Vijenac 360

Glazba

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Hrvatski tubistički maraton

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Hrvatski tubistički maraton


slika


Hvalevrijedan komorni ciklus puhača Zagrebačke filharmonije Aulos, koji je u protekloj godini održan u suradnji s Muzejom za umjetnost i obrt, završio je 3. prosinca u atriju Muzeja nastupom Kvarteta tuba XL. Bila je to večer praizvedbi djela hrvatskih autora posvećenih tom agilnom ansamblu, koji je u proteklih pet godina djelovanja uvelike afirmirao najveći i najdublji limeni instrument, koji ima važnu ulogu unutar orkestralnoga korpusa, ali se rijetko pojavljuje solistički.

Izvorna literatura za takve slučajeve oskudna je. Stoga su ambiciozni članovi Kvarteta virtuoznom i tonski savršeno oblikovanom svirkom potaknuli nastanak novih djela za svoj neobičan i zanimljiv sastav, koji je dosad uglavnom izvodio obrade djela za druge sastave. Završni koncert ciklusa Aulos bila je svečana prigoda da se javnosti predstavi čak osam novih djela koja su suvremeni hrvatski skladatelji(-ice) posvetili pravim majstorima svojega instrumenta – utemeljitelju Krunoslavu Babiću, Mariju Šinceku, Josipu Kapoviću i Viktoru Kirčenkovu.

Najopsežnije i najsloženije djelo dobro posjećene večeri bila je uvodna skladba Mladena Tarbuka nadahnuta Jasenovcem Eschendorf. Ein kroatisches Märchen… Njemački naslov, koji ima i podulji nastavak, autor nije želio prevoditi radi snažnijeg dojma, kako je rekao. U deset stavaka nadahnutih predstavom Peto evanđelje nižu se portreti raznih naroda s prepoznatljivim temama uz dodanu koreografiju s instrumentima koji »zvuče kao iz ponora između cirkuske parodije i krika umirućeg slona«. Tako ta opereta s koračnicama limene glazbe prerasta na kraju u tragediju.

U drugome dijelu programa izvedena je Talijanska suita Vanje Lisjaka s pet plesnih stavaka nadahnutih starim dvorskim plesovima, Cantulorum ordo, op. 212 Josipa Magdića s motivima pučkih, gregorijanskih i njegovih vlastitih napjeva te Uspavanka za četiri tube Ivane Kiš, koja stvara privid opuštenosti i ugode, uz povremeno narušavanje tog osjećaja. Duhovite Putositnice Dubravka Detonija i ozbiljno-zafrkantski Intervalski oglasnik Alfija Kabilja bili su dobrodošao predah na putu do završne točke tog hrvatskog maratona – folklorno intonirane Kroatine Davora Bobića.

Ciklus Aulos Zagrebačke filharmonije nastavlja se uz nove projekte i iduće godine sa svrhom da se pomogne restauratorska obnova muzejske zbirke glazbala.


Čarobna Ana Vidović


slika


Svaki nastup međunarodne gitarističke zvijezde Karlovčanke Ane Vidović pruža užitak za oko i uho. Još mlada, ali već zrela umjetnica, koja je već u trinaestoj godini kročila u razred Ištvana Römera na zagrebačkoj Muzičkoj akademiji, diplomirala je 2003. na konzervatoriju Peabody u Sjedinjenim Državama u razredu Manuela Bareueca. Osvajala je prve nagrade na uglednim međunarodnim natjecanjima i snimila pet CD-a i jedan DVD. Petar Krelja pratio je kamerom njezinu karijeru od djetinjstva snimivši o njoj čak tri filma.

Ljubiteljima popularnoga ciklusa Guitarra viva Ana Vidović je 5. prosinca u HGZ-u podarila birani program djela za gitaru iz pera Paganinija, Šuleka i najpoznatijih gitarista španjolskoga podrijetla s europskog i američkog tla, Sora, Torrobe, Albeniza i Mangore. Koncert je počeo Varijacijama na Mozartovu temu, op. 9 Fernanda Sora (iz opere Čarobna frula), Suitom Castellanom i Sonatinom Federica Morena Torrobe i popularnim Asturiasom Isaaca Albéniza. Nakon stanke slijedila je Velika sonata Niccoloa Paganinija i Tri trubadurske Stjepana Šuleka, a na kraju Katedrala Augustina Barriosa Mangore.

Sviračko umijeće Ane Vidović odlikuje se čistim i kristalnim tonom prekrasne boje, raspjevanim kantilenama, savršenim legatom i raskošnom dinamikom. Čarobno muziciranje Ane Vidović prirodna je daha i elegantna glazbenog protoka, uvjerljivo i sugestivno. Umiruje i odmara razdragana slušatelja. Stoga je očekivano publika burnim odobravanjem izmamila još dva prelijepa popularna dodatka: Sjećanje na Alhambru Francisca Tárrege i Etidu br. 1 Heitora Villa-Lobosa.


Salonski ugođaj


Posljednji ovogodišnji koncert Društva za promicanje orguljske umjetnosti Franjo Dugan pružio je pravi salonski ugođaj zahvaljujući biranu programu ležernijega sloga, prikladnu predbožićnom ozračju. Trinaestoga prosinca na trećem kućnom koncertu Iz salona Očić muzicirala je predsjednica Društva i domaćica Ljerka Očić na svojim kućnim orguljama u društvu s violinistima Mirjam Pustički Kunjko i Goranom Bakračem, violistom Aleksandrom Jakopancem i violončelistom Branimirom Pustičkim.

Vedri program djela velikih bečkih majstora Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusa Mozarta pružio je užitak i glazbenicima i publici. Najveće iznenađenje bili su Haydnovi Divertimenti i Partita izvedeni na orguljama. Tipična zabavna glazba 18. stoljeća, uglavnom pisana za komorne sastave, njegovala se na vladarskim i aristokratskim dvorovima, ali i u domovima imućnijih građana, kao protuteža baroknoj pompoznosti i zakučastoj polifoniji. Haydn i Mozart bili su pravi majstori divertimenta, i bilo je uistinu ugodno slušati tu prozračnu, svježu i drukčiju glazbu u vještom i nadahnutom muziciranju Ljerke Očić na orguljama.

Gudački kvartet predstavio se također u dobru svjetlu uvjerljivom izvedbom Divertimenta u D-duru, KV 136 Wolfganga Amadeusa Mozarta, a na kraju je složno, s mnogo topline i šarma, izveden i Koncert u C-duru za orgulje, dvije violine i violončelo Josepha Haydna.

Vijenac 360

360 - 20. prosinca 2007. | Arhiva

Klikni za povratak