Vijenac 362

Kritika

Hrvatska poezija

STVARALAČKI INAT

Miroslav Slavko Mađer, Stihovi dugih naslova, Grafocentar, Zagreb, 2007.

Hrvatska poezija

STVARALAČKI INAT


slika


Miroslav Slavko Mađer, Stihovi dugih naslova, Grafocentar, Zagreb, 2007.


Stihovi dugih naslova, zbirka pjesama u vlastitoj nakladi. Šezdesetak razgranatih pjesmotvora u nadahnutoj i bolnoj potrazi za smislom života, za bivstvovanjem koje bi bilo više od snova. A snovi nisu samo povlastica pjesnika. Raritet.

Pjesnik je svoje razlistale forme smjestio u tri ciklusa: Moj otac se u crno oblači, Uznositosti, uzaludnosti u sanjanosti, u čestitosti, Poemične riječi i rečenice, slične i neslične. Usprkos znakovitim ciklusima pjesme razmiču zamišljene okvire, izlaze nesputane u svijet, u urbane prostore, u prirodu, u znane Mađerove krajolike, klijaju poput žita na širokoj slavonskoj ravnici. Pjesma uznemirena, oduhovljena patnjom, spušta se na naš dlan poput ptice, a naša dobrohotnost i razumijevanje dopušta joj da ponovno uzleti.

Koliko nepatvorena zanosa, koliko smirene čestitosti, koliko uzaludne poniznosti, koliko jalova, mučna iščekivanja dragovoljno razdaje pjesnik u svojim poetskim recitativima, u svojim poemičnim rečenicama. Iznimna raskoš misli i riječi. Doista, neobična pjesnička biografija koja nesebično otpušta svoje poetske trenutke kao što se jedra uznemirenog jedrenjaka prepuštaju naletima silovita vjetra.

Pjesnik Miroslav Slavko Mađer, usprkos mijenama i zamkama života, pokušava razumjeti (ali i ne razumjeti!) sve oko sebe, i njegov glas nije glas gorčine i bijesa. I onda, kad pritiješnjen stvarnošću spušta svoja poetska krila na zemno tlo (»Usnuti, usnuti, i samo usnuti, samo usnuti«), on ne polaže oružje, on se ne predaje. Taj stvaralački inat osjećajnosti, razmišljanja i žudnje, oslobađa bujicu pjesnikovih riječi, koje teku kao život koji pjesnik ljubi, kao što ljubi čovjeka, i osmijeh, i – ljubav. I onda, kad mu se čini da ljubi i kad od »obećane ljubavi« ostaje samo »stvarnost i preteška samoća«, pjesnik se utječe osmijehu, tom »blaženom ukrasu lica«:

Jer, »Uvijek je poslije prazno kad iščezne taj osmijeh.« (Prolazi osmijeh kao žar od neba, kao slučajni dar).

Mađerovi stihovi oda su životu i svemu što življenje donosi. On stvaralački ispisuje i vrijeme nevremena i vrijeme molitve. On ne dopušta da ga »prašina vremena« i praznina – proguta. On, pjesnik po pozivu, vjeruje pjesmi koja »sve časti i čisti od nečisti«. Duhovnost pjesme pomaže mu da bude »zauzvrat nježan i raskošno prolazan, nezanimljivo zamišljen.« Da plače »kad oni Strašni, Mrski i Opaki tuku.« Pjesme mu pomažu da obnavlja »čistoću svjetlosti« u sebi. Pjesnik žudi pročitati »lijepu čistu pjesmu, uzmimo / Dobriše Cesarića – o onom slapu / ili o onoj maloj voćki poslije kiše – jer to je zaista ono pravo / i ništa više.«

Podarivši nam svoje unutarnje pjesničke plovidbe maštoviti bard iz Slavonije, Miroslav Slavko Mađer, otkrio nam je svoju široku slavonsku dušu. Njegova uznemirena duhovnost, njegove trpkosti, gorčine i razočaranja, ali i spokojne radosti u vremenu, kad je »život počeo psovati sam sebe u sav glas«, ne daju nam da posustanemo, vraćaju nam pouzdanje u prijatelje »koji se javljaju kad kiše padaju«, prijatelje koji nam pomažu da svladamo pustoš i strah od nepoznate, (a naslućene!) budućnosti.

Pjesnik Miroslav Slavko Mađer ispisao je svojim Stihovima dugih naslova svoju Pjesmu nad pjesmama, i dobro je da znamo da on usprkos svemu hoće živjeti, hoće pjevati, hoće dati, jer tako, njegov stvaralački inat postaje – naš.


Ljerka Car Matutinović

Vijenac 362

362 - 17. siječnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak