Vijenac 368

Glazba

Budimpeštanski proljetni festival

Šarmer rane glazbe

Budimpeštanski proljetni festival

Šarmer rane glazbe


slika


U programima Budimpeštanskoga proljetnog festivala možemo uočiti postojanu prisutnost imena izvedbene prakse rane glazbe, nerijetko u za njih netipičnim ulogama. Tako je glasoviti orkestar Les Musiciens du Louvre 29. ožujka 2008. na festivalu umjesto (francuskog) baroka izveo skladbe galskih romantičara Camillea Saint-Saënsa, Gabriela Fauréa i Josepha Canteloubea, koji je najveći prinos dao u području vokalne lirike, glasovitim ciklusom Pjesme iz Auvergne. Kao solistica u bujno orkestriranim obradama tradicijskih napjeva nastupila je švedska mezzosopranistica Anne Sofie von Otter, nažalost uvelike podbacivši u odnosu na očekivanja koje postavlja njezina diskografija, velik dio koje je ostvarila upravo s Minkowskim. Možemo se samo nadati da je razlog u trenutnoj vokalnoj indisponiranosti jer orkestar ne samo da ju je kontinuirano nadglašavao, nego ju je i u potpunosti zasjenio karakterističnom živošću poznatom iz brojnih snimki barokne glazbe.

I doista, najzanimljivije je bilo promatrati kako izvedbena estetika koja veliku važnost pridaje oštrini obrisa, motoričkim zamasima i specifičnom zvuku starih instrumenata (u ovom slučaju, dakako, onih iz vremena nastanka skladbi) oplođuje repertoar uz koji ga obično ne vezujemo. Otud potječe i prosvjetiteljska uloga upoznavanja s manje poznatim skladbama, što se pokazalo punim pogotkom u slučaju Odelette za flautu i orkestar te pogotovo Druge simfonije u a-molu Saint-Saënsa, koncizne mladenačke skladbe gotovo betovenovskih formalnih obrisa. U njima je kompaktni gudački slog, ukrašen pastoznim bojama drvenih puhača najbolje iskazao homogenost Les Musiciens du Louvre kao orkestra, koji se neprestano obnavlja mladim glazbenicima. Među njima sredovječni Minkowski djeluje kao dijete u slastičarnici, više uživajući nego rukovodeći orkestrom. Kao i u slučaju drugih vrsnih izvođača rane glazbe, od toga prvoklasnog šarmera svirači manje očekuju koordinaciju, a više nadahnuće i specifičnu brigu za detalje. Osvojivši simpatije publike prepričavanjem sadržaja Canteloubeovih pjesama i prije izlaska orkestra na binu, Minkowski je ležernom manirom potvrdio status zvijezde kojoj ni najveći zlobnici ne mogu pristupiti cinično.


Ivan Ćurković

Vijenac 368

368 - 10. travnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak