Vijenac 362

Multimedija

TV: Obitelj Soprano, HTV

Borba za Našu Stvar

TV: Obitelj Soprano, HTV

Borba za Našu Stvar


slika


You woke up this morning

Got yourself a gun,

Mama always said you´d be

The Chosen One...


Gotovo od samih početaka sedme umjetnosti, točnije od naslova The Musketeers of Pig Alley Davida Warka Griffitha iz 1912, koji povjesničar filma John McCarthy drži prvim predstavnikom žanra gangsterskog filma, likovi grubih i ciničnih kriminalaca lakih na obaraču, najdojmljivije oličenih u glumačkim osobnostima Edwarda G. Robinsona, Jamesa Cagneya i Humphreya Bogarta, prijetili su da s trona najpoželjnijeg i najplastičnijeg predstavnika americane svrgnu mitskog kauboja, šutljiva i osamljena djelitelja pravde daleko od doma svog, momka koji puca brže od svoje sjene i u interpretacijama nezaboravnih Johna Waynea, Jamesa Stewarta i Garyja Coopera savršeno simbolizira esencijalnog Amerikanca. Ako su vesterni s idealiziranim kaubojima i šerifima bez straha i mane predstavljali najprihvatljiviju sliku Amerikanaca o samima sebi i rađanju jedne nacije i posredno (popularne) kulture, ako su dakle simbolizirali na praktički nepostojećim temeljima konstruiranu i dobrano lažnu predodžbu o plemenitim pojedincima, moralnim vertikalama većima od života na kojima počiva američko društvo, gangsterski su filmovi i njihovi neusporedivo realističniji protagonisti preuzeli ulogu svojevrsne društvene loše savjesti, koja je publici ponudila obeshrabrujuću i neugodnu, no itekako zavodljivu i stvarnosti bližu sliku mračnoga naličja društva. Premda je upravo ta zavodljivost Willa Harrisona Hayesa, predsjednika organizacije američkih filmskih producenata i distributera, godine 1930. nagnala na donošenje strogoga cenzorskog kodeksa koji je branio postuliranje likova kriminalaca kao simpatičnih i društveno prihvatljivih osoba, iz današnje je perspektive, nakon Coppoline trilogije Kum, De Palmina Lica s ožiljkom, Scorsesejevih gangsterskih epova i Scottova Američkog gangstera, jasno da su državni neprijatelji u odmjeravanju snaga za titule sveameričkih heroja odnijeli pobjedu nad pravednicima opasanim koltovima.

O toj pobjedi možda ponajbolje svjedoči fascinantna mafijaška saga Obitelj Soprano autora Davida Chasea, zacijelo najhvaljeniji televizijski projekt agilnog HBO-a ovjenčan mnoštvom Emmyja i Zlatnih globusa, koji mnogi s uvjerljivim argumentima drže najuspjelijom TV-serijom svih vremena. U središtu priče nalazi se posve netipičan obiteljski čovjek, korpulentni i eruptivnim nasilnim ispadima sklon mafijaš Tony Soprano, opsesivno-kompulzivni asocijalni psihopat koji je nakon počinjena okrutnog ubojstva sposoban usnuti mirno poput djeteta, koji je unatoč čestu mijenjanju redovito problematičnih ljubavnica u svakom trenutku spreman za suprugu Carmelu, kći Meadow i sina Anthonyja riskirati život, koji s psihijatricom Jennifer Melfi razvija začudan i složen prijateljsko-zaštitničko-emotivni odnos, te o čijim su fobijama i s njima povezanima neopisivo slikovitim, sugestivnim i dojmljivim snovima intrigantne analize i studije ispisali baš svi, od filmskih i književnih kritičara preko teoretičara postmodernizma i feminizma do poststrukturalista i neomarksista. David Chase, producent kultnog Života na sjeveru, koji je u seriju unio i mnogo detalja iz vlastitog života, i desetak odabranih scenarista tijekom svih sedam sezona emitiranja gledatelje maestralno uspijevaju vezati uz Tonyjevu sudbinu. Uz iznimno životne i punokrvne karaktere svih protagonista, od središnjeg antijunaka do praktički posve nevažna epizodista koji će skončati obliven krvlju za volanom nekog SUV-a, kao i uz obilnu dozu crnoga humora i zamjetan neprekidan ironijski odmak, za to je najzaslužniji iznimno pedantan odnos scenarista prema mnoštvu detalja iz života junaka, osoba čijim svakodnevnim navikama i ritualima, strahovima ili tek sitnim, no tako ljudskim slabostima Chase i suscenaristi posvećuju najviše vremena, znajući da su upravo slabosti i karakterne nijanse likova ono što publiku vezuje uz njihove storije. A baš zbog svojih nedostataka i složenih obiteljskih odnosa suspektni mafijaš Tony Soprano čovjek je nalik svima nama, s čijim se nevoljama tako lako poistovjetiti.


You woke up this morning

The world turned upside down,

Things ain´t been the same

Since the Blues walked into town...


Josip Grozdanić

Vijenac 362

362 - 17. siječnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak