Vijenac 357

Film

5. Zagreb Film Festival: Dokumentarni filmovi

Život jači od smrti

Pobjedničko ostvarenje Vojnički dnevnici izraelskog dokumentarista Yaniva Bermana neposredan je, vrlo intrigantan i dinamičan, ali i na trenutke neobično emotivan pogled na život u Betlehemu i okupiranim palestinskim područjima

5. Zagreb Film Festival: Dokumentarni filmovi

Život jači od smrti

slika

Pobjedničko ostvarenje Vojnički dnevnici izraelskog dokumentarista Yaniva Bermana neposredan je, vrlo intrigantan i dinamičan, ali i na trenutke neobično emotivan pogled na život u Betlehemu i okupiranim palestinskim područjima


Za razliku od igranofilmske konkurencije ovogodišnjega ZFF-a, koja uz razmjerno visok kvalitativni prosjek prikazanih naslova ipak nije ponudila nijedno istinsko remek-djelo, selekcija dokumentarnih filmova i u petom je izdanju festivala potvrdila već uobičajeno visoke standarde. Pobjedničko ostvarenje Vojnički dnevnici izraelskog dokumentarista Yaniva Bermana, rezervista izraelske vojske koji je tijekom pet godina za vrijeme obvezne svakogodišnje jednomjesečne službe kamerom bilježio aktivnosti, ali i tipične pojedinosti iz vojničke svakodnevice svojih sudrugova iz postrojbe Alpha, neposredan je, vrlo intrigantan i dinamičan, ali i na trenutke neobično emotivan pogled na život u Betlehemu i okupiranim palestinskim područjima. Notirajući upade svoje jedinice u palestinske kuće, autor nam sekvencama njihova pretraživanja otkriva živopisne pojedinosti o svagdanu obitelji iznenada prekinutih tijekom objeda ili gledanja televizije i prisiljenima na bijeg, a u prikazu podcjenjivačkog odnosa izraelskih vojnika prema Palestincima jasno se ocrtava i spoznaja o samoponiženju mladih Izraelaca, ideologijom i religioznošću mahom neopterećenih momaka svjesnih konačne besmislenosti beskrajnih ratnih sukoba čiji su sudionici.

Iranska rasprodaja bubrega švedske dokumentaristice Nime Sarvestani sugestivna je i nelagodna storija o dvoje mladih Iranaca koji se, tjerani siromaštvom, besposlicom, nesređenim obiteljskim odnosima i željom za samopotvrđivanjem ženske osobnosti u izrazito patrijarhalnom društvu, odlučuju u polulegalnim teheranskim ambulantama pod vrlo nepovoljnim uvjetima prodati po jedan svoj bubreg. Uvjereni da će im dvije i pol do tri tisuće tako zarađenih dolara barem privremeno omogućiti nešto bolji život i(li) novi početak, senzibilna i obrazovana Sohalia i nesigurni trgovac Mehrdad pristaju na dugi niz poniženja na kraju kojeg ih čeka tek još jedno razočaranje i maštanje o dobivanju nove prilike.

Prikazan na ovogodišnjem berlinskom festivalu, film Chrigu ganutljiva je i tjeskobna, najvećim dijelom autobiografska priča o posljednjim godinama života Švicarca Christiana Ziörjena, uz Jana Gassmanna suautora filma. Nakon što mu je u dobi od 24 godine dijagnosticiran teški i uznapredovali oblik tumora, stoik Christian, mladić vedra duha i glazbenoga dara, hrabro se suprotstavio bolesti, odlučivši nepresušnom životnom energijom, pozitivizmom, smijehom i glazbom pobijediti opaku bolest. Premda je u završnici izgubio bitku, Christian je svojim filmom, sastavljenim i od njegovih snimaka s koncerata i puta u Indiju, dokazao da je život ipak jači od smrti.

Formalno i stilski srodan naslovu Favela se budi, prikazanu na 3. ZFF-u, dokumentarac Duhovi Cité Soleila Asgara Letha i Miloša Lončarevića nudi slikovit i spotovski režiran pogled na ulice najsiromašnije četvrti haitske prijestolnice Port-au-Princea, najsiromašnijega grada na svijetu. Dok u još jednom u nizu revolucionarnih prevrata s vlasti odlazi diktator Jean-Bertrand Aristide, bijedom sluma Cité Soleil gospodare sitni kotačići njegove vlasti, braća 2Pac i Bily, na okidaču laki, nezreli i obijesni narkodileri s kojima naizmjence u krevet liježe navodna francuska humanitarka Lele. Privlačna djevojka koja smotak trave uvijek pretpostavlja radu s djecom ujedno je i najzanimljivija osoba u filmu, vrijedna snimanja zasebna dokumentarca.


Josip Grozdanić

Vijenac 357

357 - 8. studenoga 2007. | Arhiva

Klikni za povratak