Vijenac 360

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Hrvatska na stranim pozornicama

KAZALIŠNI GLOBUS

Hrvatska na stranim pozornicama


slika


Zürich Rijetki hrvatski izvozni kazališni proizvodi uspješno završavaju kalendarsku godinu. Bobo Jelčić i Nataša Rajković u ciriškom su kazalištu Theater am Neumarkt sredinom prosinca imali uspješnu premijeru. Fast Sicher je umjetnički album života na sceni i još jedno uspješno kazališno istraživanje dvojca već dobro poznata švicarskoj kazališnoj javnosti. Na suprotnoj strani kazališne estetike, produkcija prema komedijama Mire Gavrana na svjetskim pozornicama sve je više. Glavni su hitovi u prosincu Sve o muškarcima i Sve o ženama, koji ovih dana premijere imaju u Indiji, Litvi i Latviji, dok će na Silvestrovo poljski Teatr Nowy izvesti obje te drame u istoj večeri. Time će broj svjetskih premijera drame Sve o muškarcima dosegnuti šest, dok će Sve o ženama u prvim danima siječnja doći do – sedamnaest premijera na svjetskim pozornicama!


Duh Božića na djelu


slika


Derby U vremenima prigodnih blagdanskih predstava namijenjenih obiteljskoj publici na engleskim se scenama ne događa ništa izvan božićnoga kruga. No, drame ipak ne nedostaje, ali izvan scene. Kazalište Derby Playhouse koje funkcionira već trideset godina otišlo je u stečaj neposredno uoči premijere prigodne produkcije Otok s blagom. No, dva dana uoči već otkazane premijere – iznenađenje. Mobilizirala se i publika i glumci, prvi tako da su kupovali ulaznice online, čak iz Australije, dok su glumci odlučili u cijelu priču ući bez honorara. I, dogodilo se čudo, Otok s blagom ne samo da se pojavio na sceni nego je postao i prava božićna priča u kojoj dobar duh – prilično nepoznata stvar u svijetu komercijalnog kazališta – pomaže kazalištu i podiže ga iz mrtvih. Publika pred kazalištem sa svijećama prije i poslije predstave, emotivni govori nakon izvedbi, angažman sa svih strana, panegirici predstavi očito posebno naklonjenih kritičara i rasprodanih četrdesetak izvedbi sami za sebe postali su topla božićna priča. Što će se dogoditi kad prođe blagdanska euforija – vidjet ćemo.


Dolazi li Božić svakom?


slika


New York I Broadwayom i širom kazališnom okolicom ovih dana dominiraju prigodne predstave, no zanimljivih se stvari nađe u offu. Potpuna suprotnost veselim i bezbrižnim božićnim spektaklima predstava je Na putu za Timbuktu u kazalištu Ensemble Studio. Autorica Petronia Paley problematizira rasne probleme, feminizam, spolnost, elizabetansko razdoblje i još ponešto, a sve u monodramskom obliku i u iznimnoj predstavi. Paleyeva formira karakter sredovječne žene, stručnjakinje za Shakespeareove sonete, koja se nalazi u emocionalnoj krizi. Takva situacija povod je za otvaranje niza problema koji muče suvremeno društvo, ali i pojedinca u njemu, pa se jednoiposatna drama prati bez daha. Predstava koja se usudila suprotstaviti prigodnim euforičnim spektaklima, sudeći prema reakcijama – uspjela je.


Jukananov na djelu


slika


Moskva Ruska prijestolnica, očekivano, nema problema sa spektakularnim božićnim predstavama, rusko potrošačko društvo ima sasvim dru-

ge interese. A teatar i dalje ostaje polje zanimljiva istraživanja i neočekivanih otkri-ća. Jedno takvo je i novi projekt Borisa Jukananova, ruskog Wunderkinda, koje ne prestaje šokirati svojim kazališnim interesima. Produkcija LaboraTORIA Golem u Školi dramske umjetnosti Anatolija Vasiljeva nije premijera, premda se prikazuje publici, ona je otvoreni eksperiment koji traje tri večeri i u kojem je proces važniji od rezultata. Legenda o Golemu tu je samo povod da se ispituju mogućnosti kazališta, digresije, monolozi, pjesme i plesovi, priče koje nemaju nikakve veze sa samom dramom. Kritika upozorava: ako ste ljubitelj ispolirana i estetizirana kazališta, zaboravite ovu predstavu. No, ako ste ljubitelj traženja mudrosti, izvornosti i zanimljivih rješenja u prividnom desetosatnom scenskom kaosu – ovo je predstava za vas.


Jasen Boko

Vijenac 360

360 - 20. prosinca 2007. | Arhiva

Klikni za povratak