Vijenac 363

Časopisi

Hibridna narav

»Hrvatski filmski ljetopis«, gl. ur. Bruno Kragić, br. 52, Hrvatski filmski savez, 2007.

Hibridna narav

slika


»Hrvatski filmski ljetopis«, gl. ur. Bruno Kragić, br. 52, Hrvatski filmski savez, 2007.


Uredništvo »Hrvatskoga filmskog ljetopisa« s prošlom se godinom pozdravilo u uistinu zaposlenu raspoloženju. Vrlo uspješno listopadsko izdanje zasigurno je učinilo rad na zaključnom »Ljetopisu« za prošlu godinu uvelike slađim, pogotovo uzmu li se u obzir brojni božićni domjenci i uopće ne odveć poticajna prosinačka radna atmosfera. Mjesec poslije ozračje rada, proslave i zakuske zaboravljeni su, no zato imamo pred sobom 52. broj, pa pogledajmo u kojoj je mjeri ispunio listopadom uvjetovana visoka očekivanja.

Bruno Kragić, novi predsjednik Hrvatskoga društva filmskih kritičara i glavni urednik »Ljetopisa«, u uvodniku se osvrnuo na nov sastav uredništva i povlačenje Ive Škrabala iz uređivačkog tima. Pritom je ponešto rekao i o novim tendencijama časopisa u svojim tematskim i koncepcijskim odrednicama, ali i o pristupu njegovih suradnika pisanju. Pomak prema sve većem akademizmu vidljiv je sa svakim novim brojem i to je u biti posve razumljivo. Tromjesečni ritam izlaženja ostavlja malo mjesta za praćenje aktualnosti, a s druge strane očigledno ima i dovoljno sposobna kadra koji će ispisati više od stotinu i pedeset stranica, koliko »Ljetopis« redovito sadrži. Dostatnost kompetentnih (i nadahnutih!) stručnjaka na našoj sceni svakako veseli i to je pravi pokazatelj koliko nam je »Ljetopis« potreban. Mnogi od današnjih suradnika odrastali su upravo uz časopis za koji pišu.

Hibridna narav »Ljetopisa«, kako ju je Kragić nazvao, ipak i dalje ima svoje uspone i padove. Ozbiljnih akademskih studija i iscrpnih ogleda uistinu više ne nedostaje, no ovaj se put podbacilo u praćenju aktualnosti. Kvalitetno praćenje filmskih zbivanja u trenutnoj hrvatskoj medijskoj konstelaciji još ovisi o tek šačici sposobnih i po urednikovim riječima »Ljetopis« će se još neko vrijeme baviti i tim pitanjima. Recentni eseji Mime Simić pokazuju i pravi put za takav pristup. Ona se pozabavila filmovima Neustrašiva i Zemlja plime. Dva posve različita naslova i dva posve prigodno prilagođena pristupa. Filmovi Neila Jordana i Terryja Gilliama su poput odraza svakodnevne filmske distribucije u nas. Osrednji dolazi u kina, pomaknut i neobičan u videoteku, a Mima Simić ih u skladu sa zadaćom propušta kroz kritičarsko sito.

Sada malo o padovima. Tek nekoliko kartica Zagreb Film Festivalu i ni jedna 25 FPS-u. Doista čudna odluka jer upravo su ta dva festivala po mnogočemu najsvjetliji primjeri u kojoj mjeri filmski festival može utjecati na cijelu (kulturnu) scenu. Što je pravi uzrok ignoriranju ta dva festivala, teško je procijeniti. Pogotovo u slučaju 25 FPS, mladoga festivala koji i u izvedbi i u zamisli računa upravo na one koji pišu i čitaju »Ljetopis«. Eksperimentalni se film teško može opisati kao populistički, a opet imamo neku pomalo apsurdnu situaciju: dobro ispunjen zagrebački SC i istodobno ignoriranje struke, što zabrinjava.

Koncepcijske su težnje »Ljetopisa« pojele i previše prostora jer nekoliko radova uistinu treba izdvojiti. Prije svih tu je Ideološka panorama zagrebačke škole animiranog filma Midhata Ajanovića, koji je na primjeru filmova Dnevnik, Veliki miting i Koncert za mašinsku pušku u razmatranje uzeo širu perspektivu njihova nastajanja i konotacije njihova nastanka. Ljubitelji Akija Kaurismäkija, Petera Weira i Hitchcocka bit će i više no zadovoljni 52. »Ljetopisom«, a jednako tako i ljubitelji scenarističkog opusa Snježane i Gorana Tribuson. Iscrpan intervju koji je s njima vodila Sanja Kovačević uistinu otkriva brojne tajne zanata, ali jedna stvar sada već kronično nedostaje. Rubrika Razgovori s hrvatskim filmskim scenaristima vapi za kontekstualizacijom putem uvodnoga teksta. Bez toga ne rade se intervjui.


Hrvoje Pukšec

Vijenac 363

363 - 31. siječnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak