Vijenac 358

Ples

Davor Schopf i Mladen Mordej Vučković, Sonja Kastl . Plesati znači živjeti, Zaposlena d.o.o., Zagreb, 2007.

Eterična Julija

Davor Schopf i Mladen Mordej Vučković, Sonja Kastl . Plesati znači živjeti, Zaposlena d.o.o., Zagreb, 2007.

Eterična Julija

slika

Lijepo je poslanje Ane Gruden, nekadašnje plesačice i učenice Sonje Kastl, koja je u ime izdavačke kuće Zaposlena d.o.o. pokrenula seriju monografija o hrvatskim baletnim umjetnicima, zahvaljujući na taj način umjetnosti koja ju je životno, bez obzira na izbor druge profesije, nadahnula. Tako je dvije godine nakon monografije Vesne Butorac Blaće isti autorski dvojac, Davor Schopf i Mladen Mordej Vučković, uredio i priredio knjigu Sonja Kastl. Plesati znači živjeti. Riječ je o monografiji baletne umjetnice, plesačice, koreografkinje i pedagoginje, prve baš zagrebačke balerine, kako je rekao Nikola Batušić na predstavljanju knjige u HNK 30. listopada 2007, koja osim po nizu uloga ostaje u povijesti hrvatskoga kazališta kao prva ravnateljica 1965. osamostaljena baleta u Zagrebu.

Autori sustavno i revno prate životni i profesionalni tijek Sonje Kastl, bogato ga ilustrirajući fotografijama, uglavnom iz predstava. Ljupka, tehnički dotjerana, lirska pojava: Plava ptica, Jela, Kneginjica, Pepeljuga ili Trnoružica, eterična Julija, nježna filmskog smiješka, sačuvana u plesu s rupcem, u koreografiji Margarite Froman (hvala trajnosti filmskog medija!) kao Marija, junakinja filma Zastava Branka Marjanovića Sonja Kastl ostavlja dojam fina i nadahnuta plesačkog sklada. Mora se priznati i da je imala sreću pripadati sjajnoj generaciji plesača te su joj partneri bili Nenad Lhotka, Milko Šparemblek, Ivica Sertić.

Drugi dio profesionalne karijere Sonje Kastl vezan je uz koreografski rad. Postavljala je, često u suradnji s Nevenkom Biđin, autorske, suvremene balete, i uglavnom na glazbu suvremenih domaćih skladatelja, kao Simfonija o mrtvom vojniku Branimira Sakača, Susreti Ive Kirigina, Čovjek pred zrcalom Milka Kelemena, Tri kavalira frajle Melanije Borisa Papandopula. Sonja Kastl je koreografirala i za Komediju, u HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci i HNK u Osijeku i Splitu te izvan granica. Vodila je dvije godine i koreografirala tijekom duljeg razdoblja za balet u Klagenfurtu. A onda je tu još velik broj koreografija za opere, operete i mjuzikle. Bogati umjetnički opus koji se i dalje dopunjuje.

Dobro opremljena knjiga sadrži i sažetak na njemačkom s naglaskom na razdoblju i koreografijama postavljenim u Klagenfurtu te niz preglednih kronologija, koje će biti velika pomoć svakom daljem bavljenju hrvatskim baletom, u čiju je povijest utkano više od šezdeset godina umjetničkoga djelovanja Sonje Kastl.


Maja Đurinović

Vijenac 358

358 - 22. studenoga 2007. | Arhiva

Klikni za povratak