Vijenac 371

Likovne umjetnosti

Izložba Hane Lukas Čuvari zaslona, Galerija SC, Zagreb, travANJ - SVIBANJ 2008.

ČUVARI ZASLONA

Hana Lukas krenula je od ideje interpretacije neobičnih starih predmeta koji se mogu naći na zapuštenim potkrovljima te u intimnom i neformalnom prostoru galerije prikazala virtualne predmete

Izložba Hane Lukas Čuvari zaslona, Galerija SC, Zagreb, travANJ - SVIBANJ 2008.

ČUVARI ZASLONA


slika


Hana Lukas krenula je od ideje interpretacije neobičnih starih predmeta koji se mogu naći na zapuštenim potkrovljima te u intimnom i neformalnom prostoru galerije prikazala virtualne predmete


Težnja za prodorom umjetnika u svakodnevni život nameće se kao izrazito česta odlika suvremene umjetničke scene. Mlada umjetnica, Hana Lukas, još za vrijeme studija izrađuje artefakte nalik na starinske predmete te im daje novo značenje uobličavajući ih u skulpture postupkom oduzimanja uobičajene im funkcije. Igra promjene značenja ostala je ključna i za njezine novije radove predstavljene u Galeriji SC. Riječ je o artefaktima koje ovaj put čine jednostavni industrijski proizvedeni suvremeni uporabni predmeti koji oslobođeni svojevrsne nostalgičnosti u odnosu na prije rabljene starinske objekte služe umjetnici kao zanimljiva podloga za novi vlastiti suvremeni izraz.

Cjelinu čine četiri različite videoinstalacije kojima je svrha suočavanje s prirodnim oblikom i formom te njihovo istraživanje u okviru medija u kojem predmetno može postojati bez početka i kraja. Nasumično izabravši četiri predmeta (čašu od jogurta, metalik-žarulju, stolac i jastuk) te baveći se svakim od pojedinih zasebno, Hana Lukas preispituje misao koju spomenuti predmeti sugeriraju, odnosno emociju koju u njoj pobuđuju.

Za instalaciju pod naslovom Sfumato, koja prikazuje odljeve čaša od jogurta, ključno je preispitivanje elemenata forme te njihove promjenjivosti u kontekstu videomedija. Poput renesansnoga postupka u slikarstvu umjetnica pretapanjem oblika vješto izbjegava oštre obrise i granične linije postižući efekt prozirnosti kompozicije i nestalnosti jedinstvena oblika. Druga po redu instalacija, Clair-obscur, igra je kontrasta. Rad čini nekoliko računalno obrađenih fotografija animiranih sa svrhom postizanja dramatičnosti, fabule u kojima žarulja kao odabran predmet primjenom postupka modelacije postiže iluziju osvjetljenja, odnosno volumena definiranog različitim kontrastima. Ludens (lat. igrajući se) prikazuje treći odabrani objekt – stolac. Savršeno ilustrirajući potrebu kiparice za oblikovanjem taj je rad zanimljiv odmak od predmeta i približavanje samu izvornom značenju skulpture. Rekompozicijom dijelova stolca predmet postaje nefunkcionalnom kompozicijom oblika u prostoru, gdje se umjetnica poigrava antropomorfnošću stolca i našom sposobnošću da je tumačimo u posve drukčijem kontekstu (stolac radi sklekove, rasteže se, pleše kan-kan ili pak podsjeća na psa). Posljednji videoizložak nosi naslov Spleen. Na zaslonu je prikazan jastuk, animacija nastala sukcesivnim fotografiranjem predmeta. Posve jednostavan oblik pokazuje neprestano penetriranje mase trenutno mijenjajući napetost površine te materijalizirajući mekoću forme.

Naslov izložbe Čuvari zaslona zaokružuje prikazanu cjelinu koju čine kako sami radovi tako i namjerno odabran prostor potkrovlja Galerije SC. Hana Lukas krenula je od ideje interpretacije neobičnih starih predmeta koji se mogu naći na zapuštenim potkrovljima te u intimnom i neformalnom prostoru galerije prikazala virtualne predmete, pri čemu su zasloni svojevrsni posrednici između jučer i sutra.


Loreta Gudelj

Vijenac 371

371 - 22. svibnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak