Vijenac 358

Glazba

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Klasja i Hrvoje

GLAZBENA KRONIKA - Višnja Požgaj

Klasja i Hrvoje

U ciklusu Zagrebački umjetnici zagrebačkoj publici HDGU-a 13. studenog u Hrvatskom glazbenom zavodu nastupio je zanimljiv par glazbenika. Sopranistica Klasja Modrušan i pijanist Hrvoje Jugović odlučili su predstaviti isključivo skladatelje 18. stoljeća. Uz slavnoga Mozarta i Schuberta odabrali su gotovo nepoznata djela Ignaza Josepha Pleyela o 250. obljetnici njegova rođenja i tri dame, Sophiju Mariju Westenholz, Mariju Theresiju von Paradis i Veroniku Dussek Cianchettini. U to doba bio je još u uporabi fortepiano (preteča glasovira), a kako se Jugović specijalizirao za interpretacije na povijesnim instrumentima, svirao je te večeri na replici fortepiana prema Walter und Sohn, Beč 1805 (Paul Mcnulty, Divišov 2006).

Hrvoje je pratio Klasju u solo popijevkama i opernim arijama te je izveo i sam poznatu Fantaziju u c-molu, KV 475 Wolfganga Amadeusa Mozarta i nepoznatu virtuoznu salonsku Sonatu u G-duru, op.8 Veronike Dussek Cianchettini. Tehnika sviranja na fortepianu znatno se razlikuje od one na suvremenom instrumentu, stoga je bilo zanimljivo čuti taj specifičan nježniji zvuk u sugestivnoj interpretaciji, unatoč nekim tehničkim nepreciznostima. Klasja Modrušan odabrala je četiri solo pjesme iz Mozartova zrelog opusa (KV 519, 520, 523 i 524), dvije arije iz opera Vila Urgele i Ifigenija u Aulidi Ignaza Josepha Pleyela, Ljubavnu pjesmu i Posvetu Sophije Marije Westenholz, pjesme Siromašan čovjek i Jutro nakon uskrsnuća Marije Theresije von Paradis i tri pjesme na Goetheove stihove Franza Schuberta (Gretchen za vretenom, Ganymed i Pjesma Mignon). Taj zahtjevni repertoar otkrio je uz ljepotu glasa te toplinu i izražajnost interpretacije i neke tehničke nedostatke koje bi trebalo ukloniti: ponajprije kontrolirati dah i tremolo, ali i neke visoke tonove.

Orguljaši laureati

Drugi kućni koncert Iz salona Očić Društva za promicanje orguljske umjetnosti Franjo Dugan predstavio je 15. studenog dvoje darovitih mladih netom diplomiranih orguljaša iz razreda Ljerke Očić na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, koji su ove godine pobijedili na Državnom natjecanju u Dubrovniku Željku Spinčić i Sašu Grunčića.

Nastupili su naizmjence, a na kraju i četveroručno na kućnim električnim orguljama Salona Očić. Pokazali su zavidnu tehničku zrelost, muzikalnost, maštovitost, energičnost i spretnost. Željka Spinčić izvela je 2. Toccatu Girolama Frescobaldija, Fantaziju Davora Bobića i Nedjeljnu glazbu Petera Ebena, a Saša Grunčić predstavio se Preludijem i Fugom u e-molu Nicolausa Bruhnsa i Toccatom cromaticom Borisa Papandopula. Zanimljive su bile i skladbe za orgulje četveroručno, što se rijetko čuje: Fantazija Jeana Langlaisa i u dodatku Sonata in F Gaetana Piazze.

Temperamentna violinistica

Još jedna mlada umjetnica predstavila se u vrlo dobru svjetlu u ciklusu Mladi u Lisinskom. Devetnaestoga studenog u Maloj dvorani u sklopu 41. tribine mladih glazbenih umjetnika Darko Lukić HDGU-a nastupila je 21-godišnja violinistica Alina Gubajdulina iz Moldavije uz glasovirsku pratnju sestre Julije Gubajduline. Alina je s pet godina počela učiti violinu, a od 1998. živi u Hrvatskoj. Školovala se u Lovranu i Splitu te na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, gdje je u razredu prof. Sorokova i diplomirala prošle godine i odmah postala stalnom članicom Zagrebačke filharmonije.

Njezine su se kvalitete i uspjesi pročuli, pa je za ovaj recital na Tribini vladalo znatno zanimanje. Predstavila se djelima Johannesa Brahmsa (Scherzo i Sonata za violinu i glasovir br. 3 u d-molu) i Mauricea Ravela (Sonata za violinu i glasovir i Tzigane), a kao obvezatnu skladbu hrvatskog autora izvela je Nightfall in Teldrassil Marina Rabadana.

Alina je osvojila lijepim, čvrstim i nosivim tonom, muzikalnim legatom i frazom, izražajnom dinamikom i preglednom formom, no morat će još usavršiti tehniku i kontrolirati jačinu tona. Sestra Julija ostvarila je vrlo dobru, studioznu i muzikalnu glasovirsku suradnju, ali nešto preglasnu u forte ulomcima.

Zagrebačka filharmonija

Koncert Zagrebačke filharmonije održan 16. studenog u KDVL pod ravnanjem maestra Vjekoslava Šuteja bio je posljednji u nizu događaja kojima je Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu obilježila tijekom ove godine visoki jubilej, četiristo godina postojanja. Bio je to inače redoviti koncert za pretplatnike Plave oktave, kojima su se pridružili i poklonici te svjetski ugledne ustanove koja će iduće godine biti domaćin zasjedanja CENL-a, godišnje konferencije ravnatelja svih europskih knjižnica.

Program je počeo govorom glavnoga ravnatelja Knjižnice prof. Tihomila Maštrovića, a nastavljen Koncertnom uvertirom svečana ugođaja Igora Kuljerića, nastalom nakon studija u razredu prof. Stjepana Šuleka. Kao solistica u 1. koncertu za violinu i orkestar u g-molu, op. 26 Maxa Brucha nastupila je odlična mlada violinistica iz Kazahstana Alena Baeva. Posebno se svidio prvi dio djela (Vorspiel. Allegro moderato – Adagio u finu dosluhu solistice s orkestrom, dok je Finale (Allegro energico) bio nešto nesigurniji.

Drugi dio koncerta bio je posvećen najpoznatijim ulomcima iz opera Richarda Wagnera. Čuli smo kao svojevrsnu cjelinu, bez prekida, Svitanje i Siegfriedovo putovanje Rajnom iz Sumraka bogova, Preludij Tristana i Izolde, Preludij 3. činu Lohengrina, Žalobnu glazbu uz Siegfriedovu smrt iz Sumraka bogova i na koncu Kas Walküra iz Walküre. Wagnerova opojna glazba bila je vrhunac večeri. Zagrebačka je filharmonija u punom sastavu zvučala moćno i skladno pod sugestivnim vodstvom maestra Šuteja.

Vijenac 358

358 - 22. studenoga 2007. | Arhiva

Klikni za povratak