Vijenac 358

Glazba

Opera HNK u Osijeku: Giuseppe Verdi, Traviata, red. Ivan Leo Lemo, dir. Loris Voltolini

Bludnice kao opatice

Što se glazbene komponente tiče, maestro Voltolini je, poštujući Verdijeve stilske odrednice, lijepo vođenje melodijskih linija, dramatsku napetost, prava tempa i dinamičke nijanse, postavio čvrst okvir za solidnu izvedbu orkestra i zbora, dok su solisti manje-više iznevjerili očekivanja

Opera HNK u Osijeku: Giuseppe Verdi, Traviata, red. Ivan Leo Lemo, dir. Loris Voltolini

Bludnice kao opatice

slika

Što se glazbene komponente tiče, maestro Voltolini je, poštujući Verdijeve stilske odrednice, lijepo vođenje melodijskih linija, dramatsku napetost, prava tempa i dinamičke nijanse, postavio čvrst okvir za solidnu izvedbu orkestra i zbora, dok su solisti manje-više iznevjerili očekivanja


Deset godina nakon posljednjega, devetnaestog uprizorenja Verdijeve Traviate u Osijeku u režiji Krunoslava Cigoja, popularna opera osvanula je o stotoj obljetnici osječkoga Kazališta u novom redateljskom viđenju Ivana Lea Lema iz Zagreba, kojemu je to nakon tridesetak dramskih predstava i jedne operete prva opera. Realizirao ju je u suradnji sa scenografkinjom Vesnom Režić, kostimografom Tončijem Vladislavićem, koreografom Antunom Marinićem i oblikovateljem svjetla Denijem Šesnićem, a glazbeno je vodstvo uz šefa dirigenta Osječke opere Petera Oschanitzkog prvi put u Osijeku preuzeo iskusni splitski maestro Loris Voltolini. On je ravnao premijernom predstavom 9. studenog i četvrtom predstavom 14. studenog, o kojoj je ovdje riječ, kada su u glavnim ulogama, kao i na premijeri, nastupili strani gosti: mađarska sopranistica Klára Kolonits kao Violetta Valery, rumunjski tenor Adórján Ernest Pataki kao Alfredo i talijanski bariton Carmelo Corrado Caruso kao njegov otac Giorgio Germont. Njima je također to bio prvi nastup u Osječkoj operi.

Kriva predodžba o karakteru i okružju protagonistice Violette – lijepe, otmjene, plemenite, mlade i nasmrt bolesne kurtizane visokoga pariškog društva u 19. stoljeću, čiju je nesretnu sudbinu u drami Dama s kamelijama opisao Alexandar Dumas sin, a u libreto sročio Francesco Maria Piave – počinje već od neukusna i vulgarna plakata prenesena i na naslovnicu programske knjižice (MIT dizajn studio). Ona se očitovala i u prvome činu, čija se radnja događa ljeti na velikom balu, no u ovoj su predstavi sve dame u crnoj uniformiranoj odjeći s dugim rukavima, izgledom više nalik opaticama negoli ženama željnima zabave. Slično je odjevena i Violetta, u nespretnoj krinolini, koja sputava, umjesto da pomaže sugeriranoj ležernosti i raskalašenosti. Crno prevladava i na pozornici – tek s ponekim bijelim ili crvenim kontrastom u detaljima. Scena i kostimi nešto su doduše bolje riješeni u drugom i trećem činu, iako na krabuljnom plesu kod Flore s baletom ciganki i matadora ima dosta kiča, lascivnosti i nespretnosti.

Što se glazbene komponente tiče, maestro Voltolini je, poštujući Verdijeve stilske odrednice, lijepo vođenje melodijskih linija, dramatsku napetost, prava tempa i dinamičke nijanse, postavio čvrst okvir za solidnu izvedbu orkestra i zbora (zborovođa Ljubica Vuletić), dok su solisti manje-više iznevjerili očekivanja. Sopranistica Klára Kolonits dominirala je predstavom čistom, uvjerljivom i muzikalnom interpretacijom vrlo zahtjevne i složene naslovne uloge. Njezino tehničko umijeće i ljepotu piana zasjenio je međutim glas koji je djelovao umorno i promuklo, a to se osobito osjetilo u forte dinamici i visokim položajima. Tenor Adórján Pataki bio je dosta ukočen i nesiguran Alfredo, bez glasovne ljepote, dok je bolji dojam ostavio bariton Carmelo Corrado Caruso kao topli i sugestivni Germont lijepa glasa, ali i ponešto nazalna prizvuka.

Ostale su uloge u svojim mogućnostima solidno iznijeli Ljiljana Čokljat (Flora Bervoix), Danijela Božičević (Annina), Claudio Contini (Gastone), Davor Radić (Barun Douphol), Robert Adamček (Markiz d’Obigny) i Berislav Puškarić (Doktor Grenvil) te Nenad Tudaković (Giuseppe) i Tomislav Horvat (Domaćin i Prolaznik) u manjim ulogama.

Spomenimo neke nelogičnosti u režiji, primjerice kada Alfredo sam uzima cvijet iz nespretno postavljena aranžmana, umjesto da ga kao dar i zalog probuđene ljubavne strasti primi iz Violettine ruke, ili kada sobarica Annina u bolesničkoj sobi razgrne zastor na krivom mjestu, umjesto kod kreveta, gdje se svjetlost i pojavi. Dojmljiv je međutim bio susret Violette s Alfredovim ocem, efektan nastup Alfredove ljubomore i bijesa sa sramotnim bacanjem novca pred noge očajne Violette, kao i završni prizor kada se Violetta diže u smrtnome času, silazi u gledalište i uz posljednje ljubavne riječi proleti kraj publike duž čitavog partera i nestaje sa scene, da bi se s ponovnim podizanjem zastora našla nepomična u naručju voljenog Alfreda.


Višnja Požgaj

Vijenac 358

358 - 22. studenoga 2007. | Arhiva

Klikni za povratak