3. bioetički forum za jugoistočnu Europu, Mali Lošinj, 20–22. rujna 2007.
Odgovornost za ne–ljudska živa bića
Sudionici 3. bioetičkog foruma za jugoistočnu Europu dali su vrijedne priloge raspravi o temi odgovornosti za neljudska živa bića, koji su tematski varirali od pojma osobe i prirode, prava biljaka i životinja te odgovornosti za buduće naraštaje, preko utilitarističkoga pristupa i očuvanja biodiverziteta, sve do genetičkog inženjeringa i pitanja dostojanstva prirodnoga svijeta
Integrativna bioetika poseban je koncept bioetike, koji omogućuje da se na primjeren način suočimo s raznolikim izazovima i problemima našega vremena. Ona se ne zadovoljava samo promišljanjem tema medicinske etike, nego se bavi etičkim aspektima ljudskog i izvan–ljudskog života uopće. To se potvrdilo već izborom teme ovogodišnjega, trećeg po redu Bioetičkog foruma za jugoistočnu Europu, Integrativna bioetika i odgovornost za ne–ljudska živa bića. Bioetički forum, koji je okupio tridesetak izlagača, ove je godine bio radno uklopljen u nastavni program 2. internacionalne ljetne škole integrativne bioetike. Ljetnu školu inače su pohađali studenti iz pet zemalja (BiH, Hrvatska, Makedonija, Njemačka, Srbija), dok su predavači bili stručnjaci s njemačkih, austrijskih i jugoistočnoeuropskih sveučilišta. Ljetna škola namijenjena je mladim znanstvenicima, koji kao filozofi, teolozi, liječnici, prirodoznanstvenici, pravnici žele biti aktivni u području bioetike. Na Ljetnoj školi studenti su imali prilike upoznati se sa širokim spektrom tema i problema kojima se bioetika bavi te su dobili poticaje za samostalnu refleksiju i aktivnu raspravu. Time im je približen interdisciplinarni i pluriperspektivni koncept integrativne bioetike, jer se bioetičkim pitanjima pristupalo iz filozofske, filozofsko–teološke, medicinske, pravne, prirodoznanstvene i sociološke perspektive.
Inkorporiranje ovogodišnjega Foruma u program Ljetne škole bio je, kako tematski tako i pedagoški, vrlo dalekovidan potez: tematski, jer je bioetičko pitanje o izvanljudskom ili neljudskom životu vrlo aktualna tema, a sve više i ekonomsko–političko pitanje par excellence; pedagoški, jer su se novi naraštaji znanstvenika mogli upoznati sa širokim krugom znanstvenika iz različitih područja znanosti i s njihovim prinosima u području bioetike. Tek će budućnost pokazati koliko je ta tematika egzistencijalno važna i koliko je bioetika, osobito u integrativnom smislu, kao znanost o preživljavanju koja gradi mostove između duhovnih i prirodnih znanosti, nužna za osmišljavanje nove epohe. Vodeći svjetski znanstvenici upozoravaju na to da je već 22,2 posto svih životinjskih i biljnih vrsta izloženo prijetnji izumiranja. Ekološki kapital plavog planeta nastajao je milijunima godina, ali suvremena industrijalizacija, kapitalizam, konzumeristički mentalitet i populacijska eksplozija prijete brzim nestankom raznolikosti prirodnog svijeta. Biolog E. O. Wilson govori čak o dobu osamljenosti čovjeka, pri čemu na umu ima zabrinjavajući nestanak mnogih biljnih i životinjskih vrsta. Time on ne dotiče samo pitanje našega fizičkog, odnosno biološkog opstanka, nego i pitanje duhovno–estetskog osiromašivanja.
Sudionici 3. bioetičkog foruma za jugoistočnu Europu dali su vrijedne priloge raspravi o temi odgovornosti za neljudska živa bića, koji su tematski varirali od pojma osobe i prirode, prava biljaka i životinja te odgovornosti za buduće naraštaje, preko utilitarističkoga pristupa i očuvanja biodiverziteta, sve do genetičkog inženjeringa i pitanja dostojanstva prirodnoga svijeta. Stoga s nestrpljenjem treba očekivati objavljivanje zbornika s radovima 3. bioetičkog foruma za jugoistočnu Europu.
Pavo Filipović
Klikni za povratak