Vijenac 364

Kazalište

Kazalište Mala scena, Zagreb: Silvija Šesto Stipaničić, Debela, red. Snježana Banović

Neodoljivo zabavno

Brzim transformacijama, tek naznačenim, a kristalno jasnim međuodnosima, desecima uspjelih gegova, posvemašnjom uvjerljivošću svakoga dramskog lika – glumci su uzdignuli naoko jednostavnu priču o Debeloj na paradigmatsku razinu.

Kazalište Mala scena, Zagreb: Silvija Šesto Stipaničić, Debela, red. Snježana Banović

Neodoljivo zabavno


slika


Brzim transformacijama, tek naznačenim, a kristalno jasnim međuodnosima, desecima uspjelih gegova, posvemašnjom uvjerljivošću svakoga dramskog lika – glumci su uzdignuli naoko jednostavnu priču o Debeloj na paradigmatsku razinu.


»…to više uopće nije moje tijelo, ako je ikada i bilo, čak manje nego u vrijeme kad ga je mnoštvo zabrana ograničavalo i kad je suveren nad njim imao pravo života i smrti.(…)«, zaključuje u hrvatskome izdanju siječanjskoga »Le Monde diplomatiquea« François Cusset u članku Upravljati svojim tijelom. Biopolitika mršavosti (biopolitika = politika života!); represija farmaceutskih divova; manija za sociotipovima kategoriziranima prema načelu raznovrsnih stilova života; neoliberalna logika novinskih naslova tipa Manje kilograma = više seksa u tzv. ženskim magazinima, gdje vas do polovice uvjeravaju u jedino vrijedno utopijsko tijelo koje vlada svim reklamama, a od polovice objavljuju kulinarske recepte – sav taj strahoviti javni pritisak na doslovce najprivatnije vlasništvo koje imamo nije ništa drugo nego obično pranje mozga, koji u centrifugi naprosto mora istisnuti i posljednju kap ideje o tome da je tijelo zapravo hram duše, i treba biti poštovano i njegovano u tom jedinstvenom skladu. Snažni zaokret takve centrifugalne sile u centripetalnu – snažni zaokret prema unutarnjem, prema punjenju duše sadržajem iskustva, sazrijevanja i kriterija – temeljno je pitanje kazališnoga komada Debela, najnovije premijere u Kazalištu Mala scena. Tinejdžerski hit Debela – keks, čips i ljubavna bol, monološko dnevničko ispovjedni roman Silvije Šesto Stipaničić, prije sedam godina nagrađen Ivanom Brlić Mažuranić na natječaju Školske knjige, u međuvremenu je uvršten i na popis Časne liste IBBY-a, našavši se u društvu najljepših svjetskih knjiga za djecu i mlade. Bucmasta Lada (15) ispovijeda svoje hrvanje s kilogramima, prištićima, lažnim prijateljstvima, nesretnom zaljubljenošću, majčinim patronatom, preljubima odraslih, naglim promjenama svojih raspoloženja i stajališta. Ukratko, istodobno se bori s divljanjem hormona i izvanjskim pritiscima međuljudskih odnosa, da bi u tom labirintu odrastanja pronašla sebe (i dečka).


Tebi u inat!


Dramatizacija ovoga romana, režija i izbor glazbe Snježane Banović uspostavlja gustu mrežu na više jednako važnih i artikulirano isprepletenih planova. Dramaturgija predstave Debela podjednako je položena na zaplet priče Silvije Šesto Stipaničić, potom na evergrine riječkoga elektropop dueta Denis i Denis iz sredine osamdesetih, s kojima sjajno komunicira apsolutno moderna koreografija Zage Živković, kao i kostim Dženise Pecotić, koji unutar svoje dramaturške funkcije istodobno provjerava najmanje tri činjenice: fiksaciju na omiljene traperice (na omiljenu nepostojeću sebe); komunikacijske točke seksepila osamdesetih s današnjim imperativima, a uz to – komentira činjenicu o nestanku samopouzdanja pri izboru vlastite odjeće, gdje se makeover kao kakva nesavladivo teška odgovornost prebacuje u stručne ruke raznih kvazistilista.

Izvanjsku strukturu te redateljske mreže sačinjene od sociološkoga propitivanja pop-kulture do tankoćutnih psiholoških nijansi koje su obojile odrastanja svih naraštaja bez obzira na trenutačnu modu, iznimno uvježbani četveročlani glumački ansambl, predvođen maestralnom Anom Begić u naslovnoj ulozi Debele Lade, igra u pravom tempu. Brzim transformacijama, tek naznačenim, a kristalno jasnim međuodnosima, desecima uspjelih gegova, posvemašnjom uvjerljivošću svakoga dramskog lika – Iva Mihalić, Luka Juričić, Igor Kovač i Ana Begić uzdignuli su naoko jednostavnu priču o Debeloj na paradigmatsku razinu. Uostalom, svi argumenti, počev od onih iz »Le Monde diplomatiquea« pa do gotovo himničnoga početka predstave Debela s metapopularnom metaforičkom pjesmom Kolačići (Pojest ću sve kolačiće… gdje su kolačići zapravo dečki), bili bi uzaludni, da cijela ta priča iz Male scene nije tako neodoljivo zabavna.


Dubravka Lampalov

Vijenac 364

364 - 14. veljače 2008. | Arhiva

Klikni za povratak