Vijenac 369

Multimedija

TV: Farma, Nova TV

Groza Orwellove proze

Ako autori kojekakvih realitya odveć i ne drže do Georgea Orwella, svi su njihovi projekti s galerijama freakova i samozvanih zvjezdica lako svodivi pod naziv Nitko i ništa

TV: Farma, Nova TV

Groza Orwellove proze


slika


Ako autori kojekakvih realitya odveć i ne drže do Georgea Orwella, svi su njihovi projekti s galerijama freakova i samozvanih zvjezdica lako svodivi pod naziv Nitko i ništa


Ne znam može li to nevoljnicima pred malim ekranima značiti ikakvu utjehu, no čini se da idejni tvorci najgledanijih svjetskih reality show – formata prilično cijene literarnu ostavštinu britanskoga prozaika i majstora alegorijske satire Georgea Orwella. Nakon što nam je Nizozemac Jan de Mol kroz svevideće oko totalitarnoga Velikog Brata otkrio djelić glupavog i jezivog antiutopijskog svijeta glasovita Orwellova romana 1984, pronašavši ga u porazno ispraznu i besmislenu svagdanu ljudi oko nas, švedska producentska tvrtka Strix, očevi na tuzemnom tržištu sretnim spletom okolnosti propalih reality showova Survivor i Bar, odvode nas na piščevu Životinjsku farmu. S tom neveselom razlikom što je Orwellovo djelo, onodobna aluzija na devijacije Sovjetske revolucije, Staljina i Trockog, iznimno efektna alegorijska basna o potlačenim životinjama koje ustaju protiv čovjeka koji ih iskorištava, dok o bilo kakvoj pobuni domaćih tzv. celebrityja, spodoba prikupljenih s kolca i konopca i preciznim ugovorima privoljenih na odricanje od intime, civilizacijskih stečevina te naposljetku i elementarnog ljudskog dostojanstva, nema ni govora. Istina, psihofizički teško izdržljiva situacija u koju su dovedeni, okolnosti života u izoliranu prostoru bez električne energije, tekuće vode i nerijetko elementarnih higijenskih uvjeta, uz neprekidnu osuđenost jednih na druge te prisiljenost na obavljanje kojekakvih debilnih zadataka i igara, među natjecateljima koji se ničim zasluženo uživajući vorholovskih petnaest minuta slave bore za visoku novčanu nagradu, sve češće dolazi do trzavica i otvorenih sukoba. A kad međusobne nesnošljivosti eskaliraju do tjelesnog obračuna i najprizemnijega šovinističkog ispada, koji se kao jedini tragovi nenamještene stvarnosti kirurški precizno izbacuju u montaži, tu je tata Siniša Svilan, majstor samopromocije i medijskog marketinga, koji licemjerno i vrlo lukavo sve razvodni riječima da Farma promovira pozitivan svjetonazor rada i života u prirodi. Makar mi kao urbanom momku dijelom seoskih korijena, no odraslu na gradskim ulicama, nikad nije bilo jasno zašto bi činjenica života na neosporno zdravu friškom zraku, daleko od navodno razuzdane gradske gomile i neonske džungle na asfaltu, samorazumljivo značila osobitu vrijednost kojoj valja težiti, sve sam skloniji zaključku da je Svilan prikriveni član HSS-a koji svojim novim reality-čedom, prvim sadržajem koji je Novoj TV donio toliko žuđenu visoku gledanost i tržišnu prednost, pokušava opravdati nužnost godišnjeg ulaganja šest milijardi proračunskog novca u revitalizaciju hrvatskoga sela. Ako mu to i jest nakana, s kreativnim timom na čelu kojega je potrošeni nekadašnji urednik Big Brothera Jan Štedul, te sa sudionicima kojima uz pokoju časnu iznimku kvocijent inteligencije jedva nadmašuje broj cipela, a o čijim radnim navikama i karakternim osobinama ne treba ni trošiti riječi, Svilan stranci selaka i svih koji se takvima osjećaju čini medvjeđu uslugu. Nažalost, visok gledateljski rating i što veća kriška marketinškog kolača danas su jedini kriteriji kojima se mjeri uspjeh nekoga TV-projekta, bez obzira na svu bujicu šunda, nepodnošljivo trivijalnih i glupih sadržaja, neiživljena egoizma i voajerskih vulgarnosti koji se gledateljima podmeću kao zabava.

U nedavnom novinskom intervjuu odgovarajući na pitanje gleda li emisije poput Big Brothera i Farme, Igor Mandić odgovara »Ne. Nisam sišao s uma. To je maloumno i stupidno, ali i stupidnost je normalna pojava.« Sasvim točno, premda itekako zabrinjava količina gluposti koja nas svakodnevno sve više zapljuskuje s malih ekrana.

Napokon, ako autori kojekakvih realitya odveć i ne drže do Georgea Orwella, svi su njihovi projekti s galerijama freakova i samozvanih zvjezdica lako svodivi pod naziv Nitko i ništa, dio naslova književnikovih autobiografskih zapisa Nitko i ništa u Parizu i Londonu.


Josip Grozdanić

Vijenac 369

369 - 24. travnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak