Devet listina iz glagoljičke glavnice
Ciklus pjesama
A A Z Ú (A)
i, eno, trozubom spojila se ruka s lisnatom limfom
nemoj reći: jadni bogovi mora, zar baš oni
moraju biti žrtvom krađe alata, uskočke uličarske,
(po volji), prije će biti: more je tako htjelo,
nehajni blizanac limfe: tamo onkraj, a ovdje, zasjalo je
u susret brodu nepoznata podrijetla, nesretno što s odpadom
svemirskih dvoglasa mora dijeliti sjaj, one u se uhićene lopte,
pak radosno što se osama, tako duga, napokon konča u modru
odboju
gdje val i stroj sretno spajaju vedrinu vedrih i lijepost smrtnih;
i zaboravljenom točnošću zlatna hira ponovilo je (more):
zaslužuje trozub taj nepoznati nitko, zavičajan u pismu;
i, eno, trozubom spojila se ruka s lisnatom limfom
nikoga nije bilo blizu kada je prvi samoznak u okomito grlo
uvio samoglas, po zvjezdanu rasporedu prava na udah/izdah,
zarotiran vrućim srsima obiljem stranaca među nogama,
onaj plavi samokres, zlatni sažetak pra, ono skladište domovina;
nikoga nije bilo blizu, tek su se usta darežljivo otvarala
utirući ritam tamo u stepama bedara u mogilama moždana
gdje ono onkrajno, a sabrano u kratku slogu,
urasta u kraljevski prostran kože u ozonski čar žena,
gdje ti, ja, ponovo ti, podrijetlom s prve crte s nježne površi
limfe klija nedohvatno teži: u A asova u modri trozub
E E S T Ú (E)
i kada je nibiru pogodio tiamat: ona krilata kugla,
zapisana pod 12, drugu kuglu, doduše bez krila,
ma zauzetu vodom,
bio je to biljarski bod bez premca, izvijestili su
ushićeni sumerani, stariji od proroka, tako je lijepo
dok su bogovi duhoviti a ljubavi mlade, još su dodali,
pijući indijski mošt od smokve i pretačuć se u žene;
ali ona treća kugla, za pravo, kuglica, i bez putanje,
zbog nje smo tužni,
naš mjesec
i kada je neznanac, navodno nefil, prije: rodom iz pisma,
zažmirio u snoplju tolikih žišaka, obvijen bukom,
opet taj zvjezdani odpad po oku opet zazorne priče
o prvima, i o sirotinji odveć ružnoj za sućut, steglo ga,
rado bi siknuo: boga vam ne jebem, ali se oštro odozgo
presjekao: neznano mu podrijetlo ne dopušta ništa ružno
o drugima kad i sam može biti među njima,
baš dobar biljar, priznao je neupitan,
a ona treća kugla, za pravo kuglica, neka je čuva pismo,
naš mjesec
i kada je amer dječjeg smiješka, možda posuđena
samo za priliku, tko bi, inače, rekao: armstrong,
pošao koraknut na teve sivo, nazvano priručno:
mjesečevo tle, malo je moguće da mu je bila važna
na onomu glagoljičku slovu u smjeru sjajna srpa
naoko poprijeka naoko pod nožem, ona dvocrta,
slična dvocrti na dnu računa smazana ića/pića u bircu,
što kraljevski kroti daleke ovale; ali, vidjelo se dobro,
ugodno se naslonio na nju već na prvom koraku u teve sivo
kao na važniji dio pogonskog stroja,
nadnaravno siguran u sretni ishod
baš kao i davni žakan na araratu usađen u rukopis
prvih plima baš kao i ja, uostalom, u nultoj utrci
za zrak i vodu devedeset i prve,
ne znam je li mu tko rekao: čuva se u pismu,
ta dvocrta, taj mjesec
I I (I)
nudim okladu, tko hoće
premda, na žalost, bez izgleda
na sretni svršetak u banci
(kao i tolike druge moje oklade):
cezanne je volio glagoljicu, paul, onaj
koji u apollinairea često budi pomisao na pascala,
kako je volio: javno potajno, ne znam,
ali sam siguran: ljubavi je bilo;
zre li se barem na čas
crta što se pruža između živih i neživih,
ona hirovita a lijepa crta,
i uz to se ruka obveže jasnoćom, prateći je,
(baš kao cezanneova ruka),
može li se taloženje onkrajna traga
u geometriji lake likove, srodne udahu/izdahu,
otjerat s crte?
zacijelo sluteći što je kako je
cezanne je, izgleda, mistik bez čira na želudcu,
zapalio ravno u provansu, u aix, ma u x,
radije mislim: odnio je vinodol velebitu iskosa
na položaj gdje sunce lakše gori,
i tamo nastavio rukom nepoznata nikoga
taložiti glagoljici ento slovo u enti kret
gdje trokut meko urasta u krug;
ma to pokusno množenje mekih veznika
između beskonačno dalekih nula
promrsi nepoznat netko
i sam beskonačno daleko, prekrižen i predak,
svezan sa mnom u par
obijesnim i,
i na i, i naspram i, i kroz i,
ikavcima toliko posla, do kraja svijeta
S S L O V O (S)
gore, povrh troroge strogoće
piramide, ili česa slična što se sličnim
snaži, ma gore povrh, nigdje drugdje
dodaje se oris ovalna neba:
neka se utješi usnuli, možda umrli, tamo u srži
odakle se, navodno, ne vidi dobro izlaz
neka se barem utješi boljim pogledom
na sirius veneru: one prve žene razbacane nehajno
po ljubavnoj noći prvih suglasa,
a i na drugo što se, krešući kožu,
pali modrinom,
zausti stražar s ruba pisma, oštreći zareze
obleći točke, dolično je tješiti usnula u grobu
ovalnim obrisom vrata, makar u ozonsko o
ooooo
tko je rekao: prah prahu
kao da se srca dijele u paketima unre
iz pedeset i neke, s mlijekom u prahu
i ostalim u prahu, jajima sranjima i tako dalje,
bio sam tamo, dometnu stražar s ruba pisma,
oštreći zareze obleći točke,
na čas je tamnim utegom stegnuta teža
bila i bivšima jasna, pače dobrostiva:
kližući ozonskim O, gore povrh, nigdje drugdje,
obezujem plućna krila parabolom propuha,
diši krvi, ne vraćaš se u monoksidni X,
zmijoliko S vedro se dodaje dodatku
i raspiruje raspone plućnih krila, mojih tvojih,
promrsi stražar s ruba pisma, oštreći zareze obleći točke,
diši krvi
U U K Ú (U)
napiši, reče, čuvaru iz pisma,
sumerski inžinjir pijan kano osal,
dva su jaja manjak u svakomu klinu
napisat ćeš duplo: čvrstu četvrticu,
dvostruki je utor dvostruka je misal
napiši, reče, čuvaru iz pisma,
gologlavi keops misirski solventan,
dva su jaja manjak na vrhu uvira
napisat ćeš duplo: čvrstu četvrticu,
nil nije potentan nil je prepotentan
napiši, reče, čuvaru iz pisma,
gotičko landralo gatke su ga pune,
dva su jaja manjak u svakomu iksu
napisat ćeš duplo: čvrstu četvrticu,
nek obli obilje pravocrtne rune
napiši, reče, čuvaru iz pisma,
suhozidar kosmat pišajuć uz buru
dva su jaja manjak u usnulu ušću
napisat ćeš duplo: čvrstu četvrticu,
u slavu ustraja, za vilinsku curu
napiši, reče, čuvaru iz pisma,
nasmijani žakan što pobaška susta,
dva su jaja manjak na rubu utrobe
napisat ćeš duplo: čvrstu četvrticu,
za dvostruki usis: uterus i usta
O o n Ú (O)
što dovedu vede što upoti pot
eto ga eno ga
tuga, a šća
nema ti druge: u pismu si pismo,
i dvigrad te dvotočno dvoji dvodno dvovrh vilinski luk
ma u paru par, dvopis,
na vrhu usta prsten zaustio uvis,
ponovi: u pismu pismo;
pssssst, nagrađuju se preživjeli, samo oni,
one spore spirale one volte s nule na nulu,
kad dođe vrijeme, a doći će, neće biti svjedoka
tebi na korist, ma u paru par, dvopis,
držat će pluća nategnuta u sve,
dvigrad, a šća
zar azija? uža od redka ma i probrana užasa
pa afrika? diktirana astmom digitalne dogme,
drugi kontinenti? ma ne luduj, sezonsku hrapavost
po džepima galaktičkih ovala ozbiljan
tko još drži mjestom za svinuti mjesto;
nema ti druge: u pismu si pismo
udisaj izdisaj
i dvotočnost te vrsta na žive i još živih,
i nema mrtvih, štogod,
ne računaju se ubojice bez lijeka,
dvigrad, a šća
što dovedu vede što upoti pot
eto ga eno ga
tuga, a šća
D D O B R O (D)
neka ne zbunjuju dvospolni borovi
što se bore rastući ravno: iz ere su tišina
kada bića nisu bila od govora, samo su pružala
ovo kroz ono tamo kroz to,
ne pamti se crveni jug ni bijeli zapad
možda dozreli zraci u zlatnu beskuonu
čas laka čas gruba bliskost, to da;
a ni ljubavi se nisu ljubile doskokom usta iz nikud,
u prostrano prostrte bile su tamo tu
srodne koži hrapavoj na točnim mjestima
i onda su mijene smijenile što se mijenja
i borovi se više nisu računali u predke
i morala se putanja između ovoga onoga
zdesna ti slijeva se ja, morala se, svjedoči i onaj
zadnji žakan s dvigrada, zavičajan u pismu, morala se
slučiti u luk po paraboli plavog pa
razdijeliti bubrivo spojiti buble, u visoki luk –
toliko se zbubrilo boli bez točna položaja, pa modra;
možda se potajno zanosila da će još jednom, bar,
rasti ravno i biti strijelom iz sjećanja na borove
i krijes pa se tiskala uvis, ali što je s pismom
gdje su upisala, što po dužnosti sakriva, nije znala
ta putanja taj luk; i slegla se slijepa između ovala
po cilju kratka po dugi dugačka; ma zašto se baš na nju
upisa hipoteku znaka dobrote
zna li taj zadnji s dvigrada, ma itko, zna li
V v e d e (V)
neka te vede vode dvigradom i povrh vrsnošću,
nisu one uzor jasnoće, kažiput kažibaba, još manje,
iz njihova se srca ne nazire okomiti hitac u modri srs,
al’ bolje pamte što pamte stojeći simetrično između
toliko zabuna: tamo je, u ničijem, mjesto gdje stoje
jednako stare jednako nove, oni znaci bez podrijetla
koji me množe zavičajnom skrbi, neka te vede vode
dvigradom kad zaglagoljaš zagrgoljiš još zgrčena grla,
mene odmakni, zausti krilati žakan kližući niz volte
jutarnje dobrote, ma dodaj što imaš tijelu u pričuvi
bit će bolje na svakom prolazu u tamo, dometnu žakan, već žaba
pa možda i nije dostatno reći: po okrajku kurca
svilo se ovo slovo, onaj znak što ne može bez predznaka,
(rg, sama, i tako dalje), još su pomogli zapad i jug:
zapad je podigao kugle u uglu, jug je povukao spram
dolje ostalo, pa je pisarova ruka mogla točno razabrati
kako nad onim komadom prvine, gdje nitko ne zna što zavičajno
tamo stoji, a nazire se između redova, kako točno
mahati; začudo, nije bilo nikakve naredbe na početku
a ni poslije, premda se očekuje u sličnu prigodu
tko prigodan, (silnik, osamljenik), začudo nitko nije,
samo se ona prvina množila između redova, nehajno vedro,
i koliko je bilo više redova i nje je bilo više
između redova
L LJ U D I E (L)
treba imati petlje
pa skicirati s tri kuglice trokut
i reći: gle, ljudi;
dobro, vrijeme ljudi je prošlo
i priliči ih skupiti kao na početku biljara
dobar udarac štapom ionako neće zapaliti čudo,
može se reći, kao i prije, tuga tvari ne dopušta
ali bolje se kladiti na idiotizam kuglica
nu, što s tim ima
to slovo, drugo pokraj drugih:
njemu je sloviti nije zatirati,
rečeno je još onda – kada su rečena ta slova,
i posebno ljubavi, ionako već o sebi nestalne
kao plemeniti plinovi ili što drugo
neizlječivo plemenito
to ono
mlado je srce mlada glagoljica,
zavičajno u pismu kladi se na pismo
a kako inačije,
vrijeme ljudi je prošlo – treba li žaliti,
ionako bijahu slabi pisci nikakvi čtioci,
al’ tri kruga u trokutu možda su još topao trag
to ono to ovdje
uskrsna us
Novi stari Rogić Nehajev
Rogić Nehajev davnih se godina rastao s razlogaški maniriziranom poezijom kao instrumentom spoznaje egzistencije (što ga je ipak karakteriziralo na samu njegovu početku kasnih šezdesetih godina) te se prometnuo u jednoga od vodećih pjesnika dekonstrukcije, tvarnosti svijeta i teksta, tekstualnosti koja je zabacila udjel lirskoga subjekta, a otvorila se energiziranu podrhtavanju jezične epiderme i karnalnom biofilstvu. No, to njegovo višedesetljetno usmjerenje ponešto se mijenjalo pod muklim udarcima ratnoga tragizma devedesetih pa će, baš iz iskustva traumatiziranoga tijela, Rogić Nehajev ispisati sugestivan, dakako rogićevski iskošen, konstrukt na temelju ratnih krhotina. Takvo ga je, valjda, iskustvo dovelo i do mjestimične obnove tradicionalnijega poetskog pisma. U njemu se pokatkad utječe obnovljenom lirskom subjektu i egzistencijalijama koje nadilaze puki jezični i stvarnosni fakticitet u zbirci pjesama Pabirci i po koja pjesama, koja je prije nekoliko godina objavljena u Maloj knjižnici Društva hrvatskih književnika. No, tempore belli je, hvala Bogu, ipak za nama pa se naš pjesnik mogao vratiti starom Rogiću Nehajevu, svojoj uobičajenoj jezičnoj groznici, frcanju asocijacija, složenim citatnim slojevima. Neće pak biti slučajno da predmetno gorivo svojem jezičnom energizmu Rogić Nehajev sada naglašenije uzima iz memorabilnih figura glagoljice, uopće glagoljskoga mikrokozmosa rodnoga mu Hrvatskog primorja. Zavičajnost na dekonstrukcijski način…
Davor Šalat
Klikni za povratak