skica koje igraju važnu ulogu u razvoju njegovih projekata i posjeduju vlastitu izražajnost. Isprva se može činiti da Zwakman radi unutar tradicionalne dokumentarističke fotografije: vidimo razvoj novih naselja, prometnica, nizozemskih vizura, sve snimljeno iz specifično fotografske perspektive. Motivi su prepoznatljivi, ali nikad do kraja, jer dalje promatranje vodi spoznaji da su to fotografije maketa konstruiranih u njegovu studiju. Lažno, ali precizno, Zwakman stvara svijet koji ne mora biti stvaran, ali je uvjerljiv. Tako on potiče promatrača da promišlja manipulativnost nizozemskoga krajolika, njegovo urbano planiranje i utjecaj na društvo. Izložba ostaje otvorena do 25. svibnja.

Pripremila Maša Štrbac

Vijenac 371

371 - 22. svibnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak