Vijenac 369

Film

VIDEOVODIĆ

Istinski klasik

101 dalmatinac (One Hundred and One Dalmatians), 80 min, SAD, 1961, Continental

VIDEOVODIĆ

Istinski klasik

slika

101 dalmatinac (One Hundred and One Dalmatians), 80 min, SAD, 1961, Continental

Posljednji Disneyjev klasik pod produkcijskom palicom Walta Disneya, i danas, trideset godina poslije (iako se svakako može uočiti njegova u osnovi konvencionalna priča, sa svega mjestimičnim proplamsajima inventivnosti i originalnosti) ostaje istinski klasik u rangu Snjeguljice, Bambija ili Trnoružice te svakako jedan od ponajboljih studijskih uradaka s dubinom i emotivnom autentičnošću. Karakter Cruelle De Vil (i s glasom Betty Lou Gerson) pritom je prvoklasan bonus filma; jedan od Disneyjevih najuspjelijih negativaca – u ligi Zle maćehe iz Snjeguljice ili Zle vile iz Trnoružice, od strane Američkog filmskog instituta proglašena jednom od najboljih negativaca svih vremena; i navodno nadahnuta pomodnom i ekscesnom, boemskom glumicom i zvijezdom londonskog West Enda dvadesetih godina prošloga stoljeća Tallulom Bankhead. Riječju, platinasto izdanje 101 dalmatinca na dva diska obvezno je ne samo za nove dječje naraštaje nego i za sve istinske Disneyjeve obožavatelje.

Oda knjizi

slika

Klub Jane Austen (The Jane Austen Book Club), 101 min, SAD, 2007, Blitz

Oda čitanju i knjigama, kao dobrodošao i vrlo suvisao predah od nadolazećih računalnih generacija, Klub Jane Austen spisateljicu i njezine romane iz 18. stoljeća koristi kao emotivni pokazatelj i indikator stanja vlastitih celuloidnih protagonista – odreda zanimljivih sredovječnih trodimenzionalnih osobnosti s kompatibilnim i zrelim, dobro odabranim castom, na čelu s imenima poput uvijek genijalne Marije Bello ili izvrsne i zanimljive mlade Emily Blunt. Održavajući ugođajni ton djela u balansu, spretno loveći konce mnogim pričama i karakterima, redateljica-debitantica Robin Swicord (poznata potpisnica scenarija za Male žene ili Sjećanja jedne gejše) s lakoćom vodi priču, podastirući humorno i dramatsko u podjednakom omjeru; ujedno kao predložak uzevši roman Karen Joy Fowler, s ukusom i mjerom progovara o temama koje su zaokupljale i samu Austen – zajednici, društvenom statusu i novcu, braku i zaljubljivanju.

Stereotipni katolicizam

slika

Sumorno ljeto (December Boys), 101 min, Australija / Velika Britanija / SAD, 2007, Continental

Osuđen biti poznatiji kao »film u kojem Harry Potter doživljava prvi seks«, Sumorno ljeto priča je o četvorici dječaka iz australskog sirotišta 1960-ih, koji provode mjesečni odmor na plaži i doživljavaju nezaboravne trenutke koji će ih obilježiti za čitav život; nastojeći se otrgnuti iz stereotipa stvorena u javnosti i vječnog povezivanja s likom Pottera, nažalost upravo je Radcliffe jedna od najslabijih karika priče o sazrijevanju i odrastanju. Ionako prepunjen neuvjerljivom dječjom glumom, Radcliffeova pridodaje iritantnosti, te iako je Ljeto gledljivo i dopadljivo djelce slikovite fotografije (lokacije Kangaroo Islanda) i nostalgične sentimentalnosti, njegovo otklizavanje u neuvjerljivu, narativnu zbrku, neuredne, nedotjerane realizacije, stalno ostavlja dojam neistinitosti proživljenih iskustava (savršen mladi par bez djece koji će postati udomiteljem, prekrasna lokalna djevojka željna druženja /atraktivna, odlična mlada Australka Teresa Palmer/). Poglavito proplamsaji začudno-fantastičnih vizija Gospe stvaraju osjećaj nelagode, gotovo campa, oduzimajući svu težinu katolicizma, koji je ovdje suvišan motiv, osim kao neizbježna stavka u svim (iole pretencioznijim) filmovima o siročadi.

Partizanska teatrologija

slika

Most, 105 min, Bosna i Hercegovina, 1969, Video Delta

Jedan iz partizanske teatrologija legendarnoga Hajrudina Krvavca Šibe (Diverzanti, Valter brani Sarajevo, Partizanska eskadrila), kultnog akcijskog filmaša koji iz suvremene valorizacijske perspektive još balansira na rubu šunda i genijalnosti, Most je napravljen po tipičnom Šibinom kalupu: brza i koreografirana akcija s odličnim scenama bitki, štedljivi dijalozi, efektan humor, sa središnjim vrlo mačo, vrlo šutljivim, no zato učinkovitim junakom, pravim Čovjekom od akcije iz sustava zvijezda, gotovo stripovske estetike i jednostavne pričam-ti-priču pravocrtne radnje, a svakako s omiljenim mu glumcima Batom Živojinovićem i Borisom Dvornikom (za ulogu diverzanta Zavatonija nagrađen Zlatnom arenom na festivalu u Puli), i s čovječnim i idealističnim porukama o trajnim vrijednostima junaštva i prijateljstva.


Katarina Marić

Vijenac 369

369 - 24. travnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak