Rutina nadvladala ideju
Umjesto globalne metafore na tragu teze da je cijeli svijet pozornica, Zeleni kakadu tek je karikirana sličica iz života
Koliko kazališna kuća, zajedno sa svim vidljivim i nevidljivim segmentima, uvjetuje konačnu produkciju, savršeno opisuje nova predstava Gradskog kazališta Komedija. Kvalitetna ideja i nagnuće onomu što bi dramski dio repertoara te ustanove ipak s vremena na vrijeme i mogao proizvesti, ponovno su se sudarili s uobičajenom glumačkom igrom, rezultatom izostanka motivacije za stvaranje bilo kakva pomaka u izvedbenoj rutini, ali i nedostatka one vrste redateljskog vodstva koja bi te objektivne zadanosti mogla poništiti.
Sklonost koju Nino Škrabe gaji za građanski Zagreb prije 10. travnja ili 8. svibnja, i njegove rituale, ali i izvedbene prakse, zastupljena je u mnogim njegovim tekstovima, čak i slične tematike, od Kavane Torso do obrade Šenoine Ljubice. Zeleni kakadu nastao je na temelju istoimenoga komada Arthura Schnitzlera, koji u gostionicu bivšega voditelja kazališne trupe postavlja svijet večer prije pada Bastille, ali je radnja premještena u Zagreb i trenutak kad crni još nisu svi otišli, a crveni su još, zakratko, u ilegali. Takav obrat imao bi smisla kao još jedna od kazališno-kazališnih igara, metateatarska figura o malim ljudima i velikim revolucijama, ali ne i kao zagovor klajnburgeraja, što neizbježno mora biti djelomično zbog sama autora, ali i zbog Komedijina ansambla.
Schnitzler je vjerojatno imao na pameti globalnu metaforu na tragu cijele dramske biblioteke ispisane u okviru teze, ili spoznaje, da je cijeli svijet pozornica. Iako se u nešto slično trebao pretvoriti, Zeleni kakadu, u režiji Želimira Mesarića, tek je sličica iz života, pri čemu je naglasak na karikiranju umjesto na izrečenoj, ali potpuno neshvaćenoj i režijski nedomišljenoj, tvrdnji o svijetu-glumištu koji je istodobno i krčma u kojoj se svi, čak i u presudnim trenucima, sastaju. Ples mrtvaca, u kojem su svi napokon isti, bez obzira na svoje slabosti, želje, nagnuća i podrijetlo, donekle je realiziran u završnom tangu Arsena Dedića koji plešu i crni i crveni i svi ostali, ali je samoj predstavi tek natuknica. Važnije je, nažalost, da svaki glumac Komedije pokaže ono što ionako čini svaki put kad iziđe na pozornicu, bez obzira u kojem komadu.
Ideja je zato kvalitetna, ali je realizacija tek prosječna. Pjevanje i ples, ono što bi ansamblu kaptolskoga kazališta trebalo biti ako već ne primarno onda sigurno razlikovno obilježje u odnosu na sve ostale takozvane dramske ansamble, na razini su pak koja jedva doseže kriterije profesionalne produkcije. S obzirom da Škrabe i Schnitzler ipak pišu osobe koje imaju stanovito iskustvo teatra ili barem želju za njim, u tome možda postoji i suptilniji redateljski komentar, ali on ostaje visjeti u zraku.
Iako karikatura nikad nije naodmet, a i vodvilj ima svojih čari, u ovoj predstavi oni su primarni, i zasjenjuju sve ostale aspekte ambiciozno zamišljena projekta. On je, upravo zato, mogao imati i manje ugledan predložak, kao što se ni Nino Škrabe nije morao potruditi oko dopisivanja i kontekstualizacije. Ne treba, naime, posezati za Schnitzlerom da bi Ronald Žlabur ponovno zaigrao seljaka, duhovito i spretno kako mu je već prešlo u naviku, ili kako bi Ivica Zadro ponovno bio barmen kao što jest svakoga vikenda na televiziji. Pokazao je da može i ozbiljnije, prije svega ulogom u Dokazu Kazališta Mala scena, ali ovdje je ipak pobjegao u maniru ili u ono što od njega očekuje i publika i, čini se, redatelj. Iako je, sudeći po tekstovima u programskoj knjižici, Želimir Mesarić bio idejni začetnik ovog projekta, nije ga bio kadar ostvariti na dojmljiv ili pamtljiv način.
Igor Ružić
Klikni za povratak