Vijenac 362

Kritika

Njemačka filozofija

Avangarda kao samokritika umjetnosti

Peter Bürger, Teorija avangarde, prev. Nataša Medved, Antibarbarus, Zagreb, 2007.

Njemačka filozofija

Avangarda kao samokritika umjetnosti


slika


Peter Bürger, Teorija avangarde, prev. Nataša Medved, Antibarbarus, Zagreb, 2007.


Opsegom nevelika, ali teorijski inovativna i programatski intonirana knjiga njemačkog estetičara i teoretičara književnosti Petera Bürgera bavi se filozofijskim, odnosno estetskim temeljima avangarde. To ukratko znači da autoru u prvom planu nije analiza određenih avangardnih postupaka ili pojedinačnih djela nego generalni koncept, odnosno teorija avangarde promišljena podjednako kroz prizmu kritičke znanosti o književnosti kao i filozofijske hermeneutike. Polazeći od hermeneutičkoga problema mogućnosti istinske interpretacije i zasnivanja kritičke znanosti kao društvene prakse, Bürger iznosi postulate o ontološkim i socijalnim temeljima avangarde. Polazišna je točka u određenoj mjeri sociološka: Bürgera zanima status umjetnosti kao proizvodnog i distribucijskog aparata koji na presudan način određuje društvenu funkciju djela – umjetnost se stoga ponajprije shvaća kao društvena institucija. Takvo socijalno-hermeneutičko polje počiva na dijalektički shvaćenu pojmu funkcije, pa stoga Bürger više polemizira s tezama Marxa, Adorna, Kanta ili Benjamina negoli s povjesničarima umjetnosti i književnosti. Autor smatra da tek avangarda određene opće kategorije umjetničkoga djela čini prepoznatljivim u njihovoj općenitosti, odnosno da tek ona prestaje umjetnost smatrati pukom stilskom figurom određene društvene klase. Stoga on avangardu razumijeva kao samokritiku umjetnosti u građanskom društvu, dakle razdobljem u kojem je napokon dosegnut dovoljan stupanj samokritičnosti potreban da bi se objektivno razumjele protekle epohe umjetničkog razvoja. Inovativnost Bürgerove teze nalazi se upravo u toj točki u kojoj se avangarda prepoznaje ne samo kao umjetnički pravac (kako je to uobičajeno u većine povjesničara književnosti) nego i kao tektonski pomak s kojim čitav jedan sustav umjetnosti i društva ulazi u stadij samokritike.

Nasuprot nekim teoretičarima avangarde, za Bürgera je avangarda važna upravo zato što od tog razdoblja (početak 20. stoljeća) umjetnička djela postupno gube društvenu (a time i stalešku, ideološku, normativnu...) ulogu. Stoga se ključno poglavlje u knjizi bavi upravo problemom autonomije umjetnosti u građanskom društvu, gdje su Bürgerovi glavni sugovornici Kant, Hegel i Benjamin, ponajviše njihove refleksije o estetici. S jedne se strane nalazi teza o postupnom izdvajanju umjetnosti iz života nastankom estetike kao refleksivne discipline (objekt istraživanja više nije sâmo djelo nego proces estetskog suđenja odnosno rasudne snage), a s druge je strane dogma o autonomiji umjetnosti koja je u osnovi puka ideološka kategorija, dakle retorička gesta. Primjer za to tipično je sociološki, a ukazuje na razliku odnosa između sakralne, dvorske i građanske umjetnosti. U ovoj analizi autor je posvema hegelijanac: prema njemu, težnja avangarde upravo je u dokidanju (Aufhebung) umjetnosti da bi je prenijela na životnu praksu i na taj način sačuvala. Sve intenzivnije usvajanje avangardnih postupaka u drugoj polovici prošlog stoljeća Bürger očekivano smatra promašajem: institucionaliziranjem avangarde kao umjetnosti, neoavangarda je time nijekala vlastite izvorne tendencije. Autor se stoga priklanja Adornovu stajalištu kako je avangardna umjetnost jedina autentična umjetnost kasnokapitalističkog društva, i time zaokružuje njezino pozitivno vrednovanje. Bürgerova knjiga na samu kraju implicira i retoričko pitanje koje nipošto nije i retorička gesta: ako je umjetnost u razvijenom građanskom društvu (rekli bismo: postfordističkom) institucionalizirana kao ideologija, nije li to zasluga upravo avangarde, koja je po samoj definiciji bila osuđena na propast i raspad na nekoliko neoavangardnih institucionaliziranih pravaca? Iako je Bürgerova knjiga teorijski solidno utemeljena, zasnovana na dubljim uvidima i pomalo nekonvencionalna kad je riječ o hermeneutičkom čitanju avangarde kao društvenog fenomena, u osnovi ima i slabijih strana, a to je nezaokruženost cjeline i nemogućnost dubljeg povezivanja različitih estetsko-socijalnih te disciplinarnih (estetika, filozofija, sociologija) područja. Njezina pak temeljna vrijednost – sistematičnost analize i dosljednost stajališta – trebala bi biti dovoljna da je pročitaju svi oni koji se avangardom bave kao multidisciplinarnim fenomenom.


Tonči Valentić

Vijenac 362

362 - 17. siječnja 2008. | Arhiva

Klikni za povratak